روانشناسی رابطه | رفتار شناسی عاطفی

روانشناسی رابطه | اگه میخوای بدونی پارتنرت چقدر دوست داره این خبرو از دست نده | نشانه های پنهان علاقه‌مندی طرف مقابل به شما

شاید مدت‌هاست که به شخصی علاقه‌مند شده‌اید و هنوز مطمئن نیستید که آیا او هم شما را دوست دارد یا خیر؟

کدخبر : 13544
سایت سرگرمی روز :

 بعضی از نشانه‌های رفتاری‌ او شما را امیدوار می‌کند، اما برخی دیگر از آن‌ها کاملا دلسردتان می‌کند. شما به راحتی می‌توانید از احساس طرف مقابل نسبت به خودتان باخبر شوید، اما به شرطی که بتوانید رفتارهای او را به درستی تجزیه و تحلیل کنید. شخصی که شما را دوست داشته باشد، معمولا در رفتارش نسبت به شما به‌گونه خاصی عمل می‌کند که می‌توانید خیلی راحت پی به آن‌ها ببرید. در این مقاله ما نشانه های علاقه‌مندی را بیان می‌کنیم.

نشانه‌های علاقه‌مندی شخص مورد نظرتان نسبت به شما

او همیشه از بودن با شما لذت می‌برد

مهم نیست چه‌کاری می‌کنید، مهم است که آن کار را با چه کسی انجام می‌دهید. به فردی توجه کنید که همواره در کنارتان حاضر است و حتی وقتی کاری به عهده‌تان است که ظاهراً مفرح و سرگرم کننده نیست، باز هم دوست دارد به شما کمک کند. یکی از نشانه‌های عاشق بودن این است که فرد عاشق حتی از انجام دادن پیش‌پاافتاده‌ترین کارها هم در کنار محبوبش لذت می‌برد. اگر فرد مورد نظرتان در هر حالتی از دیدنتان خوشحال می‌شود، می‌توانید به این نتیجه برسید که دوستتان دارد. فردی که دوستتان دارد، کمک کردن به شما برایش لذتبخش است و حتی از فکر کمک کردن به شما هم به وجد می‌آید، مهم نیست قرار است در چه کاری کمک کند، پروژه دانشگاهی، کارهای خانه یا یک خرید مختصر، او در هر حال می‌خواهد در کنارتان باشد، در فکرتان باشد و یار و یاورتان باشد.

او چشم از شما برنمی‌دارد

دفعۀ بعدی که در کنار فرد مورد نظر هستید، دقت کنید که او چقدر به شما نگاه می‌کند. زیک رابین ، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد متوجه شده است که بین تماس چشمی و عشق همبستگی وجود دارد. همسرانی که در این مطالعه شرکت داشتند و از صمیم قلب عاشق هم بودند، ۷۵ درصد زمانی را که با هم حرف می‌زدند به هم نگاه می‌کردند، اما افرادی که فقط یک گفتگوی ساده با هم داشتند، تنها در ۳۰ تا ۶۰ درصد زمان گفتگو با هم تماس چشمی داشتند. وقتی فردی دوستتان داشته باشد، مستقیم‌تر و برای مدتی طولانی‌تر به چشمانتان خیره می‌شود، چون می‌خواهد حضورتان را تمام و کمال درک کند و لحظه‌ای از این زمان با هم بودن را از دست ندهد. به همین دلیل است که تعامل رو در رو با فرد مورد علاقه بسیار مهم است و به ارتباط دیجیتال ارجحیت دارد ـ لازم است که از طریق تماس چشمی در سطحی عاطفی با هم ارتباط برقرار کنیم.

شما برای او اولویت دارید

شاید روشی که او برای برقراری ارتباط کلامی انتخاب می‌کند، همواره برایتان قابل درک نباشد، اما همیشه می‌توانید روی کارها و حرکاتش حساب کنید ـ به خصوص وقتی پای اولویت‌بندی در میان باشد، مطمئن هستید که خودتان برایش اولویت دارید. مرد مورد علاقه‌تان حتماً مشغله‌های بسیاری دارد ـ کار، خانواده، دوستان و اهداف شخصی وقت سر خاراندن برایش باقی نمی‌گذارد. اما متوجه شده‌اید که شما همیشه برایش اولویت اول هستید. اهمیت شما در زندگی او هر روز پررنگ و پررنگ‌تر می‌شود، او بیشتر از آن که برای خودش و خواسته‌هایش اهمیت قائل باشد، به این فکر است که چه چیزی شما را خوشحال می‌کند. نظرات شما برایش مهم است و شما را در تصمیم‌گیری‌هایش شرکت می‌دهد. جان کلام آن که برایش ارزش دارید. وقتی کسی را دوست داشته باشید، بودن در کنار او به اولویت زندگیتان تبدیل می‌شود. پس اگر می‌خواهید بدانید که آیا او دوستتان دارد یا نه، ببینید که آیا حاضر است، حتی وقتی سرش شلوغ است، برای با شما بودن وقت بگذارد یا خیر.

او در حضور شما سراپا گوش است

او نه تنها به حرف‌هایتان گوش می‌دهد، بلکه تمام گفته‌هایتان را هم به خاطر می‌سپارد. تک‌تک کلماتی که از دهانتان خارج می‌شود، برایش مهم است و با دقت و احترام به حرف‌هایتان گوش می‌دهد. این کار برای یک عاشق عادی است و آن را بدون هیچ گونه خودنمایی انجام می‌دهد. او وقتی در حضور شما است، سراپا گوش می‌شود و با چنان دقتی به حرف‌هایتان گوش می‌دهد که انگار می‌خواهد از آنها یادداشت بردارد. به علاوه پسری که شما را دوست دارد، کاملاً به شما توجه می‌کند، اجازه نمی‌دهد چیزی حواسش را از شما پرت کند و هرگز وسط حرفتان نمی‌پرد. اگر فرد مورد نظرتان ریزترین جزئیاتی را که برایش تعریف کرده‌اید، به خاطر می‌سپارد، می‌توانید به این نتیجه برسید که احساسش نسبت به شما فراتر از یک دوستی ساده است.

او رازها و احساساتش را بدون هیچ واهمه‌ای با شما در میان می‌گذارد

این مورد یکی از نشانه‌های شاخص یک مرد عاشق است. مردان معمولاً تمایلی به حرف زدن دربارۀ احساساتشان ندارند. پرده برداشتن از احساسات برای یک مرد آن‌قدر سخت است که اگر مردی احساساتش را با شما در میان گذاشت، می‌توانید به این نتیجه برسید که دوستتان دارد. اگر مرد مورد علاقه‌تان بدون ترس به تمام سوالاتتان جواب می‌دهد، سعی نمی‌کند مطلبی را از شما پنهان کند، صادقانه اجازه می‌دهد او را همان‌طور که هست، بشناسید، می‌خواهد شما را به خانواده‌اش، حتی خانوادۀ عجیب و غربیش معرفی کند و از برملا کردن عجیب‌ترین خصوصیات و خاطره‌هایش واهمه‌ای ندارد، پس دوستتان دارد. اگر عاشقتان باشد، نمی‌خواهد هیچ چیز را از شما مخفی کند. او می‌خواهد شما بخشی از زندگیش باشید، حتی اگر با این رازگویی‌ها قرار باشد که همه چیز، حتی بدترین چیزها را دربارۀ او بفهمید.

می‌خواهد به بخشی از زندگیتان تبدیل شود

او دقیقاً به همان اندازه‌ای که می‌خواهد همه چیز را با شما در میان بگذارد، دوست دارد به بخشی از زندگی شما هم تبدیل شود. در واقع او می‌خواهد خودش را در زندگیتان غرق کند. او فقط نمی‌خواهد که با خانواده و دوستانتان آشنا شود، او نهایت تلاشش را می‌کند تا نزدیکانتان او را دوست داشته باشند. این مرد عاشق سعی می‌کند تا با کسانی که برایتان مهم هستند، معاشرت کند. او ترسی از این ندارد که به بخش همیشگی و ثابتی از زندگیتان تبدیل شود؛ او حتی دوست دارد که در علائقتان نیز با شما شریک شود. او می‌خواهد با شما به کوهنوردی بیاید، چون شما کوهنوری را دوست دارید؛ یا می‌خواهد با شما در کلاس نقاشی ثبت‌نام کند، حتی اگر نقاشی پیش از این بخشی از برنامۀ روزمره‌اش نبوده باشد. تمام این تلاش‌ها نشان می‌دهد که او به شما علاقه دارد؛ اما وقتی او شروع به مشارکت در زندگیتان می‌کند، چون می‌خواهد به این زندگی تعلق داشته باشد، می‌توانید خاطرجمع بشوید که او عمیقاً عاشقتان است

می‌خواهد از شما محافظت کند

مردان به طور طبیعی تمایل به محافظت از زنان دارند. نتایج مطالعه‌ای که در نشریه فیزیولوژی و رفتار به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که وجود هورمون تستوسترون در مردان باعث می‌شود که آنان نقشی حمایتی را در قبال ایمنی و رفاه زنان به عهده بگیرند. بنابراین طبیعی است که اگر دوست پسرتان عاشقتان باشد، بخواهد که از شما محافظت کند. منظورمان از محافظت فقط جوانمردی و محافظت در برابر آسیب‌های جسمی نیست. مردی که دوستتان دارد، می‌خواهد از شما در برابر موقعیت‌ها یا تاثیرات منفی و ناخوشایند نیز محافظت کند. او با نشان دادن تمایلش برای کمک کردن به شما و نجات دادنتان از شرایطی که رفاه عمومیتان را به خطر می‌اندازد، ثابت می‌کند که برایتان اهمیت قائل است و دوستتان دارد.

به روش‌های معنادار بی‌شمار “می‌گوید” که دوستتان دارد

شاید او عشقش به شما را به زبان نیاورده باشد و با کلمات بیان نکرده باشد، اما هر کاری که انجام می‌دهد، تبلوری از عشق صادقانه‌اش است. عشق از طرز نگاهش به شما پیدا است، تلاشی که برای حمایت و محافظت از شما نشان می‌دهد، بیانگر عشقش است. ساده‌ترین ژست‌های عاشقانه‌اش که در اعماق قلبتان نفوذ می‌کند، تجسم واقعی عشق است. همگی ما “زبان عشق” خاص خودمان را داریم. تعاریف و ادراکات ما از چیستی عشق و معنایش متفاوت است. به همین ترتیب ما روش‌های مختلفی برای ابراز عشق داریم. ممکن است زبان عشق مرد زندگیتان با زبان عشق شما یکی نباشد، اما این تفاوت به معنای آن نیست که او کمتر دوستتان دارد.

او بارها و بارها در گوشتان می‌خواند که چقدر خاص و منحصر به فرد هستید

پسرها معمولاً خودشان را برای تعریف کردن از دخترها چندان به زحمت نمی‌اندازند، اما اگر او سعی می‌کند تا شما را با دلگرمی دادن و تشویق کردن به خاطر موفقیت در درس و کار از بقیه متمایز سازد، احتمال این که عاشقتان باشد، بسیار زیاد است.

برنامه‌هایش را به خاطر بودن با شما کنسل می‌کند

مردان عاشق به یکباره علاقه‌شان را به نسبت به دیگر مشغولیت‌های زندگیشان از دست می‌دهند. این بی‌علاقگی ناگهانی جالب است؛ دوستانش از این تغییر رویه ناراحت می‌شوند، اما شما فرصت پیدا می‌کنید تا هر چقدر دلتان می‌خواهد از معاشرت این مرد شیفته و دلباخته لذت ببرید. اگر او همواره آمادۀ وقت گذراندن با شما است، پس به جرات می‌توان گفت که عاشقتان است.

آب در دستش است، زمین می‌گذارد تا به شما کمک کند

مهم نیست که از او می‌خواهید تا برای اسباب‌کشی کمکتان کند یا برای غلبه بر جهان، در هر حال او در یک چشم به هم زدن مقابلتان حاضر می‌شود. مراقب باشید که برای امتحان کردنش نقش دختر بدبختی را که نیاز به کمک دارد، بازی نکنید، اما به واکنشش هنگام درخواست کمک توجه کنید.

حواسش به شما هست و پیگیر کارهایتان است

منظورمان این نیست که او شما را با سماجت تعقیب کند و مزاحمتان شود، اما یک پیگیری سالم در طول روز دوست‌داشتنی و نشانۀ عشق و توجه است. اگر او در ساعت استراحت برایتان پیام می‌فرستد تا احوالپرسی کند و به شما بگوید در طول روز به فکرتان بوده است، می‌توانید او را یک مرد عاشق حساب کنید.

شروع به استفاده از کلمات شما می‌کند و زبان بدنش را با شما تطبیق می‌دهد

مردان عاشق واژگان و کارهای محبوبشان را تقلید می‌کنند. به طرز رفتار مرد مورد علاقه‌تان دقت کنید: اگر او مانند شما رفتار می‌کند، این تقلید می‌تواند نشانۀ عشق باشد. او سعی می‌کند آئینۀ تمام‌نمای کنش‌ها و زبان بدنتان باشد تا در حضورش معذب نشوید و احساس راحتی کنید.

متوجه می‌شوید که برنامه روزمره‌ای را با هم شروع کرده‌اید

یک برنامۀ روزمره، چه دویدن در پارک باشد و چه صرف غذا در رستوران، نشانۀ این است که او دارد جایی را در زندگیش برای شما خالی می‌کند و در کنار هم بودن مداوم برایش باارزش است.

در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها یار و همدلتان است

وقتی مردی نه تنها با شما همدردی می‌کند، در تمام شرایط با شما همدلی هم می‌کند، این همدلی می‌تواند نشانۀ عشقش به شما باشد. به عبارت دیگر شادی و خوشبختی شما، شادی و خوشبختی او است؛ و درد و ناراحتی شما، درد و ناراحتی او است. مردی که عاشقتان است، رفاه و احساساتتان برایش مهم است. اگر او می‌تواند با شما همدلی کند و وقتی ناراحت هستید، ناراحت می‌شود، نه تنها هوایتان را دارد و مراقبتان است، قلبش هم به خاطر شما می‌تپد.

جزئیات یادش می‌ماند

وقتی صحبت از نشانه‌های عشق و عاشقی به میان می‌آید، بهتر است به جزئیات توجه کنید ـ چون یک مرد عاشق هم جزئیات از نظرش پنهان نمی‌ماند. مثلاً وقتی به سینما می‌روید، او ذرتتان را با کشمش مخلوط می‌کند، چون یادش هست که یک بار به او گفته‌اید که مزۀ شور و شیرین را دوست دارید. یک مرد عاشق جشن تولدتان، رنگ مورد علاقه‌تان و غذای محبوبتان یادش می‌ماند؛ بنابراین جزئیات ریزی که او به خاطر می‌سپارد و کارهای کوچکی که برایتان انجام می‌دهد، همه معنای خاص خودشان را دارند.

شما را به افراد مهم زندگیش معرفی می‌کند

هرچه شما را به افراد بیشتری معرفی کند، یعنی برایش مهم‌تر هستید و می‌خواهد از نظر عاطفی به شما نزدیک‌تر شود. او نهایت تلاشش را می‌کند تا شما را با دوستانش آشنا کند و زمینه را برای ارتباطاتی فراهم کند که کار یا زندگی را برایتان آسان‌تر می‌سازد.

غالباً دربارۀ آینده حرف می‌زند

وقتی صحبت از آینده به میان می‌آید، مرد مورد علاقه‌تان چه واکنشی نشان می‌دهد؟ آیا او از ضمیر “ما” استفاده می‌کند یا “من”؟ مسلماً شما دربارۀ برنامه‌های درازمدت و آیندۀ دور با هر کسی صحبت نمی‌کنید، مگر آن که واقعاً بخواهید او در زندگیتان حضور داشته باشد و در کنارتان باشد. وقتی با هم هستید، به طرز رفتارش دقت کنید. اگر او ناگهان شروع به صحبت کردن دربارۀ برنامه‌های آینده کرد، می‌توانید این برنامه‌ریزی برای آیندۀ مشترک را علامت عشقش نسبت به خودتان در نظر بگیرید.

اگر به شخصی علاقه‌مند شده‌اید اما هنوز نمی‌دانید که آیا او هم شما را دوست دارد یا خیر، به رفتارهایش بسیار دقت کنید. کسی که شما را دوست داشته باشد معمولا بدنبال بهانه برای سپری کردن زمانش با شما می‌گردد و از بودن با شما بسیار احساس خوبی پیدا می‌کند. آنها با شما تماس چشمی زیادی برقرار می‌کنند. همیشه در اولویت‌های آن‌ها قرار دارید و آن‌ها همیشه برای شما وقت دارند. به خوبی حرف‌های شما را گوش می‌کنند. در ابراز احساسات خود به شما ترسی ندارند و کاملا به شما اعتماد می‌کنند. معمولا رازهای خود را با شما درمیان می‌گذارند و می‌خواهند بخشی از زندگی شما باشند. آن‌ها معمولا خود را ملزم به حمایت و نگهداری از شما می‌دانند. عشق و علاقه خود را به شکل‌های مختلفی به شما نشان می‌دهند و همیشه اهمیت و ارزشمند بودنتان را به شما یادآوری می‌کنند. هرکمکی از دستشان بربیاید برای شما انجام می‌دهند و معمولا پیگیر کارهای شما هستند. در مواقع سختی با شما همدردی می‌کنند و همه جزئیات رابطه را به یاد دارند. آن‌ها تمایل دارند تا آینده خود را در کنار شما بسازند به همین دلیل زیاد از برنامه‌های آینده خود با شما صحبت می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: