یارانه | یارانه نقدی | یارانه جدید

شارژ جدید حساب یارانه بگیران از امروز | واریز یارانه نقدی جدید برای این خانوارها

زمان واریز یارانه نقدی مهر ۱۴۰۳ برای دهک چهارم تا نهم اعلام شد.

کدخبر : 23027
سایت سرگرمی روز :

یارانه معیشتی مهر ۱۴۰۳ دهک‌های ۴ تا ۹ ساعت ۲۴ روز دوشنبه سی‌ام مهر ۱۴۰۳ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه معیشتی مهر ۱۴۰۳ دهک ۴ تا ۹ ساعت ۲۴ روز دوشنبه، سی‌ام مهر ۱۴۰۳ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و از بامداد روز سه‌شنبه، یکم آبان قابل برداشت است.

اسماعیل گرجی پور، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز یارانه مهر ۱۴۰۳ مادران خبر داد و گفت: اعتبار خرید سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مشتمل بر ۱۶ قلم کالای اساسی هرم غذایی است.

به ازای هر کودک به صورت یارانه در اختیار سرپرست خانوار دارای کودک مبتلا به سوءتغذیه زیر ۵ سال قرار می­گیرد. در سال جاری بیش از ۱۳۴ هزار کودک ۵ تا ۵۹ ماهه مبتلا به سوءتغذیه بن‌کارت خرید سبد غذایی می‌گیرند که برای ۱۲۵ هزار و ۶۴۲ کودک دارای سوءتغذیه دهک‌های یک تا پنج، مبلغ یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان و برای ۸ هزار و ۷۸۳ کودک دارای سوءتغذیه در دهک‌های شش و هفت مبلغ ۶۶۰ هزارتومان برای تأمین سبد غذایی در نظر گرفته شده است.

گرجی پور ادامه داد: برای سهولت دسترسی، مبلغ کالا برگ کودکان زیر 5 سال به حساب سرپرست خانوار مشمولین واریز می‌شود و مشمولین می‌توانند از اقلام سبد تعیین‌شده در همه فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند. مشمولین می توانند برای جستجوی و اطلاع از فروشگاه های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی  به برنامه «شما» مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص نحوه ثبت نام در طرح امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال گفت: واجدین شرایط برای دریافت یارانه تغذیه‌ای می‌توانند به مراکز بهداشتی کشور مراجعه کرده و بهورزها و مراقبان تغذیه‌ای، کودک ۶ ماه تا پنج سال را مورد ارزیابی تغذیه‌ای قرار می‌دهند. کدملی این افراد در سامانه وزارت رفاه ثبت و سپس با بررسی های لازم در صورت تایید یارانه تغذیه ای دریافت می­کنند کودکان این دهک ها هر سه ماه یکبار باید به مراکز درمانی مراجعه کنند و تا زمان بهبود وضعی تغذیه شان تحت پوشش این برنامه قرار دارند.

در جواب این پرسش که کالابرگ الکترونیکی کی واریز می شود؟ باید توضیح داد، زمان واریز غالبا آخر ماه بوده و معمولا بیستم به بیستم شارژ کالابرگ صورت می­گیرد.

در طرح کمک معیشتی کودکان زیر پنج سال، کودکانی که درگیر اختلال رشد بودند از سوی وزارت بهداشت شناسایی و به کمیته امداد معرفی شدند از سوی کمیته امداد برای خرید اقلام غذایی کمک مالی دریافت می‌کردند.

طرح امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و کمیته امداد در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ اجرایی شد. در این طرح پس از ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد کودکان زیر 5 سال، افرادی که در دهک‌های پایین اقتصادی جامعه قرار داشتند، تحت پوشش این یارانه ویژه با عنوان بن‌کارت خرید سبد غذایی از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی قرار گرفتند.

طرح کالابرگ الکترونیک، برنامه‌ای بود که به حکم قانون بودجه با هدف حمایت از اقشار کم‌درآمد و بهبود وضعیت معیشتی آنها با پیگیریهای جدی مجلس توسط دولت اجرا شد. این طرح به گونه‌ای طراحی شد که بتواند به‌جای پرداخت مستقیم نقدی، نیازهای اساسی افراد را از طریق ارائه کالاهای ضروری با استفاده از یک کارت الکترونیک تأمین کند.

۴,۵۰۰,۰۰۰ با وجود الزام قانونی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، فعلا دستوری در خصوص اجرای مجدد این طرح به سازمان هدفمندی یارانه ها ابلاغ نشده است.

 یکی از اهداف اصلی این طرح، کاهش تأثیر پرداخت‌های نقدی یارانه بر تورم بود. با ارائه کالا به‌جای پول نقد، دولت امیدوار بود بتواند تقاضای ناشی از نقدینگی را کنترل کرده و تورم را کاهش دهد.

طرح کالابرگ الکترونیک تلاش کرد تا یارانه‌ها را به‌صورت هدفمندتر به دست نیازمندان واقعی برساند و از سوءاستفاده و هدررفت منابع جلوگیری کند.

همچنین  با ارائه کالاهای اساسی نظیر مواد غذایی و دارویی از طریق این طرح، قرار بود نیازهای ابتدایی خانوارهای کم‌درآمد به‌طور مستقیم و به‌موقع تأمین شود.

حالا آن طور که محافل خبری منعکس شده با وجود استقبال ۹۰ درصد دهک‌های کم‌درآمد از طرح کالابرگ اعتباری و تاثیر آن در افزایش قدرت خرید مردم؛ دولت چهاردهم تا امروز کالابرگ اعتباری را متوقف کرده است.

در همین خصوص حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه در  مورد آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرد،  فعلا دستوری در این  خصوص به سازمان هدفمندی یارانه ها ابلاغ نشده است.

لازم به ذکر است، از سال گذشته اجرای این طرح را آغاز شده بود و ۷ دهک متوسط و کم‌درآمد جامعه (حدود ۶۰ میلیون نفر) مشمول این طرح شدند.

۹۰ درصد ۳ دهک کم‌درآمد از اعتبار کالابرگ خود بهره بردند و دهک‌های متوسط هم ۷۵ درصد از این طرح استقبال کردند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: