فردا موتور پژو جدید را وارد بازار ایران کرد + قیمت | معرفی خودرو FMC P4 پژو 408 فردا موتور با مشخصات فنی

فردا موتور برای عرضه‌ی پژو ۴۰۸ در ایران آماده می‌شود. این محصول با کد FMC P4 رقیب سدان‌های چینی آریزو ۶ و کرمان موتور KMC J7 خواهد بود.

کدخبر : 29446
سایت سرگرمی روز :

به تازگی ایران خودرو اعلام کرده، نسل جدید ۴۰۸ را با بدنه‌ی کراس‌اور وارد ایران خواهد کرد. این مدل، 408X نام دارد و بسیار متفاوت از پژو ۴۰۸ فردا موتور FMC P4 خواهد بود. در واقع، سدان فردا موتور یک خودروی قدیمی است که فقط در چین تولید می‌شود؛ اما 408X طراحی ۲۰۲۲ علاوه‌بر چین در فرانسه و مالزی هم خط مونتاژ دارد.

طی سه دهه، انحصار مونتاژ و واردات محصولات پژو در ایران به شرکت ایران خودرو تعلق داشت؛ اما پس از تحریم‌های سال ۱۳۹۶ شرایط تغییر کرد. آبان‌ماه ۱۴۰۱ هم، سخنگوی وزارت صمت دولت مرحوم رئیسی، واردات خودروهای فرانسوی به ایران را از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده اعلام کرد. حالا ظاهرا شرکت‌های مختلف با خرید مدل‌هایی از پژو که توسط کارخانه‌های چینی تولید می‌شوند، واردات ۴۰۸ و ۴۰۰۸ و 508L و 408X را انجام خواهد داد. کارخانه‌های پژو در چین، با همکاری دانگ فنگ فعالیت می‌کنند و DPCA نام دارند.

آنچه توسط فردا موتور برای عرضه در ایران آماده می‌شود، براساس پژو ۴۰۸ نسل دوم خواهد بود که سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. نسخه‌ی فیس‌لیفت ۲۰۲۲ تا امروز فقط در چین تولید شده و برای ایران FMC P4 نام خواهد داشت. هرچند که ۴۰۸ سدان هرگز برای بازار اروپا عرضه نشده و محصولی اقتصادی برای کشورهای آسیایی یا امریکای جنوبی باقی ماند، پلتفرم EMP2  مشترک با بسیاری دیگر خودروهای پژو -سیتروئن را حفظ کرد.

پژو ۴۰۸ فیس‌لیفت ۲۰۲۲ از زبان طراحی ۳۰۸ جدید پیروی می‌کند. به همین دلیل، کاملا مدرن و جوان‌پسند دیده می‌شود؛ هرچند که اساسا خودرویی ساخته شده در سال ۲۰۱۴ است.

نمای اصلی پژو ۴۰۸  سدان، چراغ‌های اسپرت و نوار LED کشیده از بالا تا پایین دارد. جلوپنجره‌ی مشبک، متفاوت از ادوات پلاستیکی موجود در خودروهای چینی، حس لوکس ۴۰۸ را تقویت می‌کند. سپر تماما رنگ بدنه است و صرفا بخش‌های داخلی ادوات سیاه دارند. حجم‌دهی بدنه در قسمت کاپوت جلو، قابل قبول به نظر می‌رسد اما خط کاپوت جدا از دیگر اجزا، توی ذوق می‌زند.

در نمای جانبی، ۴۰۸ فردا موتور به شکل یک سدان اقتصادی، فاقد پیچیدگی‌های خاص دیده می‌‎شود. رینگ‌های ۱۷ اینچ چندان بزرگ نیستند و خطوط روی بدنه، ساده هستند. بخشی از آینه بغل، پلاستیکی است و صرفا یک زهوار براق کروم برای قاب پنجره‌های استفاده شده تا شاید، زیبایی با کمترین هزینه فراهم کند.

نمای عقب ۴۰۸ سدان به لطف چراغ‌های پیوسته و کاهش وابستگی به ادوات پلاستیکی سیاه، در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر، متحول شده است.  حجم‌دهی بدنه، سادگی در طراحی این خودرو را کاهش داده اما نمی‌تواند مشابه خودروهای چینی موجود در بازار ایران مثل آریزو ۶ یا KMC j7 چشم‌گیر جلوه کند.

ابعاد ۴۰۸ سدان شامل طول ۴,۷۵۰ و عرض ۱,۸۲۰ و ارتفاع ۱,۴۸۸ و فاصله محوری ۲,۷۳۰ میلی‌متر می‌شود. این مدل، اندازه‌ای مشابه چری آریزو ۶ و کرمان موتور KMC J7 دارد.

مشابه دیگر خودروهای خانواده‌ی پژو، سدان ۴۰۸ نیز در تلاش است تا داشبورد پیچیده با خلاقانه ارایه کند. طبیعتا ترکیب نهایی برای این خودرو، تفاوت‌های زیادی با رقبای چینی موجود در ایران دارد؛ اما با کاستی‌هایی نیز همراه است.

سطح داشبورد از پلاستیک سخت ارزان‌قیمت ساخته شده و ظاهرا برای دیگر اجزا شامب یخش میانی نیز، خبری از مواد نرم یا چرم مصنوعی نیست. نمایشگر لمسی و کلیدهای زیر آن، جالب هستند؛ اما محل نصب این مانیتور با خروجی هوای بالای آن که در زمستان، مجاور جریان هوای گرم بخاری خواهد بود، عاقلانه به نظر نمی‌رسد. دیگر نکته‌ی منفی در کابین ۴۰۸ سدان، دسته‌ی دنده‌ی بزرگ سنتی است که از سال‌‌ها پیش در خودروهای چینی با مدل الکترونیک، جای‌گزین شده.

صندلی‌های تمام چرم و نسبتا راحت هستند. پژو ۴۰۸ سدان برای ۴ سرنشین مناسب است اما محیط ساده و کم‌هیجان فراهم می‌کند. صندوق عقب ۴۵۵ لیتر فضای حمل بار دارد که نسبت به ۵۰۰ لیتر سمند و ۵۷۰ لیتر آریزو ۶ جالب نیست.

مشابه بسیاری دیگر خودروهای مونتاژ چین، ۴۰۸ سدان نیز مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو است که مشابه کرمان موتور KMC J7 فناوری TGDi نیز دارد. پژو ۴۰۸ فردا موتور با ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۵۶ نیوتن‌متر گشتاور وارد ایران خواهد شد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه، برای ۴۰۸ سدان پیش‌بینی می‌شود. دیگر مدل ۴۰۸ با موتور ۳ سیلندر ۱/۲ لیتر توربو، ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

هنوز مشخص نیست پژو ۴۰۸ فردا موتور FMC P4 با چه نوع تجهیزاتی وارد شوذ اما احتمالا سرشار از امکانات لوکس و فناوری‌های الکترونیک نخواهد بود. احتمالا دوربین پارک و سنسور عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر لمسی، پنل دیجیتال پشت فرمان، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک، صندلی های برقی راننده، پایش فشار باد تایرها و سنسور نور خواهد داشت.

مدل قوی‌تر با گیربکس اتوماتیک و امکاناتی که در بالا گفته شد، برای مشتری چینی معادل ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار هزینه خرید دارد. نرخ دلار آزاد هم‌اکنون از ۱۰۰ هزار تومان گذشته و مشخص نیست ارز دولتی با چه قیمتی در اختیار مونتاژکاران مثل فردا موتور قرار گیرد. بر این اساس، احتمالا پژو ۴۰۸ سدان برای خریدار ایرانی، ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

هم‌اکنون در بازار آزاد برای کرمان موتور KMC J7 قیمت ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان دیده می‌شود. آریزو ۶ جی‌تی، همراه پیشرانه‌ی قوی‌تر و امکانات بیشتر نسبت به پژو ۴۰۸ نیز، هزینه‌ی خرید مشابه KMC J7 دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: