بنزین | قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین
خبر مهم مجلس از تغییرات جدید سهمیه بندی بنزین | سهمیه بنزین از این ماه چند لیتر شد؟
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد که مجلس و دولت در حال حاضر هیچ برنامهای برای تغییر در وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد که مجلس و دولت در حال حاضر هیچ برنامهای برای تغییر در وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.
حجتالاسلام موسی احمدی با تاکید بر اینکه نه در دولت و نه در مجلس و به ویژه کمیسیون انرژی هیچ تصمیمی برای کاهش یا افزایش سهمیه بنزین و قیمت آن گرفته نشده است، اظهار کرد: مجلس و دولت در حال حاضر هیچ برنامهای برای تغییر در وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.
وی ادامه داد: بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی در کشور بسیار مهم است. باید فرهنگسازی مصرف انرژی در کشور مورد توجه جدی باشد. بنده قرار است به زودی دیداری با رئیس سازمان صدا و سیما داشته باشم و یکی از محورهای بحث قطعاً آن است که صدا و سیما برنامههایی برای فرهنگسازی مصرف انرژی داشته باشد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که امروز قیمت یک لیتر بنزین به اندازه نیم لیتر آب هم نیست، اما باید به مردم واقعیتهای کشور در حوزه انرژی و بنزین گفته شود تا صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه همه باشد و باید جلوی هدررفت انرژی و بنزین گرفته شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد: تمرکز بر افزایش تولید فرآورده باکیفیت در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است تا بتوانیم به هدفگذاری قانون برنامه دست یابیم.
محمدصادق عظیمیفر امروز در همایش مدیران مناطق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی که با موضوع «سوخترسانی زمستانی» برگزار شد، با بیان اینکه در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حجم سوخت مایع تحویلی به نیروگاهها ۳۸ درصد افزایش یافت، افزود: همچنین در این مدت مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۷درصد (۱.۶ میلیارد لیتر) افزایش یافته است که این افزایش مصرف با استفاده از ظرفیتهای موجود انتقال و توزیع بهطور پایدار تأمین شد.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم در زمستان امسال توزیع سوخت پایداری به نیروگاههای کشور انجام شود، یادآور شد: بهمنظور تامین پایدار سوخت مایع در فصل سرد سال، باید برنامهیزیهای مطلوبی در بخش تولید داشته باشیم، همچنین با استفاده از افزایش خوراک پالایشگاهها و رفع گلوگاهها و اقدامهای عملیاتی توانستیم در مهرماه امسال، به تولیدات بنزین، نفتگاز و نفتکوره پالایشگاهها افزوده کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به بهرهبرداری قریبالوقوع خط لوله دوم بندرعباس - رفسنجان گفت: ظرفیت انتقال فرآوردههای نفتی از نوار جنوبی به مناطق مرکزی و شمالی کشور با استفاده از این خط لوله افزایش مییابد.
عظیمیفر با تأکید بر اینکه باید تحویل سوخت مایع به نیروگاهها نسبت به پارسال افزایش یابد، ادامه داد: در فصل سرد امسال باید با بهرهبرداری از خطوط جدید انتقال فرآورده نفتی به نیروگاهها، توسعه ناوگان نفتکش جادهپیما و مخزندار ریلی همچنین حجم تحویل سوخت مایع به نیروگاه نسبت به پارسال افزایش یابد تا اختلالی در تأمین سوخت کشور بهوجود نیاید.
وی با بیان اینکه تعلل در زمان تصمیمگیری بهموقع از دلایل مهم ناترازی انرژی در کشور است، تصریح کرد: باید فهم مشترک و درستی در نهادهای مختلف نسبت به موضوع ناترازی انرژی و شناخت عوامل مهم موجود در بروز مسئله این ناترازی وجود داشته باشد و همه مجموعهها باید نسبت به این مسئله احساس مسئولیت کنند.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه تکلیف قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزایش تولید بنزین به روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر است که جزو اهداف مهم شرکت ملی پالایش و پخش بهشمار میرود، گفت: با اولویتبندی و استفاده حداکثری از منابع موجود میتوانیم به افزایش تولید دست یابیم، از این رو تمرکز بر تولید باکیفیت با بهرهگیری از ظرفیت پالایشگاههای موجود و تکمیل طرحهای اولویتدار که پیشرفت بالاتری دارند در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فراودههای نفتی است.
عظیمیفر با بیان اینکه افزایش تولید نیازمند افزایش بهرهوری در پالایشگاهها و تمرکز بر طرحهای نتیجهبخش با پیشرفت بالاست، افزود: متنوعسازی سبد سوخت از اقدامهایی است که در دستور کار قرار دارد. در سالهای اخیر مصرف سیانجی از روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون متر مکعب در روز رسیده است و از ظرفیت سیانجی غافل شدهایم.
وی با بیان اینکه نگهداشت و توسعه زیرساختهای انتقال و ذخیرهسازی انرژی باید در دستور کار قرار گیرد، اعلام کرد: با زیرساختهای کنونی نمیتوان بهصورت پایدار این حجم از فرآودههای نفتی را منتقل کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است، تأکید کرد: این ناوگان فرسوده سه برابر میانگین استاندارد جهانی سوخت مصرف میکنند و ناوگان جدید نیز بعضا استانداردهای کافی و مطلوب جهانی را ندارند و سوخت زیادی مصرف میکنند، همچنین زیرساخت ناوگانهای حملونقل عمومی توسعه قابلتوجهی ندارند و مردم به ناچار از خودرو شخصی استفاده میکنند.
عظیمیفر با بیان اینکه با پیشگیری از قاچاق فرآورده نفتی و سوخت میتوان حجم زیادی از مصرف را کاهش داد، یادآور شد: با اقدامهایی مانند راهاندازی طرح سوختگیری در مسیر، طرح سپهتن و سیپاد میتوان شاهد کاهش قابل توجهی در عرضه خارج از شبکه سوخترسانی باشیم.