این گیاه سرفه، دل درد، نفخ، سوء هاضمه در کودکان را درمان می کند

طعم دانه رازیانه عطری و شیرین است، و بوی آن نیز ملایم. گیاه رازیانه اصلیاً در مناطق مدیترانه و جنوب اروپا رشد می‌کند، اما در حال حاضر در مرکز اروپا، آسیا و آفریقا، همچنین در برزیل و آرژانتین نیز کشت می‌شود. در ایران، استان‌هایی همچون خراسان، همدان، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، تهران، کرمان و گلستان مهمترین مناطقی هستند که رازیانه در آن‌ها تولید می‌شود.

کدخبر : 8729
سایت سرگرمی روز :

گیاهان دارویی، منبع بزرگی از منابع طبیعی ایران هستند!  یکی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی، گیاه رازیانه است. این گیاه در کتب طب سنتی به نام "رازیانج" و در مناطق ایران به نام‌های "رازیانه" و "بادیان سبز" شناخته می‌شود.

رازیانه در زبان عربی به نام "شمر" شناخته می‌شود. این گیاه دارای گونه‌های متنوعی است، اما بیشتر از همه گونه Foeniculum vulgare Mill به عنوان گیاهی ادویه‌ای در غذاها استفاده می‌شود. در ایران، تنها این گونه رازیانه به صورت زراعی و وحشی یافت می‌شود. اسانس رازیانه به دلیل ویژگی‌های ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به عنوان طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخش تجاری رازیانه، دانه آن است که برای استخراج اسانس استفاده می‌شود. تولید جهانی دانه رازیانه حدود ۸۳۰ هزار تن در سال است و ایران با تولید حدود ۵ درصد از این مقدار، چهارمین تولیدکننده بزرگ آن است. اسانس حاصل از رازیانه در صنایع مختلف دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

تمام بخش‌های رازیانه حاوی اسانس می‌باشند، و دانه آن مهمترین قسمت تولیدکننده‌ی اسانس است. مؤثرترین تکوین اسانس را آنتول (بین ۵۰ تا ۷۵ درصد) تشکیل می‌دهد. استفاده از گیاه دارویی رازیانه از گذشته‌های بسیار دور رایج بوده است. دیوسکورید، پزشک، داروساز و گیاه‌شناس یونانی، خواص زیادکننده ترشحات شیر، مقوی معده، قاعده‌آور و تحریک کننده شیردهی را به رازیانه نسبت می‌دهد و شیرهٔ آن را مفید برای چشم می‌دانسته است.

از این گیاه در داروسازی برای درمان سرفه، درد قلب، نفخ، سوء هاضمه در کودکان و تحریک شیردهی در مادران شیرده استفاده می‌شود.

منبع: صد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: