یارانه تشویقی | یارانه جدید

شارژ 1 میلیون تومانی یارانه تشویقی برای سرپرستان خانوار | خبر مهم از پرداخت کمک معیشتی جدید دولت برای این دهک ها

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توزیع ۱۵۹ میلیون بسته غذایی با اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی از نیمه بهمن ماه ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ماه امسال، گفت: در این طرح بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی در مدت سه ماه توزیع شد.

کدخبر : 19292
سایت سرگرمی روز :

علیرضا عسگریان صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با عنوان «دولت مردمی، رفاه اجتماعی و آینده نظام بازنشستگی در ایران» عملکرد سه ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در حوزه‌های رفاه اجتماعی و طرح‌های حمایتی از جمله طرح کالابرگ الکترونیکی، طرح یسنا و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را تشریح و تبیین کرد.

وی گفت: در دولت سیزدهم به معیشت مردم توجه ویژه‌ای می‌شد و امیدوارم دولت چهاردهم در همین مسیر حرکت کند و آن را ارتقا دهد. مهم‌ترین طرح دولت سیزدهم «کالابرگ الکترونیکی» بود که به واسطه آن شبکه اعتبار شکل گرفت. تا امروز این طرح سه دستور کلی داشته است که یکی از آنها طرح کالابرگ است.

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: زیرساخت کالابرگ الکترونیکی باید به گونه‌ای بود که می‌توانست این طرح را اجرا کند. در نوبت اول این طرح در یک استان و پس از آن سه استان و در نهایت در گستره کشور اجرا شد. برای این طرح مشوق‌های زیادی در نظر گرفته شد که از ۸۰ هزار تومان آغاز و به ۲۲۰ هزار تومان رسید.

عسگریان ادامه داد: مشوق ۲۲۰ هزار تومانی برای «طرح فجرانه» کالابرگ الکترونیکی بهمن ماه سال گذشته و همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اجرا شد که از یک دهک درآمدی آغاز شد و به هفت دهک ارتقا پیدا کرد و ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش داد.

وی افزود: میزان استقبال از طرح فجرانه بیش از ۸۶ درصد بود و این استقبال بسیار عجیبی نسبت به قبل از طرح بود. سه دهک اول درآمدی جامعه ۹۰ درصد از این طرح استقبال کردند که بی‌نظیر بود. این استقبال باعث تقویت سیستم زیرساختی داشت و مردم توانستند بدون مشکل خریدهای خود را انجام بدهند، البته در ابتدای طرح مشکلاتی وجود داشت که آنها را سه روزه رفع کردیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: دستاوردهای این طرح باعث شد بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی در مدت سه ماه جابه‌جا شد و کمبودی را در این خصوص نداشتیم که نشان می‌داد امنیت کشور در حوزه غذایی بسیار بالا است. در سبد غذایی ۱۱ قلم کالا از جمله گوشت منجمد وجود داشت که گوشت گرم به ان اضافه و نیز توزیع شد.

عسگریان اعلام کرد: با اجرای «طرح فجرانه» کالابرگ الکترونیکی ۱۵۹ میلیون بسته غذایی توزیع شد که یک دستاورد است.

وی تصریح کرد: طرح دیگری که اجرا شد، امنیت غذایی کودکان بود و برای مشمولان این طرح در سه دهک اول یک میلیون تومان و در دهک‌های بعدی ۶۰۰ هزار تومان یارانه تشویقی برای سرپرستان خانوار واریز شد؛ در ابتدا ۱۳۲ هزار کودک شناسایی شده بود، اما امسال ۱۶۷ هزار کودک مشمول این طرح هستند.

«سلام حمایت خانوار نگرفتی بگیر! من خودم گرفتم.» احتمالا طی روزهای گذشته برای خیلی‌ها پیامکی با همین مضمون از طرف دوستان و آشنایان ارسال شده است. برخی هوشیارانه از آن گذشته‌اند اما برخی دیگر با کلیک روی لینک ارسال شده و در پیِ دریافتِ بسته معیشتی، بخشی از داراییِ حساب خود را از دست داده‌اند. 

ارسال این دست پیامک‌ها البته تازگی ندارد و پلیس فتا بارها هشدار داده که شهروندان در صورت مشاهده‌ی چنین پیامکی، از قیدِ باز کردنِ آن بگذرند. هشداری که هنوز هم بسیاری آن را جدی نمی‌گیرند؛ به خصوص اگر مشکلاتِ معیشتی به قدری جدی باشد که حتی اندک مبلغی که تحت عنوان یارانه یا سبد معیشت و غیره پرداخت می‌شود بتواند دردی از مشکلاتِ شدید معیشتی دوا کند! 

«علی» یکی از همین افرادی است که به امیدِ دریافتِ «حمایتِ» وعده داده شده، بر روی لینک کلیک کرده و تمام مراحل را تا انتها، یعنی تا وارد کردنِ مشخصات و در نهایت شماره کارت، رفته است. اما نه تنها مبلغی دریافت نکرده که در دو نوبت از حسابِ او مبلغ ۱۰ و ۷ میلیون تومان برداشته شده است. 

او در تماس با «ایلنا» از تجربه‌ی خود و از دست دادنِ پولی می‌گوید که به سختی و بعد از مدت‌ها کار با ماشین به دست آورده است: «پیامک از سمتِ یکی از معتمد‎ترین آشنایانم ارسال شد، به همین دلیل اعتماد کردم و وارد لینک شدم. اطاعاتی که خواستند را وارد کردم و گفتند شما مشمول دریافت حدود ۷ میلیون تومان کمک هزینه‌ی معیشتی می‌شوید. شماره کارتم را وارد کردم و بعد بلافاصله از سایت بیرون افتادم.» 

«علی» که یک جوانِ حدودا ۳۰ساله است می‌گوید: «از صبح تا شب مسافرکشی می‌کنم و مبلغِ ناچیزی به عنوان پس‌انداز کنار می‌گذارم تا در مواقع ضروری برداشت کنم. روزی که از طرف یکی از آشنایانم پیامک آمد، فکر کردم این پیامک هم ادامه‌ی همان سیاست‌های پرداخت یارانه و سبد کالاست. فکر نمی‌کردم به همین راحتیِ پس‌اندازِ ماه‌ها کارم را لحظه‌ای از دست بدهم. فردای آن روز وقتی برای خریدی کارت کشیدم و شماره کارت دادم، کمی بعد ۱۰ میلیون تومان و بعد هم ۷ میلیون تومان از حسابم کم شد.» 

او حالا به پلیس فتا برای ثبت شکایت مراجعه کرده و به او گفته شده که به شکایت شما رسیدگی می‌شود. خودش می‌گوید هیچ امیدی برای پیگیریِ شکایت و بازگشتنِ مبلغِ از دست رفته به حسابش ندارد. می‌گوید احتمالا مانند من بسیارند و همه هم به امیدِ اینکه کمک خرجی هر چند ناچیز برای گذرانِ هزینه‌های رومزه زندگی نصیبشان شود، روی آن «لینکِ لعنتی» کلیک کرده‌‍اند. علی می‌گوید: «ما بدبختیم و عده‌ای از این بدبختی سوءاستفاده می‌کنند.»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: