عرضه تانک ۵۰۰ رسما در سامانه یکپارچه خودرو | معرفی خودرو تانک ۵۰۰ با مشخصات فنی
شرکت شتابران خودرو که اخیرا تانک ۳۰۰ را در بازار ایران عرضه کرده بود، عرضه تانک ۵۰۰ هیبرید را ویژه جانبازان را آغاز کرده است.
پس از استقبال خوب مشتریان از تانک ۳۰۰ شتابران خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، مدل بزرگتر و مجهزتر این برند یعنی تانک ۵۰۰ هایبرید نیز آماده ورود به بازار شده که البته شرکت شتابران خودرو این مدل را در سامانه خودروهای ویژه جانبازان گرانقدر عرضه خواهد کرد.
تانک ۵۰۰ به عنوان یک SUV شاسی مستقل لوکس و ۷ نفره با ۵ ستاره ایمنی ANCAP، یکی از مدلهای پرفروش و محبوب در این سگمنت است که در بازارهای صادراتی از جمله روسیه، استرالیا، امارات و عربستان نیز به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و شتابران خودرو نیز مدل هایبرید و فول آپشن آن را برای ورود به کشور در نظر گرفته است.
تانک 500HEV مجهز به موتور ۲ لیتر با سیستم توربوشارژ هندسه متغیر VGT است که به لطف سیستم هایبرید، حداکثر قدرت ۳۴۶ اسب بخار را همراه با گشتاور ۶۴۸ نیوتن متر ارائه میدهد. گیربکس این مدل نیز از نوع ۹ دنده اتوماتیک HAT است که قدرت را از طریق سیستم هوشمند 4WD به هر چهارچرخ منتقل میکند.
طول، عرض و ارتفاع تانک ۵۰۰ هایبرید به ترتیب برابر با ۵۰۷۸، ۱۹۳۴ و ۱۹۰۵ میلیمتر است و بنابراین در کنار کیفیت بسیار خوب متریال داخلی و تنوع بالای امکانات رفاهی، یک کابین بسیار راحت و جادار را همراه با فضای بار ۷۹۵ لیتری، در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
از جمله تجهیزات ایمنی و سیستمهای کمک رانندگی در این مدل میتوان به کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پردهای، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، قفل دیفرانسیل جلو و عقب با سیستم TANK U-Turn، سیستم کرال کنترل، سیستم هشدار و حفظ حرکت بین خطوط، دستیار کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و سیستم پارک اتوماتیک اشاره کرد، ضمن اینکه در لیست بلند بالای امکانات رفاهی آن نیز، مواردی از جمله رکاب جانبی اتوماتیک، تنظیم برقی صندلیهای جلو با گرمکن، تهویه و ماساژور، حافظه صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک ۳ گانه (با تنظیم مستقل دما برای ردیف عقب)، سانروف پانورامیک، نمایشگر ۱۴.۶ اینچ لمسی مالتی مدیا، شارژر وایرلس، کول باکس و سیستم صوتی Infinity با ۱۲ اسپیکر و ساب ووفر دیده میشود.
تانک ۵۰۰ در دو تیپ در استرالیا عرضه میشود که اولی با قیمت ۴۳,۴۰۰ دلار آمریکا و دومی بنام اولترا با قیمت ۴۸,۲۰۰ دلار آمریکا به فروش میرسد. در نگاه اول این قیمتها ممکن است برای یک خودروی چینی گران به نظر برسد اما باید به دو نکتهٔ مهم توجه کرد.
اول اینکه تانک ۵۰۰ با یک پیشرانهٔ هیبریدی قدرتمند ارائه میشود که معمولاً در تیپهای بالا ردهٔ رقبا میبینیم. مورد دوم هم اینکه تانک ۵۰۰ در هردو تیپ پر از تجهیزات استاندارد است و حتی در تیپ پایه هم ویژگیهایی مثل سانروف، چراغهای تمام LED، گرمکن صندلیهای جلو، صفحه آمپر تمام دیجیتالی، سیستمهای کمکرانندهٔ فراوان و… را ارائه میکند.
در تیپ اولترا هم شاهد پله رکابهای برقی، هدآپ دیسپلی، تودوزی چرمی ناپا، تهویهٔ صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای ردیف دوم، نورپردازی داخلی و… هستیم. برخلاف بسیاری از رقبا، تانک ۵۰۰ فقط با یک قوای محرکهٔ هیبریدی ارائه میشود که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو تشکیل شده است.
این سیستم مجموعاً ۳۴۲ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و طبق اعلام گریت وال، در هر صد کیلومتر ۸.۵ لیتر بنزین مصرف میکند؛ بنابراین، تانک ۵۰۰ در قیاس با رقبای همقیمتی مثل فورد اورست و تویوتا پرادو ارزش بسیار بالاتری نسبت به قیمت دارد.