یارانه | یارانه نقدی | کالابرگ
فوری/حساب سرپرستان خانوار پر پول شد | واریز یارانه 530 هزار تومانی برای این خانوارها
طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانهها، زمان واریز یارانه نقدی دهکهای اول تا سوم، بیست و پنجم هر ماه تعیین شده است. خانواری که جزو دهکهای چهارم تا نهم قرار میگیرند، مبلغ یارانه نقدی سیام هر ماه به دستشان میرسد. همچنین، طبق روال ماههای قبل، انتظار میرود فردا، دوشنبه (هجدهم تیرماه) اعتبار کالابرگ مشمولان شارژ شود.
جدولی که توسط سازمان هدفمندی یارانهها در دسترس عموم قرار گرفته، نشان میدهد که یارانه نقدی دهکهای اول تا سوم، بیست و پنجم هر ماه به حساب آنها واریز میشود. مبلغ یارانه نقدی این گروه از خانوار، ۴۰۰ هزار تومان است.
بر اساس این جدول، یارانه نقدی و معیشتی دهکهای چهارم تا نهم هر ماه در روز سیام به دستشان میرسد. آنگونه که از سال ۱۴۰۱ مقرر شده، خانواری که در این دهکها جای میگیرند، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت میکنند. جدول سازمان هدفمندی یارانهها در عین حال نشان میدهد که مستمری کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور، بیستم هر ماه و یارانه دارو و هزینه حملونقل ذخیرهسازی سوخت از ابتدای ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود.
علاوه بر واریز یارانه نقدی در هر ماه، از نیمه دوم سال گذشته، اعتباری به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان در قالب کالابرگ الکترونیک در حساب سرپرستان خانوار ایرانی شارژ میشود. اگر دولت سیزدهم طبق ماههای قبل عمل کند، انتظار میرود اعتبار کالابرگ فردا پرداخت شود.
اقتصادنیوز در گزارشی نوشت: استفاده از کالابرگ الکترونیک اختیاری است و شامل ۱۰ قلم کالا شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخممرغ به ارزش ۵۳۰ هزار تومان میشود. قیمت اقلام موجود در سبد کالابرگ، به نرخ شهریور ماه ۱۴۰۰ عرضه و مابهالتفاوت قیمت کالا توسط دولت در طول دوره پرداخت میشود. کالابرگ الکترونیک، دهکهای اول تا نهم معیشتی را دربرمیگیرد.
این سامانه در بستر درگاه ملی خدمات دولت قرار داد و افراد میتوانند با ثبت شماره تلفن، کدملی و شماره شبا، ثبت نام خود را کامل کنند.
همانطور که گفته شد، اصلیترین علت قطع یارانه معیشتی، قرار گرفتن فرد در دهک دهم درامدی است. پس اگر بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت اعتراض، افراد همچنان پاسخی مبنی بر خارج شدن آنها از دهک دهم دریافت نکردند، میتوانند دوباره وارد سایت شده و اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.
سایت اعتراض به یارانه با کدملی
سایت اعتراض به یارانه معیشتی که از سوی ستاد هدفمندی یارانهها معرفی شده است همان سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی است. افراد معترض به قطع یارانه معیشتی که از ابتدای ۱۴۰۱ یارانه دریافت نکردند یا در سالهای قبل یارانهشان به هردلیلی قطع و حذف شده است، حالا میتوانند به سایت my.gov.ir مراجعه کرده و اقدام به ثبتنام کنند. همچنین استعلام یارانه معیشتی با کدملی نیز در همین سایت انجام میشود.
اما افرادی که بعد از مشخص شدن دهک درآمدی خود متوجه شدند جزو دهک دهم درآمدی هستند و نسبت به این دهکبندی اعتراض دارند، لازم است به سایت hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را در این راستا اعلام کنند. لازم به ذکر است که برای استعلام یارانه معیشتی با کدملی هم نیاز به مراجعه به همین سایت میباشد.
بعد از ورود به سایت hemaya.tmcls.gov.ir با وارد کردن شماره تلفن و کدملی سرپرست خانوار در سامانه و زدن گزینه «درخواست بررسی» ، درخواست شما برای بررسی دهک درآمدی ارسال خواهد شد.
پیگیری اعتراض به دهک بندی یارانه
برای پیگیری اعتراض به دهک بندی یارانه ، خانواده هایی که به این نوع دهک بندی اعتراض داشته اند و یا هنوز نمیدانند جزو کدام دهک محسوب میشوند میتوانند با استفاده از کد ملی، با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.
بعد از تماس با این شماره تلفن و وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار، شما میتوانید استعلام یارانه معیشتی با کدملی سرپرست خانوار خود را دریافت کنید. پس از این استعلام، شما میفهمید علت قطع یارانه معیشتی شما چیست .
مراحل گام به گام استعلام
برای وارد شدن به سایت در نظر گرفته شده جهت استعلام وضعیت یارانه بگیران، کافی است یک سری مراحل را به صورت گام به گام پشت سر بگذارید که در این جا به آنها پرداخته ایم. این مراحل لازم برای ورود به سامانه مذکور، عبارتند از:
۱-ابتدا باید آدرس اینترنتی آن یعنی hemayat.mcls.gov.ir را در مرورگر خود قرار داده و جست و جو کنید. برای ورود به این سایت و استفاده از آن جهت استعلام یارانه، میتوانید از گوشی موبایل یا سیستمهای کامپیوتری استفاده کنید.
۲-پس از این که نشانی سایت استعلام یارانه معیشتی با کد ملی را سرچ کردید، اولین گزینه بالا آمده در لیست نتایج با همین نشانی و عنوان «معیشتی – وزارت تعاون» را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک نمایید.
۳-سپس به صفحه اصلی این سامانه وارد شده و تصوی زیر برای تان نمایش داده میشود. اکنون امکان استعلام وضعیت یارانه خانوارتان را داشته و میتوانید از دهک درآمدی تان مطلع شوید.
با انجام این چند مرحله ساده، به سایت در نظر گرفته شده جهت استعلام وضعیت یارانه منتقل میشوید در ادامه، نحوه استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه را هم برای تان توضیح میدهیم تا برای استفاده از این سامانه با مشکلی مواجه نشوید.
استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه
اکنون که روش ورود به سایت استعلام یارانه را فرا گرفته اید، به سادگی میتوانید در هر ساعتی از شبانه روز به آن وارد شده و از وضعیت یارانه خود یا سایر افراد مطلع شوید.
البته دقت داشته باشید که برای استعلام یارانه با کد ملی در این سامانه، باید به رقم سمت راست کد ملی تان توجه کنید؛ زیرا افرادی که رقم آخر یا سمت راست کد ملی شان زوج است، در روزهای زوج امکان وارد شدن به این سامانه و استفاده از آن را دارند.
اشخاصی هم که رقم سمت راست کد ملی شان فرد باشد، در روزهای فرد میتوانند به این سامانه وارد شده و از آن جهت اطلاع از وضعیت یارانه شان استفاده کنند.
به هر حال، در این قسمت نحوه استعلام یارانه معیشتی با کد ملی را توضیح میدهیم تا از روش کلی آن مطلع شوید. به این ترتیب، با توجه به رقم آخر کد ملی تان میتوانید در روزهای مربوطه وارد شده و از خدمات سامانه بهرهمند شوید.
جهت استفاده از این سامانه برای بررسی وضعیت یارانه تان هم باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه آنها را توضیح داده ایم. این اقدامات لازم به منظور استعلام یارانه در سامانه مذکور، به شرح ذیل میباشند:
۱- در اولین قدم باید به این سایت وارد شوید که در بخش قبل نحوه انجام این کار را بیان کرده ایم؛ پس جهت وارد شدن به سامانه استعلام یارانه با کد ملی سرپرست دچار مشکل نخواهید شد.
۲- بعد از این که به صفحه اصلی سایت استعلام وارد شدید، شکل زیر را مشاهده میکنید. در گوشه بالا و سمت چپ این صفحه گزینه «ورود / ثبت نام» قرار گرفته است. بر روی آن کلیک کرده تا وارد مراحل بعدی استعلام شوید.
۳- سپس پنجرهای به شکل زیر برای تان نمایش داده میشود که شامل گزینههای ورود و ثبت نام است. اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کرده باشید، میتوانید به راحتی وارد شوید؛ اما اگر تا کنون نام نویسی تان را در این سایت انجام نداده اید، برای استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه ابتدا باید این فرایند را طی کنید.
جهت این امر کافی است شماره همراه، کد ملی و تاریخ تولدتان را در کادرهای مربوطه قرار داده و پس از تایید کد امنیتی، گزنیه «ارسال کد اعتبارسنجی» را بزنید.
۴- پس از تکمیل فرایند ثبت نام، میتوانید به سایت مربوطه وارد شوید. اکنون باید گزینه «ورود» را از قسمت بالای پنجره انتخاب کنید؛ سپس شماره همراه تان را در جایگاه تعیین شده برای آن قرار داده و کد امنیتی را وارد کنید.
در نهایت هم گزینه «ارسال کد اعتبارسنجی» را بزنید تا این کد مورد نیاز جهت ورود به سامانه استعلام یارانه با کد ملی، بر روی گوشی تان ارسال شود.
این کد را دریافت کرده و در کادر مشخص شده برای آن قرار دهید؛ سپس گزینه «ورود» را بزنید تا به حساب کاربری خود در این سایت منتقل شوید.
۵- در صورتی که کد اعتبارسنجی ارسال شده را به درستی وارد کرده باشید، به صفحه زیر وارد میشوید. در این صفحه چند گزینه مختلف قرار گرفته اند که شامل «دهک»، «اطلاعات شناسه اقتصادی»، «وضعیت شما»، «اعضای خانوار» و «درخواست بررسی» میشوند.
نمایش وضعیت یارانه
اکنون استعلام یارانه معیشتی با کد ملی برای شما انجام گرفته و هر یک از این گزینه ها، برخی اطلاعات مربوط به وضعیت شما را نمایش میدهند. برای مثال، دهک و وضعیت شما به ترتیب دهک درآمدی و وضعیت دریافت یارانه را برای شما نمایش میدهند.
گزینههای اعضای خانوار و اطلاعات شناسه اقتصادی هم به ترتیب به وضعیت اقتصادی خانواده شما مربوط میشوند. گزینه «درخواست بررسی» هم که یکی از مهمترین امکانات سایت استعلام یارانه با کد ملی سرپرست است، امکان ثبت اعتراض به دهک بندی و وضعیت یارانه را برای کاربران فراهم میکند؛ پس در صورتی که به هر یک از این اطلاعات اعتراض دارید، گزینه «درخواست بررسی» را بزنید تا اعتراض تان ثبت شود.
همان طور که مشاهده کردید، با انجام این اقدامات ساده، امکان استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه از طریق سایت تعیین شده برای آن فراهم میگردد؛ از این رو میتوانید وضعیت دهک بندی درآمدی، مشمول بودن یارانه و اطلاعات اقتصادی خانوارتان را بررسی کنید.
در صورتی هم که به این وضعیت اعتراض داشته باشید، با انتخاب گزینه «درخواست بررسی» امکان ثبت آن را خواهید داشت. دقت کنید که انجام اعتراض در این سامانه خود مراحل گوناگونی دارد که باید پس از انتخاب گزینه مربوطه، همه این مراحل را به صورت دقیق و گام به گام پشت سر بگذارید.
استعلام یارانه با تلفن گویا
در بخش قبل، نحوه استعلام یارانه با کد ملی از طریق سامانهای که به همین منظور ایجاد شده است را بیان کردیم. این روش بهترین راه ممکن برای بررسی وضعیت یارانه بوده و اطلاعات جامعی را هم در اختیار کاربران قرار میدهد.
با این حال، در صورتی که به اینترنت یا سامانه دسترسی نداشته باشید، راههای دیگری هم برای بررسی وضعیت یارانه وجود دارد. یکی از این روش ها، دریافت استعلام یارانه با تلفن گویا میباشد.
به این شکل که باید شماره تلفن ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس گرفته و سپس کد ملی سرپرست خانواده را وارد کنید. این روش استعلام یارانه معیشتی با کد ملی، امکان آگاهی از مشمول بودن یا نبودن شما را فراهم میکند، اما اطلاعاتی در مورد دهک شما نمیدهد.
اگر مشمول دریافت یارانه نباشید، میتوانید بفهمید که در دهک ۱۰ ام قرار گرفته اید؛ زیرا فقط همین دهک یارانه دریافت نمیکند. در غیر این صورت، در یکی از دهکهای ۱ تا ۹ قرار گرفته اید.
استعلام یارانه با کد دستوری
در کنار سامانه و تلفن گویا، راه دیگری هم برای استعلام یارانه با کد ملی سرپرست وجود دارد. این راه هم استفاده از کد دستوری ایجاد شده به همین منظور است.
کسانی که به هر دلیل امکان استفاده از سامانه را نداشته باشند، میتوانند از طریق کد دستوری وضعیت یارانه شان را بررسی کنند. این روش حتی برای گوشیهای ساده و غیر هوشمند هم جواب میدهد. به هر حال، جهت این امر باید کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را در تلفن خود شمار گیری نمایید.
بلافاصله پس از شماره گیری این کد، استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه برای شما انجام گرفته و وضعیت دریافت یارانه تان مشخص میشود.
البته توجه داشته باشید که این روش هم تنها مشمول بودن یا نبودن خانواری که کد ملی سرپرست آن وارد شده برای دریافت یارانه را مشخص میکند؛ یعنی اطلاعات دیگری در مورد دهک بندی خانوار ارائه نمیدهد و امکان اعتراض به وضعیت یارانه از طریق این روش را هم نخواهید داشت.