بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی | جزییات جدید از واریز 40 درصدی همسان سازی حقوق بازنشستگان

با وجود پیش‌بینی اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اما هنوز خبری از اجرای آن در دولت سیزدهم نیست.

کدخبر : 19216
سایت سرگرمی روز :

 واریز مبلغ سه میلیون تومان به منظور متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان، با حواشی همراه شده که البته از سوی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بی‌پاسخ نمانده است.

آنگونه که در برنامه هفتم توسعه آمده است، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید طی سه سال به اجرا درآید؛ به‌گونه‌ای که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد منظور می‌شود. با این حال، هرچند جلساتی بین مقامات اقتصادی با روسای صندوق‌های بازنشستگی با محوریت بررسی همین موضوع از ابتدای سال برگزار شده، اما اطلاعات درز داده شده، نشان می‌دهد که فعلا نوبت بازنشستگان تامین اجتماعی فرا نرسیده است.

به‌تازگی مبلغ سه میلیون تومان به حساب شش میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته واریز شد اما حواشی آن کم نبود و آنگونه که برخی منابع رسمی خبر داده‌اند، با واکنش برخی گروه‌ها همراه شده است.

در ادامه این حواشی، از سوی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ داده شد. منظور با انتشار یک توئیت در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال ۱۳۹۹ بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم انجام شد. متناسب‌سازی برای دومین بار بر اساس تکلیف قانون برنامه هفتم انجام می‌شود که در هفته قبل ابلاغ شد. منابع مالی متناسب‌سازی هم در بخش دوم قانون بودجه پیش‌بینی شده است که در هفتم خرداد ابلاغ شد.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با مبلغ واریزی به حساب بازنشستگان نیز نوشت: «در اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت آیین‌نامه اجرایی ‌متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب هیات دولت رسید و مبلغ سه میلیون تومان به صورت علی‌الحساب به هر یک از ۲.۶ میلیون بازنشسته صندوق‌های لشگری و کشوری و ۲.۴ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی در مجموع با ۲۰ همت اعتبار پرداخت شد.»

تا زمان صدور احکام، افزایش قطعی حقوق بازنشستگان مشخص نیست.

بازنشستگان کشوری در تماس با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با میزان افزایش حقوق بعد از اجرای متناسب‌سازی اعلام نگرانی کردند و گفتند در این زمینه ابهام وجود دارد؛ سوال مشخص بازنشستگان این است که در همسان‌سازی یک بازنشسته با گروه حقوقی مشخص، چقدر مشمول افزایش حقوق خواهد شد و حکم او بعد از اجرا چگونه خواهد بود.  

غلامحسین قاسمی، کارشناس امور بازنشستگان، در این رابطه می‌گوید: تا زمانی که دستورالعمل و شیوه نامه همسان سازی اعلام نشود، نمی‌توان هیچ مبلغی را اعلام نمود.

او افزود: اما به طور متوسط تفاوت حقوق بازنشسته با ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل در گروه‌های مختلف حقوقی۱ تا ۲۰ حدود ۴ میلیون تومان تا حداکثر ۸ میلیون تومان خواهد بود، بنابراین ۴۰ درصد آن هم که قرار است امسال (سال اول) اجرا شود، حدود ۱.۶ میلیون تومان تا ۳.۲ میلیون تومان خواهد بود.

قاسمی تاکید کرد: باید منتظر شیوه‌نامه اجرای همسان‌سازی بمانیم؛ پس از آن، جدول افزایش حقوق بازنشستگان براساس گروه‌های شغلی مشخص و قابل تدوین است.

با عنایت به اینکه در سال اول اجرای برنامه ۴۰ درصد تفاوت حقوق بازنشسته با ۹۰درصد حقوق مشمول کسور شاغل هم‌تراز مبنای محاسبه احکام خواهد بود و در سال دوم ۳۰ درصد و در سال سوم هم ۳۰ درصد تفاوت مدنظر است تا حقوق بازنشسته به ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل مشابه و هم‌تراز برسد.

بنابراین بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که از فوق العاده های ویژه، خاص یا رتبه بندی در دستگاه های مختلف بهره مند شده اند و این افزایش در میانگین حقوق بازنشستگی شان موثر بوده است، بالطبع حقوق بازنشستگی شان فعلا از حقوق بازنشستگی سنوات قبل به اضافه ۴۰ درصد متناسب سازی بیشتر است و در سال اول مشمول نخواهند شد.

 

در قالب مثال بازنشسته ۱۴۰۲ با گروه ۱۶ و مدیریت در حال حاضر حکمش حداقل ۲۰ میلیون می باشد.

بازنشسته سال ۴۰۰ و قبل از آن که مشمول همسان سازی سال ۹۹ شده است، حکمش حداکثر ۱۵/۵ میلیون و در صورت اجرای همسان سازی ۴۰ درصدی حداکثر ۱۸ تا ۱۸/۵ میلیون خواهد شد. 

بنابراین در قالب مثال فوق بازنشسته ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با گروه ۱۶ یا طبقه ۱۲ که هم اکنون حکمش بالاتر از مبلغ ۱۸ یا ۱۸/۵ باشد مشمول متناسب سازی در سال اول نیست و در سال‌های بعد از همسان سازی در صورت داشتن شرایط بهره مند خواهد شد. 

ین امر در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نیز برای بازنشستگان جدید اتفاق می افتاد، چون میانگین دو سال آخر خدمتشان در سال بازنشستگی از حقوق بازنشستگان مشمول متناسب سازی بر اساس تغییر امتیازات ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون م خ ک بیشتر بود.

بدیهی است اگر بازنشسته جدیدی حقوقش از امتیازات یا روش همسان سازی جدید کمتر باشد، او نیز مشمول همسان سازی خواهد بود. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: