اگر یک کبد صفر کیلومتر می خواهید این غذاها را بخورید

رژیم غذایی که سرشار از مواد غذایی کامل و غنی از مواد مغذی، مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غذاهای دریایی است و کم‌تر حاوی مواد غذایی فوق فرآوری شده و شکر افزوده شده می‌باشد، بهترین رژیم برای سلامت کبد است.

کدخبر : 10334
سایت سرگرمی روز :

کبد با انجام مجموعه‌ای از عملکردهای حیاتی مانند فیلتر کردن مواد مضر در خون، تجزیه سموم، و حمایت از متابولیسم، عملکرد سیستم ایمنی و هضم غذا به طور مداوم در تلاش است تا شما را سالم نگه دارد.

پیروی از یک رژیم غذایی مغذی غنی از مواد غذایی شناخته شده برای حمایت و محافظت از کبد می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های رایج کبدی مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) کمک کند و عملکرد بهینه کبد را ارتقا دهد.

در ادامه به ده مورد از بهترین مواد غذایی‌ای که برای سلامت کبد می‌توانید مصرف کنید اشاره خواهیم کرد:

۱-میوه‌ها و سبزیجات

پیروی از یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات از جمله انواع توت‌ها (بِری)، سبزیجات برگ دار و سبزیجات چلیپایی یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از کبد است. میوه‌ها و سبزیجات دارای مواد مغذی محافظت کننده از کبد مانند فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند.

مواد غذایی غنی از فیبر مانند میوه و سبزیجات با افزایش احساس سیری و کاهش تجمع چربی به کبد کمک می‌کنند. مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در میوه‌ها و سبزیجات مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها می‌توانند به جلوگیری از آسیب کبدی مرتبط با التهاب کمک کنند.

رژیم‌های غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، مانند رژیم مدیترانه ای، در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی موثر هستند.

علاوه بر این، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد کمک کند. نتیجه یک بررسی در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد که مصرف بیش‌تر سبزیجات با کاهش ۳۹ درصدی خطر ابتلا به سرطان کبد و هر ۱۰۰ گرم (گرم) افزایش در روز در مصرف سبزیجات با ۴ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است.

۲-زنجبیل

زنجبیل ریشه‌ای است که از گیاه Zingiber officinale به دست می‌آید. مصرف آن با فواید مختلفی از جمله بهبود سلامت کبد مرتبط است. زنجبیل حاوی تعدادی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مانند جینجرول‌ها و شوگاول‌ها است که ممکن است برای افراد مبتلا به برخی بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب غیر الکلی مفید باشد. این ترکیبات ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و تولید مواد پیش التهابی که در غیر این صورت ممکن است به آسیب سلولی منجر شود به پیشگیری و بهبود بیماری‌های کبدی کمک کند.

در مطالعه‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۲۰ میلادی که ۴۶ فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی در آن شرکت داشتند درمان با ۱۵۰۰ میلی گرم پودر زنجبیل در روز به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش قابل توجه نشانگرهای التهاب و بیماری کبدی از جمله آنزیم کبدی آلانین آمینوترانسفراز، (ALT) و فتوئین آ و پروتئین واکنشی سی (CRP) در مقایسه با درمان با دارونما شد.

پودر زنجبیل و زنجبیل تازه را می‌توان به تعدادی از غذاهای شیرین و خوش طعم اضافه کرد و آن را به یک ماده هوشمندانه در آشپزخانه برای کسانی که مبتلا به بیماری کبدی هستند تبدیل نمود.

۳- سیر

سیر نیز مانند زنجبیل سیر مملو از مواد حمایت کننده از کبد از جمله آلیسین، آلینین و آجوئن است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی در بدن هستند.

مصرف منظم سیر ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد کمک کند و حتی خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. نتیجه مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ میلادی که در آن ۹۰ نفر مبتلا به کبد چرب غیر الکلی حضور داشتند نشان داد که گروهی که به مدت ۱۲ هفته با ۱۶۰۰ میلی گرم پودر سیر در روز مکمل دریافت کردند سطوح پایین تری از آنزیم‌های کبدی ALT و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و همچنین کاهش قابل توجهی در چربی کبد در مقایسه با گروه دریافت کننده دارونما را از خود نشان دادند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: