روانشناسی شخصیت | روانشناسی عاطفه | مشاور روانشناسی

این نشونه ها میگه که مغز شما برای سن شما مناسب نیست | مغز شما چند ساله هست؟

از کجا بفهمم ذهنم بزرگتر از سنم است؟ 

کدخبر : 18815
سایت سرگرمی روز :

احساس جوانتر یا بزرگتر از سن واقعی خود. ممکن است فردی 42 سال داشته باشد، اما در طول یک بعدازظهر که با بچه هایش لیزر تگ بازی می کند، دوباره احساس می کند که 12 ساله شده است. یا پس از یک روز سخت از جلسات شعبده بازی، آرم های سوپرمارکت، و قرار ملاقات اضطراری با دامپزشک، به رختخواب می افتند و احساس می کنند به 70 سالگی نزدیک تر می شوند.

وقتی نوبت به مغز ما می رسد، علم نشان می دهد که قطع ارتباط سنی واقعی است: مغز ما می تواند با سرعت متفاوتی نسبت به سال های زمانی ما پیر شود. بسته به سلامتی، سبک زندگی و شخصیت شما، ممکن است در سنین مغزی بسیار جوانتر یا مسن تر از آنچه تصور می کنید باشید. چگونه می‌دانید که ذهن شما پر جنب و جوش و پرانرژی است یا اینکه در ثانیه‌ها رایج‌تر می‌شود؟ این نشانه‌ها را، چه خوب و چه بد، که می‌توانند به شما در تعیین سن واقعی مغزتان کمک کنند، بررسی کنید، سپس در مورد راه‌های معکوس کردن مسیر و ایجاد تغییرات سالم در حال حاضر بخوانید تا مغز خود را تیز نگه دارید.

تحقیقات نشان داده است که نشانه هایی وجود دارد که سر شما به خوبی کار می کند.

سنی که احساس می کنید، برخلاف سن بیولوژیکی شما، به عنوان «سن ذهنی» شناخته می شود. و اگر سن شخصی شما کمتر از سال‌هایی است که قبلاً اینجا روی زمین بوده‌اید، این چیز خوبی است! مطالعه‌ای در دانشگاه ملی سئول و دانشگاه یونسی در کره جنوبی نشان داد افرادی که احساس می‌کنند جوان‌تر از سن خود هستند ، با گذشت سال‌ها علائم کمتری از پیری فیزیکی مغز نشان می‌دهند - به عبارت دیگر، سن ذهنی جوانی می‌تواند تأثیر مثبتی بر مکانیسم این بیماری داشته باشد. مغز چگونه کار می کند و سرعت آن ساختاری است.

محققان می گویند برای تعیین اینکه چگونه احساس جوانی بر مکانیسم های عصبی تأثیر می گذارد، به مطالعات بیشتری نیاز است. یکی از نظریه های آنها این است که هر چه فکر می کنید جوان تر هستید، از نظر جسمی و ذهنی فعال تر هستید، که ثابت شده است که برای سلامت مغز شما بسیار عالی است. پس کارهایی را انجام دهید که به شما احساس جوانی می دهد. به عنوان مثال: اگر لیست پخش معمولی شما مملو از آهنگ های مربوط به دوران نوجوانی شما است (نوستالژی "بازگشت به روزگارم" واقعاً می تواند به شما احساس پیری کند!)، آهنگ های فعلی را با هم ترکیب کنید - می تواند به شما کمک کند احساس خونسردی و انرژی داشته باشید.

شما بیش از یک زبان صحبت می کنید

محققان کانادایی و اسپانیایی گزارش می دهند که افراد دوزبانه ارتباطات عصبی مرکزی و تخصصی بیشتری دارند، زیرا صحبت کردن به دو زبان باعث می شود مغز شما اطلاعات را به طور موثرتری انتخاب کند و این باعث صرفه جویی در انرژی مغز می شود که به جوان ماندن آن کمک می کند. همچنین، افراد دوزبانه به اندازه افرادی که تنها به یک زبان صحبت می‌کنند، از نواحی پیشانی مغز خود استفاده نمی‌کنند – این امر اساساً از فرسودگی جلوگیری می‌کند و احتمال پیری شناختی و زوال عقل را کاهش می‌دهد. هنوز دوزبانه نشده؟ فرانسوی، ژاپنی، روسی، هر آنچه که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و در حین رانندگی یا پختن شام به درس های زبان گوش دهید.

شما در لحظه زندگی می کنید

طبق مطالعه‌ای از UCLA و دانشگاه ملی استرالیا، تمرین‌های ذهن‌آگاهی که به شما کمک می‌کنند در زمان حال بمانید، می‌توانند به حفظ ماده خاکستری در مغز نیز کمک کنند، که برای حافظه خوب ضروری است. مدیتیشن کامل است. این امکان وجود دارد که هنگام مدیتیشن، با کاهش استرس، ماده خاکستری مغز خود را از نظر فیزیکی حفظ کنید، که می تواند با آسیب رساندن به پاسخ ایمنی به گوش شما آسیب برساند. این تحقیق می‌گوید مدیتیشن همچنین ممکن است شاخه‌های دندریتی را تحریک کند، جایی که نورون‌ها شاخه‌های دندریتی جدید را تشکیل می‌دهند و سیناپس‌های جدیدی ایجاد می‌کنند که به سلول‌ها کمک می‌کند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند - و این باعث افزایش ماده خاکستری می‌شود. سعی کنید به محض بلند شدن از رختخواب حداقل به مدت ده دقیقه مدیتیشن کنید تا ذهن خود را آرام و سازنده روز شروع کنید.

 مغز شما ممکن است به سرعت در حال پیر شدن باشد

علم به علائمی پرداخته است که نشان می دهد مغز ما ممکن است سریعتر از حد ایده آل پیر شود. در اینجا نشانه هایی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

تو آدم کنایه ای هستی

محققان فنلاندی مطالعه جالبی را منتشر کردند که در آن دریافتند افراد مسن بسیار بدبین نه تنها نرخ بالاتری از زوال شناختی داشتند، بلکه تمایل به مرگ در سنین پایین‌تر داشتند. چرا؟ فشار منفی ممکن است مقصر باشد. به عنوان مثال، می دانیم که کورتیزول، هورمون استرس، تأثیر بسیار ناسالمی بر مغز دارد و مانع از تفکر واضح شما می شود. اگر جهان بینی شما تمایل به بدبین بودن دارد - که به عنوان این باور تعریف می شود که دیگران عموماً خودخواه یا ناصادق هستند - وقتی این نگرش در مورد چیزی یا کسی ظاهر می شود، شروع به توجه کنید و در آن لحظات، سعی کنید به طور فعال طرز فکر خود را تغییر دهید: کمی نفس عمیق بکشید. و شما انتخاب می کنید که به چیز مثبتی برای گفتن فکر کنید.

حواستون خیلی پرت میشه

همه ما می دانیم که وقتی هیجان زده یا استرس داریم، تمرکز چقدر دشوار است. اگر واقعاً برای شما دشوار است که در طول استرس به طور مداوم تمرکز کنید، ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند که به راحتی حواس پرت شدن نشانه پیری شناختی است. این ویژگی می‌تواند در سن 30 سالگی در مغز ظاهر شود و در نهایت می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری آلزایمر باشد. -شبکه جداری مغز ممکن است به اندازه کافی به سیگنال‌هایی که از محل سخت شما می‌آیند، به شما کمک کند تا تمرکز کنید. این اغلب در افراد مسن‌تر اتفاق می‌افتد، اما اگر در هنگام استرس مشکل تمرکز دارید، تست شناختی ممکن است به شما کمک کند تا دریابید که آیا مستعد زوال شناختی هستید یا خیر. آموزش مغز، مانند حل پازل یا بازی، ممکن است در ایجاد مهارت های تمرکز نیز مفید باشد.

دوستانت اشاره می کنند که چیزهایی را فراموش می کنی

شام یکباره با دوستانتان می تواند در بشقاب شما بسیار باشد. با این حال، چند بار پا گذاشتن روی آنها ناخواسته، می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد. اگر دوستانتان اشاره کردند که رفتار شما متفاوت به نظر می رسد، بازخورد آنها را جدی بگیرید. دکتر توماس آر. ویدیک، از آکادمی نورولوژی آمریکا که در کلینیک الخارت در الخارت، ایندیانا کار می‌کند، می‌گوید: «بیمارانی که من می‌بینم و مشکل حافظه دارند، معمولاً متوجه نمی‌شوند که مشکل دارند. "آنها متقاعد شده اند که وقتی او آنجا است هیچ مشکلی با آنها وجود ندارد. بنابراین من می گویم یک نشانه بسیار مهم که باید به آن توجه کنید این است که دوستان و خانواده شما به شما می گویند. آیا آنها متوجه شده اند که شما مشکل حافظه دارید؟ اگر چنین است، به آنها توجه کنید - وقت آن است که یک نظر حرفه ای بگیرید.

در طول روز خسته هستید

این یک نشانگر کلیدی است که در چندین مطالعه مشاهده شده است - به عنوان مثال، مطالعه کلینیک مایو در مورد پیری . خواب‌آلودگی در طول روز نه تنها به این معنی است که مغز شما استراحت ترمیمی لازم را در شب دریافت نمی‌کند، بلکه می‌تواند باعث تغییرات فیزیکی مستقیم در مغز مرتبط با افزایش سن شود. نیل گراف رادفورد، دکتر نیل گراف رادفورد، استاد عصب‌شناسی در کلینیک مایو در جکسون‌ویل، فلوریدا، می‌گوید: «خواب یک محافظ واقعاً مهم از مغز است.

تحقیقات نشان داده است که آپنه خواب می تواند هیپوکامپ (بخش ضروری مغز شما که در یادگیری و حافظه نقش دارد) را کوچکتر کند. آپنه خواب باعث کمبود اکسیژن می شود که می تواند منجر به آسیب مغزی شود – اما تحقیقات همچنین نشان می دهد که درمان آپنه خواب می تواند آن را به حالت عادی بازگرداند. "شما برای سلامت مغز به هفت و نیم تا هشت ساعت خواب با کیفیت هر شب نیاز دارید."

در اینجا 5 راه ساده و سرراست برای احیای فعالیت خود آورده شده است:

رژیم MIND را امتحان کنید

رژیم غذایی MIND (مداخله مدیترانه ای-DASH برای به تاخیر انداختن تخریب عصبی) یک برنامه غذایی غنی از سبزیجات برگدار، انواع توت ها، آجیل، ماهی، روغن زیتون و حتی کمی شراب است. بر اساس تحقیقات سال 2015، نه تنها Mind خوشمزه است، بلکه می تواند سن شناختی شما را تا 7 و نیم سال به شما بازگرداند . 900 مرد و زن بین 58 تا 98 سال رژیم غذایی خود را تنظیم کردند و عملکردهای شناختی آنها را سالی یک بار برای بیش از چهار سال بررسی کردند. شرکت‌کنندگانی که رژیم MIND را با دقت دنبال می‌کردند، غذاهای کم‌مغذی مانند گوشت قرمز، دسرهای شیرین و غذاهای سرخ‌شده را محدود می‌کردند، خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را تا 53 درصد کاهش دادند و کسانی که این رژیم را به خوبی دنبال کردند، خطر ابتلا به آن‌ها را تا 35 درصد کاهش دادند. . .

از پله ها بالا برو

طبق تحقیقات دانشگاه کنکوردیا/مرکز تحقیقات موسسه مونترال/دانشگاه کلمبیا/دانشگاه فلوریدا، به ازای هر پله ای که روزانه بالا می روید، طول عمر مغز شما 0.58 سال کاهش می یابد. با این حال بهتر است، یاد بگیرید که آن را به صورت وارونه دوست داشته باشید. دکتر فدیک می گوید: «شما باید ورزش هایی را انجام دهید که از آن لذت می برید. این باعث می شود که مراکز لذت در مغز شما دوپامین ترشح کنند. این هورمون شادی به شما کمک می‌کند ورزش کنید – بنابراین هدفون‌تان را بگذارید، لیست پخشی را که دوست دارید اضافه کنید و در مجموع ۱۵۰ دقیقه در هفته از پله‌ها در محل کار یا خانه بالا بروید.

در مورد احساسات خود با دوستان حمایت کننده صحبت کنید

یک مطالعه جدید و جذاب به رهبری جوئل سالیناس، از دانشکده پزشکی گروسمن در نیویورک، نشان داد که داشتن ارتباطات اجتماعی با شنوندگان خوبی که می‌توانید به آنها اعتماد کنید، به معنای رها کردن آسان‌تر مشکلات و استرس است و این امر پیری مغز را کند می‌کند. وقتی استرس دارید، با مادرتان تماس بگیرید، با خواهرتان زوم کنید، با بهترین دوستتان پیامک ارسال کنید - همه چیز را جمع آوری کنید، و مطمئن شوید که هر زمان که نزدیکانتان به آن نیاز داشته باشند، در دسترس هستید.

اغلب تند راه بروید

بر اساس تحقیقات انجام شده در تگزاس و ژاپن، اگر میانسال یا مسن‌تر هستید، می‌توانید با سه تا پنج بار پیاده‌روی در هفته، از دست دادن حافظه را بهبود بخشید و نمرات شناختی خود را افزایش دهید. در این مطالعه، افراد میانسال و مسن‌تر که علائم اولیه از دست دادن حافظه را نشان می‌دادند، پس از شروع مکرر راه رفتن، نمرات شناختی خود را افزایش دادند. آهسته شروع کنید، سپس به تدریج سرعت خود را در طول یک هفته پیاده روی افزایش دهید - حس موفقیت و همچنین تقویت فیزیکی برای مغز به دست خواهید آورد.

خوش بین باشید

دکتر رادفورد گراف خلاصه می‌کند: «نگرش مثبت برای محافظت از پیری شناختی مهم است». من با تعدادی از بازماندگان هولوکاست ملاقات کرده ام و وقتی وارد اتاق می شوند اتاقی را روشن می کنند. من با یک زن فوق‌العاده آشنا شدم که جان سالم به در برد، و او در بیش از 100 سالگی درگذشت - او بزرگ‌تر بود، اما با چنین علاقه‌ای با شما صحبت می‌کرد، و او دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به جهان داشت. این مثال الهام‌بخش را به دل بگیرید - نگاه کردن به جنبه‌های روشن راهی عالی برای شاد و کنجکاو ماندن است، صرف نظر از سن شما!

منبع: مکتوب نامه
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: