چند بار ادرار در روز نشانه دیابت است؟ | این رنگ ادرار نشانه قند خون خطرناک است

تعداد دفعات طبیعی ادرار در روز برای افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند سن، میزان مصرف مایعات، کافئین و الکل و دمای هوا بستگی دارد. در صورتی که در مورد ابتلا یا عدم ابتلای خود به بیماری قند خوت نردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید.

کدخبر : 22484
سایت سرگرمی روز :

به طور کلی، ادرار کردن 6 تا 8 بار در 24 ساعت برای اکثر بزرگسالان طبیعی تلقی می شود. با این حال، ادرار کردن بیش از 10 بار در 24 ساعت می تواند نشانه ای از دیابت باشد، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند تشنگی بیش از حد، خستگی، کاهش وزن غیرقابل توضیح و تاری دید همراه باشد.

خیر، تکرر ادرار به تنهایی نشانه دیابت نیست. تکرر ادرار زمانی است که شما نیاز به ادرار کردن بیشتر از حد معمول، بیش از 8 بار در 24 ساعت دارید. ادرار کردن بیش از 8 بار در 24 ساعت برای اکثر بزرگسالان به عنوان تکرر ادرار در نظر گرفته می شود. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که این فقط یک راهنمای کلی است و تعداد دفعات "طبیعی" ادرار برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. اگر مایعات زیادی مانند آب، قهوه، چای یا نوشابه می نوشید، ممکن است بیشتر ادرار کنید.

 اگر تکرر ادرار با علائم دیگری مانند تشنگی بیش از حد، خستگی، کاهش وزن غیرقابل توضیح، درد هنگام ادرار یا نشت ادرار همراه باشد، ممکن است نشانه ای از یک مشکل پزشکی باشد. اگر سابقه دیابت، عفونت مجاری ادراری یا سایر شرایط پزشکی که می تواند باعث تکرر ادرار شود، دارید، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر نگران تکرر ادرار خود هستید، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی مانند آزمایش قند خون یا آزمایش ادرار را برای بررسی هر گونه مشکل پزشکی انجام دهد.

تکرر ادرار، به عنوان نیاز به دفع ادرار بیشتر از حد معمول، یک علامت شایع است که می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در حالی که گاهی اوقات تکرر ادرار می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مانند دیابت باشد، اغلب به دلیل عوامل ساده تری مانند مصرف زیاد مایعات یا داروها ایجاد می شود.

نوشیدن مایعات زیاد، به خصوص کافئین دار یا الکل دار، می تواند منجر به افزایش تولید ادرار و در نتیجه تکرر ادرار شود.

زنان باردار به دلیل افزایش فشار رحم بر مثانه، به طور مکرر ادرار می کنند.

 شرایط پزشکی:

دیابت: افراد مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل بالا بودن سطح قند خون، ادرار بیشتری تولید کنند.

دیابت بی مزه: این بیماری نادر باعث می شود کلیه ها مایعات زیادی تولید کنند، حتی زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد.

مثانه بیش فعال: این بیماری باعث می شود مثانه در مواقع نامناسب انقباض یابد و منجر به تکرر ادرار و فوریت در دفع ادرار شود.

استرس و اضطراب: استرس و اضطراب می تواند باعث افزایش تولید ادرار و تکرر ادرار شود.

هوای سرد: هوای سرد می تواند باعث شود بدن مایعات بیشتری را از طریق ادرار دفع کند.

برخی از مواد غذایی: برخی از غذاها و نوشیدنی ها، مانند غذاهای تند، قهوه و نوشابه های گازدار، می توانند مثانه را تحریک کرده و منجر به تکرر ادرار شوند.

از آنجایی که ادرار اساساً از آب تشکیل شده است، معمولاً بوی کمی دارد و به رنگ زرد ملایم به نظر می‌رسد. اما گاهی اوقات ادرار بدبو یا بد رنگ می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

 غذاها، داروها، ویتامین‌ها و شرایط پزشکی همگی می‌توانند باعث بوی بد ادرار شوند. غذایی که بیشتر با تغییر بوی ادرار همراه است مارچوبه است.

داروها، مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌توانند بوی ادرار را به دلیل پوشش‌های مصنوعی روی کپسول‌ها تغییر دهند.

همچنین در صورت مصرف قرص‌هایی که حاوی ویتامین B۶ هستند، احتمالاً تغییر در بوی ادرار خود را حس می‌کنید.

ادرار بدبو می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شما یک بیماری پزشکی دارید که نیاز به توجه دارد و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• عفونت مجاری ادراری

• دیابت نوع ۲

• سیستیت یا التهاب مثانه

• فیستول گوارشی- مثانه

• کم‌آبی بدن

• بیماری ادرار شربت افرا

• اختلال متابولیک

• عفونت‌های مقاربتی

• نارسایی کبد

• کتونوری

ادرار شفاف

نشانه آن است که به خوبی هیدراته شده‌اید.

ادرار زرد کم رنگ یا شفاف

به طور مناسب با آب و مایعات دیگر آبرسانی کرده‌اید.

ادرار زرد تیره

شایع است اما نشان می‌دهد که ممکن است کمی کم‌آبی داشته باشید.

ادرار کهربایی یا عسلی

نشانه آن است که بدن شما مایعات کافی دریافت نکرده است.

ادرار نارنجی

هویج، آب هویج، ویتامین سی و برخی رنگ‌های غذایی گاهی اوقات می‌توانند ادرار را نارنجی کنند و می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل بالقوه کبدی یا همچنین کم‌آبی بدن باشد. ملین‌ها، داروهای شیمی‌درمانی و برخی داروها نیز می‌توانند ادرار را نارنجی کنند.

ادرار صورتی یا قرمز

ممکن است به دلیل مصرف برخی مواد غذایی مانند چغندر، ریواس و شاه توت باشد. داروها نیز می‌توانند به ادرار رنگ نارنجی متمایل به قرمز بدهند. و ممکن است به معنای وجود خون در ادرار باشد که می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• عفونت مجاری ادراری

• پروستات بزرگ‌شده

• تومورها

• کیست

• سنگ کلیه

• مسمومیت با سرب یا جیوه

گاهی اوقات دوندگان مسافت طولانی نیز خون در ادرار را تجربه می‌کنند.

ادرار آبی یا سبز

غذاهایی که حاوی رنگ‌های خاصی هستند ممکن است باعث شوند ادرار آبی یا سبز شود زیرا نمی‌توانند توسط بدن جذب شوند.

 برخی داروها نیز می‌توانند باعث آن شوند. سندرم پوشک آبی که هیپرکلسمی خوش‌خیم خانوادگی نیز نامیده می‌شود، یک اختلال نادر است که می‌تواند باعث ادرار آبی رنگ شود.

 این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که روده‌ها ماده مغذی تریپتوفان را به طور ناقص تجزیه کنند. ادرار سبز همچنین می‌تواند نشانه ای از باکتری سودوموناس باشد که باعث عفونت دستگاه ادراری می‌شود.

ادرار قهوه ای تیره

برخی غذاها مانند لوبیا و ریواس می‌توانند ادرار را قهوه ای کنند. بیماری‌های کبد و کلیه و همچنین عفونت‌های دستگاه ادراری نیز می‌توانند آن را ایجاد کنند.

اگر در اثر ورزش شدید به خود آسیب رسانده‌اید، ممکن است ادرار قهوه ای تیره به نظر برسد. برخی از داروهای مالاریا، آنتی‌بیوتیک‌ها، ملین‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی نیز می‌توانند باعث تیره شدن ادرار شوند.

ادرار سفید یا شیری

ممکن است نشان دهد که بدن دارای مقدار زیادی مواد معدنی خاص از جمله کلسیم یا فسفات است یا نشانه عفونت ادراری است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: