چگونگی ثبت‌نام در سامانه سماح | دریافت وام و ارز دولتی با ثبت‌نام در سامانه سماح

زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین و سفر به کربلا یا سایر عتبات و عالیات را دارند، بایستی ابتدا در سامانه سماح نام نویسی کنند. با این حال برخی از متقاضیان به دلیل عدم آگاهی از زمان و نحوه ثبت نام در سامانه سما کربلا​، به موقع اقدام نکرده و نه تنها به آن ها روادید عراق داده نمی شود بلکه مجاز به سفر نخواهند بود. این در حالی است که ثبت نام در سایت samah.haj.ir در یک بازه زمانی خاص که از سوی سازمان حج و زیارت اعلام می شود قابل انجام است.

کدخبر : 19929
سایت سرگرمی روز :

برای این منظور لازم است تا متقاضیان علاوه بر برخورداری از شرایط، مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح​ samah.haj.ir را نیز ارائه دهند. در مقاله حاضر توضیح داده می شود که این شرایط و مدارک لازم برای نام نویسی در سامانه سماح اربعین چیست و نحوه پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح​ ارائه خواهد شد. همچنین، به نحوه دریافت وام سامانه سماح ۱۴۰۳ و همچنین سایر امکانات آن نیز پرداخته می شود. 

تمامی افرادی که قصد شرکت در مراسم اربعین و سفر به کربلا را دارند، بایستی حتما با ورود به سایت ثبت نام سماح، پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح​ ۱۴۰۳ را انجام داده و پس از تکمیل مراحل لازم، ارائه مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح​، پرداخت هزینه و دریافت وام سماح در صورت نیاز کد رهگیری دریافت کنند. در غیر این صورت نام آن ها در لیست متقاضیان سفر به این مراسم بزرگ قرار نگرفته و ممکن است به آن ها اجازه خروج داده نشود.

البته این نکته را باید ذکر کرد که پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح​ samah.haj.ir هیچ تعهدی برای سازمان حج و زیارت ایجاد نمی کند زیرا بخشی از این روند بر اساس تصمیم گیری ها و شرایط دولت عراق می باشد و کاربران باید منتظر اطلاع رسانی های بعدی باشند. چرا که اگر دولت عراق محدودیتی ایجاد کند، تنها متقاضیانی ثبت نام سامانه سماح اربعین آن ها قطعی خواهند شد که قبلا در سامانه سماح اربعین پیش ثبت نام در سامانه سما کربلا​ را انجام داده باشند.

راهنمای ورود به سامانه سماح اربعین samah.haj.ir

ورود و انجام پیش ثبت نام در سامانه سما کربلا​ به دو صورت گروهی و انفرادی امکانپذیر است. حالت گروهی معمولا زیر نظر کاروان ها صورت گرفته یا برای خانواده ها مورد استفاده است. برای این منظور، آن دسته از متقاضیانی که قصد سفر گروهی به اربعین را دارند، بایستی یک نفر را به عنوان نماینده یا سرگروه انتخاب کنند تا اطلاعات اعضا را در سیستم ثبت نماید. راهنمای ورود به سامانه سماح samah.haj.ir و نحوه ثبت نام اربعین سامانه سماح برای همه متقاضیان را به خوبی نشان می دهد.

در ابتدا لازم است تا کاربر سامانه سماح اربعین به آدرس samah.haj.ir را در مرورگر جستجو کنند.

در مرحله باید صفحه اصلی این سامانه به نمایش درآمده و با کلیک بر روی بخش های مختلف آن می توان امور مربوطه را انجام داد.

این نکته را باید ذکر کرد که ثبت نام در سایت samah.haj.ir تنها در یک بازه زمانی خاص امکان پذیر است و در صورت شروع مهلت این مورد، لینک مربوطه فعال خواهد شد. به همین دلیل لازم است متقاضیان با برنامه ریزی و زمان بندی دقیق نسبت به ثبت نام سامانه سماح اقدام کنند. همچنین توصیه می شود که در زمان ورود به سایت ثبت نام سامانه سماح حتما فیلترشکن سیستم خاموش باشد، در غیر اینصورت سامانه باز نخواهد شد.

شرایط ثبت نام سامانه سماح samah.haj.ir

ثبت نام در سامانه سما کربلا​ samah.haj.ir نیازمند داشتن یک سری شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح است. این شرایط هر ساله توسط سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی شده و در زمان پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح​ نیز معمولا در سامانه سماح درج می شوند. به عنوان مثال در سال های اخیر یکی از مهم ترین شرایط ثبت نام سامانه سماح samah.haj.ir، تزریق دو دوز واکسن کرونا بود و این امر در زمان ثبت نام قطعی از وزارت بهداشت استعلام می شد. ممکن است در مراسم سال جاری این شرط تغییر کند یا شرط دیگری اضافه شود و باید منتظر اطلاع رسانی های بعدی بود. البته یک سری شرایط برای برخی از بیماران تعیین شده است که در همه دوره های زیارت اربعین یکسان است. در زیر به مهم ترین شرایط ثبت نام سامانه سماح پیش از ورود به سایت ثبت نام پرداخته شده است.

متقاضیان باید حداقل دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.

داشتن گذرنامه زیارتی که دارای حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخ اعزام باشد.

یک شماره همراه که متعلق به کد ملی ثبت شده باشد.

بیماران دیابتی، کلیوی، تینوپاتی پیشرفته، قلب و عروق، مبتلا به سرطان در حال درمان یا دارای شرایط نامطلوب، آسم، مبتلایان به بیماری های واگیردار، کرونای مثبت و افراد داری تب حاد مجاز به ثبت نام در سایت samah.haj.ir نیستند.

علاوه بر موارد فوق، متقاضیانی نیز وجود دارند که با وجود داشتن شرایط کلی ثبت نام سامانه سماح، اما توصیه پزشکان و کارشناسان این است که در سامانه سماح اربعین، ثبت نام نکنند. چرا که ممکن است سلامت خود را به خطر انداخته و یا در طول سفر بیماری یا ناتوانی آن ها تشدید شود. به عنوان مثال، زنان باردار، افراد بالای 60 سال، افراد دارای بیماری های زمینه ای، فشار خون بالای کنترل نشده، دیابت کنترل نشده، چاقی که ضریب توده بدنی آن‌ها بالای ۴۰ می باشد، ضعف یا نقض سیستم ایمنی، و افرادی که به صورت مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می‌کنند، بهتر است در این سفر شرکت نکنند. 

مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح

با توجه به آنکه هنگام پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح​ samah.haj.ir یک سری اطلاعات باید وارد شود، لازم است تا متقاضیان قبل از شروع فرایند حتما مدارک خود را آماده کنند. قابل ذکر است که به علت محدودیت های صدور ویزای کربلا توسط این سامانه، بهتر است متقاضیان به شکل گروهی ثبت نام کنند. در چنین مواردی سرگروه باید اطلاعات و مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه سما کربلا​ همه اعضای گروه را از قبل جمع آوری و سپس با ورود به سایت ثبت نام آن ها را وارد و بارگذاری نماید. به دلیل عدم اطلاع برخی از متقاضیان گرامی، در اطلاعات و ادامه مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح​​ ذکر خواهد شد.

کد ملی

شماره گذرنامه و تاریخ انقضاء آن

تاریخ تولد 

تاریخ اعزام

استان و شهر محل اعزام

شماره تلفن

تمامی مدارک لازم برای ثبت نام سامانه سماح samah.haj.ir به ویژه اطلاعات هویتی پس از ارائه از طریق سازمان ثبت احوال استعلام می شوند و باید مورد تایید سازمان ثبت احوال قرار بگیرند. به همین دلیل در وارد کردن آن ها باید نهایت دقت به کار رود. همچنین چنانچه شماره و یا تاریخ انقضای گذرنامه به درستی وارد نشوند، ویزا صادر نخواهد شد زیرا ممکن است این گونه برداشت شود که مدت اعتبار گذرنامه فرد متقاضی تمام شده است.

هزینه ثبت نام در سامانه سماح

از آنجا که معمولا نام نویسی در سایت های مسافرتی مستلزم پرداخت هزینه برای بخش های گوناگون می باشد، ممکن است برخی از متقاضیان به دنبال آگاهی از مقدار هزینه ثبت نام اربعین سامانه سماح​ و نحوه پرداخت این هزینه ها باشند. در این باره باید گفت که ثبت نام در سایت samah.haj.ir نیاز به واریز هیچ هزینه خاصی نداشته و نام نویسی در آن رایگان است.

با این حال زائران لازم است مبلغی را تحت عنوان حق بیمه در این سامانه واریز کنند تا ثبت نام آن ها پس از اعلام مراجع زیربط، قطعی شود و در صورت بروز اتفاقات ناگوار در حین سفر، مبلغی تحت عنوان خسارت از سوی بیمه به آن ها تعلق بگیرد. طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده، هزینه ارائه خدمات جمعیت هلال احمر، 20 هزار تومان می باشد. 

لازم به ذکر است که این بیمه در قالب سه بسته با پوشش های مالی متفاوت در نر گرفته شده است و حق بیمه هر یک از آن ها با احتساب سرانه مربوط به خدمات درمانی هلال احمر با قیمت های 80.000 هزار تومان، 90.000 هزار تومان و 100.000 هزار تومان می باشد. همچنین باید گفت که داوطلبان می بایست بسته به تمایل خود هر یک از بسته های گفته شده را انتخاب و هزینه گفته شده را جهت تکمیل ثبت نام اربعین ۱۴۰۳ خود، پرداخت نمایند.

نحوه واریز هزینه ثبت نام در سامانه سماح به صورت اینترنتی و آنلاین بوده و کافی است که زائران پس از ورود به سایت ثبت نام از طریق کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود که دارای رمز دوم است، مبلغ تعیین شده از سوی سازمان حج و زیارت را پرداخت کنند. در این صورت قوانین بیمه به شکلی است که اگر متقاضی در زمان سفر در کشور عراق فوت شده یا دچار نقص عضو شوند، تا 300 میلیون تومان خسارت به آن ها تعلق می گیرد.

نحوه ثبت نام سامانه سماح

پس از شروع مهلت ثبت نام در سایت samah.haj.ir و ورود به سایت ثبت نام که معمولا یک بازه زمانی یک ماهه است، متقاضیان می توانند پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح​ را انجام دهند. برای این منظور کافی است که وارد سایت سماح samah.haj.ir شده و یک سری مراحل را طبق ترتیب های ارائه شده طی کرد. برای آشنایی بیشتر با پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح، در ادامه نحوه ثبت نام در سامانه سما کربلا​ به صورت تصویری ارائه شده است.

در مرحله اول افراد باید وارد سامانه سماح شوند. لازم به ذکر است نشانی جدید این سامانه samah.haj.ir می باشد. سپس با وارد کردن شماره همراه وارد صفحه بعد خواهند شد.

حال نوبت به وارد کردن کدی است که از سوی سامانه سماح به شماره همراه فرد ارسال شده است.

در مرحله بعد وارد کردن اطلاعات شخصی مانند کد ملی، تاریخ تولد، استان و شهر محل سکونت و تلفن ثابت الزامی می باشد.

در قسمت بعدی می بایست افراد می بایست نوع بیمه خود را از میان هر یک از سه نوع گفته شده مشخص نمایند.

در مرحله بعد پس از ورود به پنل کاربری، می بایست صحت اطلاعات را بررسی نموده و بر روی گزینه ادامه و تکمیل ثبت نام کلیک نمایند.

در قسمت بعد می بایست مرز های خروجی و ورودی خود را انتخاب و تاریخ رفت و برگشت خود را تعیین نمایند.

در این قسمت می بایست پس از بررسی اطلاعات مربوط به مرز ها و تاریخ رفت و برگشت، نوع عزیمت خود را تا مرز مشخص نمایند و پس از انتخاب بر روی گزینه ادامه کلیک نمایند.

حال در این قسمت ، بایستی کلیه اطلاعات خود را بررسی نمایند تا از صخت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنند. پس از بررسی می بایست با کلیک بر روی گزینه پرداخت به صفحه پرداخت منتقل شوند.

حال افراد در این قسمت می بایست فرآیند پرداخت هزینه گفته شده را انجام دهند.

