بسته معیشتی | بسته حمایتی

فوری/واریز یارانه 1 میلیون و 200 هزار تومانی برای کسانیکه خودرو ندارند از این ماه | توزیع بسته معیشتی با 13 قلم کالای اساسی

آخرین اخبار مربوط به واریز یارانه نقدی را در سرگرمی روز بخوانید.

کدخبر : 18933
سایت سرگرمی روز :

با توجه به کشیده شدن انتخابات به دور دوم به بررسی وعده های منتخبین در رابطه با یارانه نقدی و حقوق بازنشستگان و معیشت مردم در سرگرمی روز می پردازیم.

جلیلی گفت: وظیفه دولت این است که منابع را خود عادلانه و بهترین شکل بین مردم توزیع کند. خانواده‌ای که سه خودرو دارد، ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه دریافت می کند.  ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از یارانه بنزین محروم می‌شوند و این درست نیست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: یک خانواده ۴ نفره که بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون حقوق دارد طبق قانون مالیات، نزدیک ۱۰ درصد از حقوق خود باید مالیات بدهند. این خانواده به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد یعنی به میزان یارانه‌ای که می‌دهیم همان میزان مالیات می‌گیریم. در حالی که خیلی از کسانی که درآمدهای بسیار زیادی دارند، با عدم شفافیت مالی از مالیات فرار می‌کنند. این نشان می‌دهد که این مناسبات به تصحیح جدی نیاز دارد.

وی ادامه داد: ما چند طرح در این زمینه آماده کرده‌ایم . طرح وان درباره این است که انرژی به بهترین شکل توزیع شود و یارانه مردم عادلانه باشد و نه براساس خودرو بلکه براساس فرد باشد. این طرح موجب مدیریت بهتر مصرف می‌شود و خود مردم براساس منافع خود، مصرف انرژی را مدیریت کنند. یک طرح برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. طرح سفر و روستا را داریم.

جلیلی در بخش ۴ دقیقه دوم مناظره دوم فرصت خود همچنین گفت: بحث این است که تامین رفاه و رفع فقط مطلق چگونه انجام می‌شود؟ یک وقت این را منحصر به پرداخت  یارانه نقدی و غیر نقدی می‌کنیم که کافی نیست و باید نظام رفاهی در لایه‌های مختلف شکل گیرد. وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید و فقر، بی‌سوادی و بیماری یک چرخه درست کرده باشند، مشکلات حل نمی‌شود. اگر کسی دچار بیماری شود، دچار فقر بیشتر هم شود. یا بی‌سوادی به فقر یا فقر به بی سوادی تبدیل می‌شود. این چرخه مادامی که وجود داشته باشد نمی‌توانید رفاه داشته باشید.

وی اظهار کرد: باید با فقر و بیکاری مبارزه کرد و برنامه برای این هدف وجود دارد مثل برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، برنامه ملی صنعت یا کمک درآمد معیشتی و محرومیت زدایی.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مهم چگونگی اجرای این برنامه‌ها و تامین منابع آن است. یکی از بحث هایی که آقای پورمحمدی اشاره کردند که اگر می خواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه ان این است که سازوکاری داشته باشید تا با فساد مبارزه کنید و منابع که امروز به یغما می‌رود را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و  قاچاق یکی از این روش هاست.

پزشکیان  در فرصت ۴ دقیقه نخست بخش اول خود با به نمایش گذاشتن نمودارهای اقتصادی اظهار کرد: در گام اول باید ببینیم که کجا هستیم؛ بر اساس آمارها مصرف دهک‌های پایین و بالا در رابطه با یارانه‌های انرژی و بنزین وحشتناک است و اختلاف بسیاری میان دهک های بالا و پایین وجود دارد و ما به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می دهیم و به آنهایی که پول ندارند پول کمتری می دهیم.

وی افزود: وضعیت جمعیت زیر خط فقر ما بدتر شده که بهتر نشده است؛ مناطق در حاشیه و مرزها به شدت وضع‌شان خراب است و برای اینکه ما بخواهیم این بی عدالتی را اصلاح کنیم باید اول ببینیم که اول کجا را باید نگاه کنیم و آمار و ارقام نیز کاملاً گویاست که کجا هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چگونگی حل این مشکلات در گام اول به داشتن زبان و نگاه مشترک بازمی‌گردد و مشکلات داخلی باید حل شود. از سوی دیگر دولت برای تقسیم منابع باید بطور هدفمند رفتار کند و اگر می‌خواهد قیمت‌ها را درست کند، باید زیرساختها و حمل‌ونقل عمومی را درست کند؛ بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در سایر نقاط کشور.

پزشکیان تاکید کرد: با مشارکت اقتصاددانان، دانشگاهیان و هماهنگی همه مجموعه ها و هماهنگی با مردم باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهک های پایین داد و اجازه نداد دهک های پایین بهره کمتری نسبت به دهک های بالا ببرند؛ باید نسخه‌ای با داشتن پشتوانه کارشناسی بنویسیم و نسخه‌ای که در این زمینه باید نوشت، به این سادگی نیست. از طرف دیگر اگر کنترل تورم و رشد اقتصادی را درست نکنیم، هر اقدامی که انجام دهیم منجر به فقیر شدن همه می‌شود.

وی در ادامه در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، گفت: فقط میخواهم بگویم که می‌دانید چرا اینجا هستیم؟ برای اینکه با هم دعوا می‌کنیم؛ این به آن حرف می‌زند و با این حرف‌ها هم مشکلات حل نمی‌شود.

وی با به نمایش گذاشتن نمودارهای اقتصادی ادامه داد: وضعیت سفره مردم در زمان آقای رئیسی روز به روز بدتر شده است؛ من وزیر دولت آقای خاتمی بوده‌ام، از نظر اقتصاد و شاخص و عدد رقم نگاه کنید ببینید آنجا ثبات بیشتر بوده یا این حرف‌هایی که مطرح می‌شود؛ علت اینکه ما به اینجا رسیدیم این است که بیخود با هم دعوا می‌کنیم و خیال می‌کنیم که بهتر هستیم.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در پاسخ به اظهارات یکی از نامزدها درباره حضور برخی افراد در ستاد انتخاباتی‌اش اظهار کرد: هر کسی به ستاد من بیایید من او را می‌پذیرم برای اینکه می‌خواهم رای بگیریم اما به آنچه عمل می‌کنیم که سیاستهای کلی ابلاغی رهبری است و این خط قرمزی است که ما رعایت می‌کنیم. در نتیجه مشکل این است که باید درد مردم را داشته باشیم؛ وقتی در حال خرج کردن پولها و منابع در جاهای پولدار هستیم یعنی ما چابهار، خوزستان و سیشتان و بلوچستان و کردستان را نمی‌بینیم.

پزشکیان عنوان کرد: در تئوری‌هایی که گفته شده راه حل‌های بسیاری وجود دارد و من محاسبه کردم که به راحتی می‌توان نفری ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد اما لازمه مدیریت تورم و شاخص ها ، انسجام داخلی، کنار گذاشتن دعواها و رسیدن به زبان و نگاه مشترک و دیدن مردم محروم است؛ اگر ما وضعیت رشد اقتصاد و اشتغال را درست نکنیم و مشکل‌مان را با دنیا حل نکنیم، همین الان روزانه بالای چند هزار میلیارد به خاطر تصمیمات ناصواب ما در حال هدر رفتن است؛ ما دقیقاً اگر به قانون عمل کنیم، باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم اما اینگونه عمل نکردیم؛ چرا دولت‌ها چه دولت شهید رئیسی و چه دولت روحانی طبق تورم حقوق را اضافه نکردند؟ اینها واقعیت‌ها است و اگر ما می‌خواهیم مشکلات برطرف شود، باید با مردم صادق باشیم؛ همواره به مردم وعده دادیم اما وقتی آمدیم نشد.

وی‌ با بیام اینکه «مشکل امروز ما دعوای داخلی و مشکلات خارجی است»، دامه داد: من نمی‌خواهم بگویم اما در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ چرا چایی دبش درست شد؟ چقدر الان کارهایی می‌کنند که نمی‌خواهیم وارد شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: