بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی
واریز هدیه نقدی تامین اجتماعی به بیمه شدگان | پرداخت فوق العاده حقوق در این ماه برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند
یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمهشده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حقبیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد.
یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمهشده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حقبیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد.
با توسعه خدمات الکترونیکی و ارائه برخی از مهمترین و پرتقاضاترین خدمات تأمیناجتماعی بهصورت غیرحضوری، امکان ثبت درخواست برای دریافت کمکهای این سازمان بیمهگر فراهم شده است. افراد تحتپوشش این سازمان میتوانند با مراجعه به سامانه غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir درخواستهایشان را ثبت کنند و خدمات و تسهیلات را بدون رفت و آمدهای غیرضروری به شعب دریافت کنند؛ یکی از این تسهیلات کمکهزینه ازدواج است.
در همین راستا، معاون نظارت و تعهدات کوتاهمدت ادارهکل امور بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی از شروطی برای دریافت این حمایتهای کوتاهمدت سازمان برای بیمهشدگان میگوید بهطوری که برای بهرهمندی از هدیه ازدواج، بیمهشده باید ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته باشد.
به گفته محمد بایندریان، کمک هزینه ازدواج یا هدیه ازدواج سازمان به بیمهشدگان در راستای تشویق شاغلان صورت میگیرد که هدف آن ترغیب بیمهشدگان به ازدواج و فرزندآوری است.
بیمهشدگان تأمین اجتماعی در صورت داشتن دو سال سابقه بیمهپردازی در هنگام ازدواج اول، هدیه ازدواج معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه دریافت میکنند و اگر زن و شوهر هر دو بیمهشده سازمان تأمین اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به هر دو نفر پرداخت خواهد شد.
معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی از بیش 67 میلیون بار مراجعه بیمهشدگان به پزشکان عمومی، متخصص، فوقتخصص و دندانپزشکان مراکز درمانی این سازمان در سراسر کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: بررسیهای مختلف کارشناسی نشان میدهد که تنها بخشی از مراجعان به پزشکان متخصص و فوقتخصص مراکز درمانی، به خدمات تخصصی و فوقتخصصی نیاز واقعی دارند و بخش عمده مسائل آنان از طریق ویزیت پزشک عمومی قابل رسیدگی است. با توجه به اینکه 25 درصد از ظرفیت نوبتدهی در نظام ارجاع تعریف شده است؛ بیمهشدگان میتوانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و پس از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز واقعی، از طریق همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک تخصصی یا مراکز تخصصی ارجاع شوند و در عمل نیازی به نوبت گرفتن بهصورت شخصی از مسیر الکترونیک یا مراجعه حضوری نخواهند داشت.
احمدرضا خزاعی معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی در این زمینه گفت: در همه کشورهای دنیا با توجه به محدودیت منابع در نظامهای سلامت و برای پاسخگویی مطلوب به نیاز مردم به خدمات مختلف درمانی، چارچوبها و معیارهایی برای مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی تعریف شده است و تقریباً در کمتر کشوری میتوان دید که بیمار خود تصمیم بگیرد برای هر مشکلی و بدون بررسی اولیه و تأیید نیاز به خدمات تخصصی، به پزشک متخصص یا فوقتخصص یا مراکز درمانی تخصصی و فوقتخصصی مراجعه کند.
وی افزود: سازمان تأمیناجتماعی با داشتن بیش از 46 میلیون بیمهشده اصلی و تبعی، اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات در کشور است که در دو حوزه خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم، به بیش از نیمی از جمعیت کشور خدمات درمانی ارائه میکند. در بخش درمان مستقیم؛ سازمان تأمیناجتماعی در حال حاضر بیش از 400 مرکز درمانی مشتمل بر 79 بیمارستان ملکی و هیئتمدیرهای و بیش از 320 مرکز درمان سرپایی در سراسر کشور در اختیار دارد که مشغول ارائه خدمات متنوع و گوناگون سلامت به بیمهشدگان هستند که این خدمات به شکل 100 درصد رایگان به بیمهشدگان تأمیناجتماعی ارائه میشود.
وی ادامه داد: هرچند برای سهولت دسترسی به خدمات سلامت، روشهای مختلف غیرحضوری برای اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی وجود دارد اما هنوز نارضایتیهایی در زمینه اخذ نوبت از برخی از این مراکز وجود دارد که چاره کار تقویت نظام ارجاع در داخل شبکه سلامت سازمان تأمیناجتماعی و در کل نظام سلامت کشور است.
خزاعی افزود: بخش عمده نارضایتیهای مردم در مورد اخذ نوبت، ناشی از ازدحام و تقاضاهایی است که در بسیاری از موارد به صورت غیرواقعی و غیرضروری برای اخذ نوبت از مراکز تخصصی و فوقتخصصی سازمان تأمیناجتماعی صورت میگیرد. ریشه اصلی این مسئله نیز به فرهنگ و باورهای بعضاً نادرست در زمینه لزوم مراجعه به پزشک متخصص یا فوقتخصص برای هر مشکل ولو کوچک و کماهمیت بازمیگردد. تا زمانیکه نظام ارجاع در بخش سلامت کشور بهصورت کامل ایجاد نشود و بیمار در کانال صحیح یعنی مراجعه اولیه به پزشک عمومی یا پزشک خانواده و در مرحله بعد و در صورت تشخیص نیاز واقعی، ارجاع به سطوح تخصصی و فوقتخصصی از سوی پزشک عمومی قرار نگیرد، هر چه قدر هم که امکانات و ظرفیتها را توسعه دهیم باز هم با حجم عظیم تقاضاهای غیرواقعی و غیرضروری برای مراجعه به پزشک متخصص و فوقتخصص و ایجاد صف و ازدحام در مراکز تخصصی و فوقتخصصی مواجه خواهیم بود.
وی افزود: طبق برنامهریزیهای صورتگرفته و هدفگذاری انجام شده در بخش درمان تأمیناجتماعی، در نظر است در مرحله اول حدود 50 درصد نوبتها در مراکز درمانی تأمیناجتماعی در قالب روشهای مختلف غیرحضوری، 25 درصد در قالب نظام ارجاع و 25 درصد هم در قالب مراجعه حضوری و ارجاع از اورژانسها ساماندهی شود و تلاش خواهد شد که نظام ارجاع بیمار در بخش درمان تأمیناجتماعی بیش از پیش تقویت شود. در بخش نظام ارجاع، بیمهشدگان میتوانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و پس از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز واقعی، از طریق همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک تخصصی یا مراکز تخصصی ارجاع شوند و در عمل نیازی به نوبت گرفتن به صورت شخصی از مسیر الکترونیک و یا مراجعه حضوری نخواهند داشت.
معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی در مورد روشهای دیگر اخذ نوبت از مراکز درمانی تأمیناجتماعی گفت: در حال حاضر علاوه بر سامانه نوبتدهی متمرکز وزارت بهداشت و درمان؛ سامانه نوبتدهی اختصاصی مراکز درمانی تأمیناجتماعی نیز به نشانی nobat.tamin.ir و همچنین کد دستوری #1420*4* به همراه شماره تلفنهای اعلامشده برای هر یک از مراکز درمانی تأمیناجتماعی، برای اخذ نوبت در خدمت بیمهشدگان سازمان تأمیناجتماعی است.
بایندریان افزود: بیمهشدگان برای دریافت کمک هزینه ازدواج لازم است شرایط مقرر در ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی را داشته باشند. یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمهشده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حقبیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد. همچنین در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمهشده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.