در برخی اوقات ممکن است مهلت پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح​ تمدید شود که در این صورت جاماندگان از ثبت نام اربعین سامانه سماح می توانند مراحل نام نویسی را مانند بار اول انجام دهند. لازم به ذکر است که پس از اعلام ظرفیت پذیرش زائران از سوی دولت عراق، سازمان حج و زیارت اسامی افرادی که مجاز به سفر هستند را منتشر می کند و این متقاضیان می توانند ثبت نام قطعی خود را انجام دهند. 

پس از اتمام مراحل ثبت نام در سایت samah.haj.ir، یک کد رهگیری به کاربر تعلق می گیرد که از طریق آن می توان نام نویسی خود را پیگیری کند و از نتیجه ثبت نام خود در سامانه سماح آگاه شود. این کد به شکل پیام برای شماره تلفنی که کاربر در زمان انجام پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح وارد کرده است، ارسال خواهد شد. به همین لازم است شماره ارائه شده را تا زمان دریافت کد رهگیری فعال نگه دارند.

بنابراین چنانچه پس از ورود به سایت ثبت نام و تکمیل ثبت نام سامانه سماح کد رهگیری برای متقاضی ارسال نشد لازم است مراتب را پیگیری کرده و برای رفع مشکل احتمالی اقدام کند. علاوه بر این کد رهگیری، با وارد کردن کد ملی و شماره شناسنامه نیز می توان پیگیری ثبت نام و ویرایش اطلاعات وارد شده را انجام داد. البته برای زائران گروهی، لازم است کد رهگیری سامانه سماح samah.haj.ir توسط سرگروه وارد شود تا بتوانند نتیجه ثبت نام اعضای گروه خود را پیگیری نماید.

علاوه بر این، در سامانه سماح اربعین بخشی ویژه منصرفین در نظر گرفته شده است تا چنانچه زائری به هر دلیل مایل به انصراف از سفر در زمان تعیین شده بود، وجه ثبت نامی به او عودت داده شود. برای این منظور دیگر نیازی به وارد کردن کد رهگیری دریافتی سامانه سماح نخواهد بود و تنها درج کد ملی و شماره شناسنامه برای بازگشت وجه پرداختی ثبت نام کفایت می کند.

 

وام سامانه سماح

در مراسم اربعین سال گذشته وزیر اقتصاد طرحی را معرفی کرد که در طی آن به منظور کاهش هزینه های سفر زائران عتبات عالیات، یک وام تعلق گیرد. بر این اساس مقرر گردید تا زائران سرپرست خانواری که یارانه دریافت می کنند، درخواست خود مبنی بر دریافت این وام زیارتی را ارائه داده تا مبلغ مربوطه پس از دو روز به حساب آن ها واریز شود و این افراد نیز بتوانند سفرهای زیارتی خود را انجام دهند.

 برای ارائه این تقاضا نیازی به مراجعه حضوری به هیچ کدام شعب بانکی نیست و کافی است که متقاضیان درخواست خود را پس از ورود به سایت ثبت نام و انجام ثبت نام سامانه سماح از طریق سایت سماح به نشانی samah.haj.ir اعلام کنند. وام نیز به صورت خودکار به حساب معرفی شده از سوی سرپرست خانوار واریز می گردد و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود. گفتنی است که اقساط وام سامانه سماح نیز به صورت ماهانه از حساب یارانه سرپرست خانوار کسر شده و سود آن برای همه زورای که خروجشان تا روز اربعین قطعی می شود به صورت 4 درصد خواهد بود. البته این به شرطی است که زائر قبل از سفر اربعین حتما با ثبت نام در سایت samah.haj.ir و پرداخت هزینه بیمه این مراحل را طی کرده باشد.

البته میزان وام سامانه سماح در اربعین سال جاری هنوز مشخص نشده است، اما در سال گذشته برای هر کدام از سرپرست های خانوار 3 میلیون تومان بود. همچنین در صورت همراه بودن یک نفر از اعضای خانواده تحت پوشش سرپرست خانوار میزان وام سامانه سماح اربعین 4 میلیون و اگر تعداد همراهان 2 نفر یا بیشتر باشد، مبلغ وام 5 میلیون تومان بود. به محض مشخص شدن مبلغ این وام در زمان ثبت نام اربعین سامانه سماح samah.haj.ir، برای مراسم سال جاری، ارقام مربوطه در مقاله ذکر خواهد شد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: