مزدا 3 جدید راهی بازار شد + قیمت | معرفی خودرو مزدا 3 جدید با مشخصات فنی

پیش از اینکه آفتاب خودرو وارد گود شود و نیاز بازار به یک سدان خشن و جذاب ژاپنی را تأمین کند، گروه بهمن موتور این وظیفه خطیر را بر عهده داشت.

کدخبر : 27370
سایت سرگرمی روز :

آن‌ها با مونتاژ دو نسل از مزدا ۳ در ایران، درهای ورود یک خودرو باکیفیت از مبدأ ژاپن را باز کردند و توانستند روح تازه‌ای به سگمنت سدان‌های سایز متوسط بدمند. در حال حاضر با آزادسازی واردات خودرو و برگزاری نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳، آفتاب خودرو به طور رسمی از این سدان انتقام جو رونمایی کرده تا شرایط ورود آن را مهیا کند.

شکی نیست که باید مزدا ۳ از مبدأ ژاپن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار طی سال‌های اخیر معرفی کنیم و در این تعریف و تمجید، اغراق راهی ندارد. این محصول حتی در سرزمین مادری خود با استقبال گسترده‌ای مواجه شده و فروش خوبی را تجربه کرده است.

داستان Mazda 3 از اوایل قرن بیست و یکم و توقف تولید مزدا 323 آغاز شد و تا امروز همچنان صفحه روایت آن باز است. بهمن موتور قریب به دو دهه مزدا 3 نسل اول و دوم را به مشتریان ایرانی تقدیم کرد و نهایتا با فرا رسیدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا و خداحافظی ژاپنی‌ها با بازار ایران، خط مونتاژ آن را متوقف کرد. آخرین نسخه‌ای که این خودروساز باسابقه تولید و عرضه کرد، مدل 1400 بود.

ژاپنی‌های مزدا در حال حاضر پنج خط تولید بزرگ در کشورهای مختلف دارند که یکی از آن‌ها چین است. آفتاب خودرو با هدف تنظیم بازار و در راستای عرضه مدل جدید یا پرمیوم ادیشن مزدا 3، سراغ چشم بادامی‌ها رفته تا با واسطه، اما قانونی، این سدان خشن را به کشور بیاورد. در اینجا نگاهی مفصل به طراحی ظاهری و داخلی، مشخصات فنی و امکانات رفاهی – ایمنی Mazda 3 Premium Edition می‌اندازیم تا با آن آشنا شویم.

قطعا گل سرسبد سدان‌های کامپکت خانوادگی در دنیا، مزدا ۳ جدید بوده که در طراحی آن به المان‌های اسپرت، تهاجمی و خشن پرداخته شده است. تفاوت بین این سدان با رقبایی همچون تویوتا کرولا و هوندا سیویک، واضح و ملموس است و یک سر و گردن بالاتر از آن‌ها قرار می‌گیرد.

در نمای جلو شاهد حضور چراغ‌های باریک و کشیده و یک جلوپنجره نسبتا بزرگ هستیم که فضای مناسبی برای خروج هوا فراهم می‌کند. زیر چراغ‌ها یکسری المان‌های براق به چشم می‌خورد که زیبایی ظاهری این سدان را یک پله ارتفا می‌دهند. به طور کلی می‌توان گفت که در نمای جلو حجم پردازی‌ها به اندازه و مناسب است و پلاستیک‌های مشکی پایین توی ذوق نمی‌زند.

بدنه در نمای جانبی حاوی قوس ملایمی است که به حجیم نشان دادن مزدا ۳ کمک می‌کند. خط و زاویه خاصی در این قسمت رویت نمی‌شود و در یک کلام می‌توان گفت که پروفیل جانبی ساده است. (حتی تایرهای مدل پایه با رینگ‌های ۱۶ اینچی هم ظاهر ساده‌ای دارند)

ژاپنی‌های مزدا تلاش خود را کرده‌اند تا نمای عقب، ضمن حفظ تناسبات لازم، شلوغ نشود. لبه درپوش صندوق عقب به شکل تیز ارائه شده و مجموعه همین المان‌هاست که باعث خشن به نظر رسیدن Mazda 3 شده است. به لحاظ ابعاد، این سدان انتقام جو دارای طول، عرض و ارتفاعی برابر با 4660، 1795 و 1440 میلی متر است و فاصله محوری آن  به 2725 میلی متر می‌رسد.

تفاوت بین یک سدان اقتصادی از ژاپن با یک محصول مشابه از چین در طراحی و کیفیت کابین داخلی، از زمین تا آسمان است. مزدا تلاش کرده قسمت فوقانی داشبورد را با مواد نرمی که شبیه به چرم است، بپوشاند، اما چینی‌ها به همان پلاستیک خشک رضایت می‌دهند!

به طور کلی المان‌های مدرن به وفور در کابین مزدا ۳ پرمیوم ادیشن آفتاب خودرو دیده می‌شود و حس خوبی به سرنشینان منتقل خواهد کرد. برای مثال باید به نمایشگر ایستاده روی داشبورد چشم دوخت که به حالت یک مستطیل با اضلاع نابرابر طراحی شده است. کلیدهای کنترلی تهویه مطبوع به سبک مینیمال بوده تا ترکیب چشم نوازی را درون کابین این سدان خشن ببینیم.

به جای اینکه پشت فرمان به یک پنل دیجیتالی بزرگ و عریض اختصاص داده شود، از یک پنل مدور استفاده شده و طرفین آن خروجی‌های تهویه مطبوع قرار گرفته‌اند. صندلی‌ها از جنس پارچه بوده و شوربختانه طوری به چشم می‌آیند که انگار سوار یک خودرو ارزان قیمت شده‌اید. (این موضوع برای مشتریان ایرانی آزاردهنده است)

مزدا ۳ جدید را نمی‌توان یک سدان ایده آل و رویایی برای افراد بلند قامت دانست، زیرا فضای زیادی در ردیف عقب برای سرنشینان در نظر گرفته نشده است. این محصول دارای فضای صندوق عقب ۴۵۰ لیتری است که با خواباندن صندلی‌ها به بیش از ۱۰۰۰ لیتر می‌رسد.

در سینه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن یک پیشرانه ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته که می‌تواند در شرایط ایده آل، ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به چرخ‌های جلو انتقال دهد. شتاب صفر تا صد این سدان خشن با توجه به اعلام آفتاب خودرو، ۸.۱ ثانیه بوده و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۵.۸ لیتر است.

ترمزهای جلو مزدا 3 جدید از نوع دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی ساده است و از امکاناتی همچون فرمان برقی سود می‌برد. یکی از قابلیت‌های مهم این محصول، بهره‌مندی از سیستم i-Stop است که با خاموش کردن موتور، هنگامی که خودرو متوقف می‌شود در مصرف سوخت صرفه جویی می‌کند. حداکثر سرعت سدان وارداتی فوق 216 کیلومتر در ساعت و حداکثر وزن آن 1493 کیلوگرم است.

خوشبختانه محصولات ژاپنی ضمن بهره‌مندی از قوای فنی و طراحی قابل توجه، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی موردنیاز مشتریان را دارند. از مهم‌ترین آپشن‌های مزدا ۳ پرمیوم ادیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکانات رفاهی تجهیزات ایمنی

آینه‌های جانبی برقی همرنگ با بدنه و مجهز به حافظه، گرمکن و فلاشر سیستم ورود و استارت بدون کلید

اتولایت، چراغ روشنایی در روز و ال ای دی سیستم قفل خودکار درب‌ها در حرکت با سرعت بالا

برف پاک کن مجهز به سنسور تشخیص باران ترمز ضد قفل

رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی و لاستیک‌های چهارفصل سیستم هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک رو به رو

سیستم تهویه اتوماتیک با قابلیت تنظیم دو ناحیه ای دما سیستم پایش رفتار و تشخیص خستگی راننده

کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل روی فرمان ایربگ جلو، سرنشینان و جانبی

ترمز دستی برقی دستیار هوشمند سرعت

شیفتر روی فرمان سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی

آینه الکتروکرومیک راننده سنسور پایش فشار باد تایرها

هدلایت سیستم هشدار رانندگی بین خطوط

سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر و سیستم هارمونیک آکوستیک سیستم کنترل پایداری در سربالایی و سراشیبی و جلوگیری از عقب رفتن خودرو

سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به بلوتوث، اندروید اتو و اپل کارپلی –

قیمت مزدا ۳ جدید آفتاب خودرو با قوای محرکه ۲.۰ لیتری در بازار چین، ۱۶ هزار دلار است که با احتساب هزینه‌های دیگری که ممکن است به نسخه وارداتی اضافه شود، باید انتظار ۱.۸ تا ۲ میلیارد تومان را برای مصرف کننده ایرانی داشت. البته نسخه‌های دیگری هم از این سدان ژاپنی وجود دارد که قیمت بعضی از آن‌ها به ۳۶ هزار دلار هم می‌رسد.

در حال حاضر با آزاد شدن واردات و فعالیت مستمر شرکت‌های رقیب، مزدا 3 پریمیوم ادیشن آفتاب خودرو باید با رقبایی از کره جنوبی، آلمان و ژاپن دست و پنجه نرم کند. اشکودا سوپرب یک محصول باکیفیت و با اصالت از گروه فولکس واگن است که توسط پارس ساتر هوشمند به ایران آمده است. همچنین کیا K3 از کره، هوندا سیویک، تویوتا کرولا و تویوتا لوین از رقبای هم وطن مزدا 3 به شمار می‌روند که همگی در وضعیت نسبتا خوبی به سر می‌برند و شانس برنده شدن در این رقابت را دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: