بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/زمان واریز مانده علی الحساب همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی | خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی

آخرین اخبار در رابطه با بازنشستگان تامین اجتماعی را در ادامه بخوانید.

کدخبر : 22494
سایت سرگرمی روز :

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تامین اعتبار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد. جزئیات سخنان میدری به شرح زیر است: 

پس از برگزاری جلساتی به دستور معاون اول رئیس‌جمهور و هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص داده شده است.

تا پایان سال، مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق بدهی به سازمان تأمین اجتماعی تحویل خواهد شد تا به تعهدات مالی مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان رسیدگی شود.

 بر اساس راهکارهای میان‌مدت، باقی‌مانده تعهدات دولت به سازمان تأمین اجتماعی که تا سقف ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، باید مطابق با بند (د) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از طریق واگذاری دارایی‌ها و سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی تسویه شود. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در تحقق این فرآیند واگذاری دارایی‌ها و سهام کمک خواهد کرد.

سازمان تأمین اجتماعی در تیرماه امسال مبلغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به‌صورت علی‌الحساب بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و کمک معیشتی به آن‌ها واریز کرده است.

 به دلیل تعداد زیاد ذی‌نفعان و جامعه گسترده بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، متناسب‌سازی حقوق آن‌ها نیاز به تأمین منابع بیشتری دارد. برای سال جاری، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم است و دولت در راستای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، محل تأمین این بودجه را پیش‌بینی می‌کند.

بازنشستگان کارگری سه ماه علی‌الحساب متناسب‌سازی طلب دارند.

 به روزهای پایانی ماه و زمان صدور فیش‌های حقوقیِ مهرِ بازنشستگان تامین اجتماعی نزدیک می‌شویم اما خبری از اجرای متناسب‌سازی یا پرداخت علی‌الحسابِ آن نیست.

مروتی، بازنشسته کارگری، با بیان اینکه بازنشستگان کشوری و لشگری سه ماه علی‌الحساب متناسب‌سازی برای ماه‌های تیر، مرداد و شهریور دریافت کرده‌اند، از تعلل طولانی سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد.

او افزود: اکثریت بازنشستگان کشور، چیزی بیش از ۶۵ درصد آن‌ها بازنشسته کارگری هستند؛ چند میلیون خانواده چشم‌شان به مستمری پرداختی تامین اجتماعی‌ست با این حال این سازمان اهتمامی برای عمل به قانون و اجرای متناسب‌سازی ندارد.

مروتی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه همه صندوق‌ها از جمله تامین اجتماعی مکلف شده‌اند از ابتدای امسال متناسب‌سازی را برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود اجرایی کنند؛ اضافه کرد: در قانون تمایزی میان صندوق‌ها و بازنشستگان آن‌ها نیست. بایستی متناسب‌سازیِ ۹۰ درصدی از فروردین امسال برای همه بازنشستگان کشور بدون استثنا اجرا می‌شد؛ به سایر بازنشستگان ماهی یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب پرداختند اما بازنشستگان کارگری فقط سه میلیون تومان در روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری دریافت کردند و بعد از آن پرداخت‌ها متوقف شد.

این بازنشسته کارگری ادامه داد: در نیمه‌های هفتمین ماه از سال هستیم؛ چه زمانی قرار است احکام متناسب‌سازی بازنشستگان صادر شود و دقیقاً کی می‌خواهند معوقات آن را به بازنشستگان پرداخت کنند؟ بازنشستگان کارگری عموماً حداقل‌بگیر و زیر خط فقر هستند؛ این بازنشستگان با حقوق ده یا یازده میلیون تومانی زندگی می‌کنند. آیا رواست که هفت ماه منتظر اجرای قانون باشند و در عین حال از دریافت علی‌الحساب نیز محروم بمانند؟

نماینده مردم اردبیل، سرعین، نمین و نیر در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه مجلس صراحتاً قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب و منبع درآمد را تعیین کرده است ولی دولت به آن عمل نمی‌کند.

 صدیف بدری در جلسه علنی یکشنبه مجلس در تذکری گفت: به نوبه خود از اقدامات مقتدرانه سپاه عزیز و نیروهای مسلح قهرمان در عملیات وعده صادق ۲ تشکر می‌کنم. انصافاً مردم عزیز ایران اسلامی از این کار مقتدرانه خیلی خوشحال شدند و پاسخ دندان شکنی به اسرائیل غاصب داده شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: علیرغم اینکه مجلس صراحتاً قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرده و محل منبع درآمد را تعیین کرده است ولی دولت به آن عمل نمی‌کند. خواهش می‌کنم که دولت محترم عنایت داشته باشد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: همچنین مطالبات گندمکاران و کشاورزان عزیز پرداخت نشده است. بحث مطالبات سیب‌زمینی کاران اردبیل نیز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است و چندین ماه است که متاسفانه دولت این مطالبات را پرداخت نکرده است. همچنین گلایه مردم عزیز از کددار نمودن نخبگان و جوانان این کشور در آزمون آموزش و پرورش جدی است. این‌ها آینده این کشور هستند و نباید اینگونه با آنان برخورد شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون برنامه هفتم گفت که مجلس از اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کوتاه نمی‌آید و دولت باید آن را اجرا کند.

علی نیکزاد در جلسه علنی چهارشنبه در پاسخ به تذکر سلمان اسحاقی نماینده قائنات درباره لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: مجلس مالیات بر ارزش افزوده را از ۹ درصد به ۱۰ درصد رساند که این میزان افزایش برای تامین منابع اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است. لذا ما از این موضوع نمی‌گذریم.

وی از رئیس کمیسیون  اجتماعی خواست که پیگیری اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان باشد.

سلمان اسحاقی نماینده قائنات در تذکر خود گفت: منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده که طبق گزارش سازمان برنامه ۸۰ درصد منابع در ۶ ماه اول سال محقق شده‌اند. امروز بازنشستگان در حوزه اقتصاد و معیشت آسیب دیدند و لازم است مجلس به وضعیت آنها رسیدگی کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: