هشدار جدی/این نشونه ها خبر از ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند

دیابت نوع بیماری شایعی است که نزدیک به نیم میلیارد نفر را در جهان گرفتار می‌کند و ۹۰ تا ۹۵ درصد این موارد به دیابت نوع ۲ مربوط می‌شود که علاجی ندارد، اما قابل‌کنترل است و شناسایی زودرس آن می‌تواند به جستجوی درمان مناسب و جلوگیری از بدتر شدن آن کمک می‌کند.

کدخبر : 21154
سایت سرگرمی روز :

مشکل این است که دیابت نوع ۲ همیشه نشانه‌های آشکاری ندارد، بنابراین مراجعه به پزشک برای اندازه‌گیری منظم قند خون می‌تواند اقدامی کلیدی برای پیشگیری از این بیماری باشد.

خستگی می‌تواند ناشی از بیماری‌های گوناگون باشد و حتی چند شب بیخوابی هم خستگی ایجاد می‌کند، اما این نشانه معمولا به عنوان نشانه‌ای از دیابت مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وقتی میزان قند خون افراد به علت دچار بودن به دیابت یا پیش‌دیابت بالا است، معنی‌اش این است که قند خون یا گلوکز نمی‌تواند برای تولید انرژی وارد سلول‌ها شود و نتیجه این وضعیت خستگی است. سلول‌های عضلات و مغز نمی‌توانند از گلوکز انرژی دریافت کنند، بنابراین کلوگز در جریان خون باقی می‌ماند.

بهبودی آهسته زخم‌ها نیز می‌تواند نشانه‌ای از دیابت باشد. هنگامی که قند خون به طور مزمن بالا است، پوشش درونی رگ‌ها آسیب می‌بیند و گردش خون و سلامت بافت‌ها مختل می‌شود.  این وضعیت به طولانی شدن بهبودی زخم‌ها می‌انجامد، به طوری که ترمیم حتی بریدگی‌ها و خراشیدگی‌های جزئی مدت‌ها طول می‌کشد.

عفونت‌های عودکننده می‌تواند یک نشانه زودرس دیابت باشد، چرا میزان بالای قند خون دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کند و احتمال مبارزه موفق با عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین افراد دچار پیش‌دیابت (هنگامی که قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است) ممکن است به عفونت‌های عودکننده از جمله عفونت‌های ویروسی و باکتریایی آسیب‌پذیرتر هستند.

یک نشانه زودرس دیگر دیابت تیره شدن پوست زیر بغل یا پشت گردن است که در واقع نشانه‌ای مقاومت به هورمون انسولین- هورمون تنظیم‌کننده قند خون- است که در دیابت نوع ۲ وجود دارد.

دیابت نوع ۲ می‌تواند باعث کاهش وزن غیرقابل‌توضیح، بیحسی یا گزگز کردن در دست‌ها و پاها به خاطر اختلال گردش خون و آسیب اعصاب محیطی، تکرر ادرار و تشنگی مفرط شود.

هنگامی که بدن نمی‌تواند مقدار کافی انسولین تولید کند و قند یا کلوگز در خون تجمع پیدا می‌کند، یک پاسخ فیزیولوژیکی برای برداشتن قند اضافی از خون برانگیخته می‌شود و این وضعیت به تکرر ادرار می‌انجامد. یک نشانه دیگر دیابت گرسنه‌تر بودن بیش از حد معمول است که مربوط به اختلال هورمونی در بیماران دچار پیش‌دیابت است.

ایجاد تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات به همراه نصرف چربی‌های سالم و پروتئین، پرهیز از مصرف غذاهای فراوری‌شده، حفظ وزن سال و فعال باقی ماندن از لحاظ جسمی همگی کارهایی هستند که هر کسی برای پیشگیری از دیابت می‌تواند انجام دهد.

درمان خانگی دیابت با کاهش مصرف کربوهیدرات (سریعترین راه درمان دیابت)

مصرف کربوهیدرات به شدت بر سطح قند خون شما تأثیر می‌گذارد. بدن شما کربوهیدرات‌ها را به قندها (عمدتاً گلوکز) تجزیه می‌کند. سپس انسولین به بدن کمک می‌کند تا از قند برای تامین انرژی استفاده کند.

وقتی عملکرد انسولین مشکل داشته باشد، این فرآیند با شکست مواجه می‌شود و سطح گلوکز خون می‌تواند افزایش یابد. متخصصان همواره به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند که از یک رژیم کم کربوهیدرات بهره ببرند.

 درمان خانگی دیابت با مصرف بیشتر فیبر

فیبر هضم کربوهیدرات و جذب قند را کُند می‌کند و در نتیجه باعث افزایش تدریجی سطح قند خون می‌شود. دو نوع فیبر وجود دارد، فیبر نامحلول و فیبر محلول. تحقیقات نشان می‌دهد که فیبر محلول مدیریت قند خون را بهبود می‌بخشد، در حالی که فیبر نامحلول این اثر را ندارد.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند توانایی بدن شما را برای تنظیم قند خون و به حداقل رساندن افت قند خون بهبود بخشد. این مورد می‌تواند به شما در مدیریت بهتر دیابت نوع یک کمک کند.

غذاهایی که فیبر بالایی دارند عبارت‌اند از:

سبزیجات

میوه‌ها

حبوبات

غلات کامل.

میزان توصیه‌شده مصرف روزانه فیبر برای زنان حدود ۲۵ گرم و برای مردان ۳۵ گرم است.

درمان خانگی دیابت با مصرف بیشتر فیبر ممکن است؟

فیبر می‌تواند به توانایی بدن در کنترل قند خون کمک زیادی بکند.

نوشیدن آب کافی و هیدارته ماندن (درمان دیابت نوع دو بدون دارو)

نوشیدن آب کافی می‌تواند به شما کمک کند سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارید. آب علاوه بر جلوگیری از کم آبی، به کلیه‌های شما کمک می‌کند تا هرگونه قند اضافی را از طریق ادرار دفع کنند.

به طور کلی نوشیدن آب به جلوگیری از ابتلا به دیابت نیز کمک می‌کند. فقط به خاطر داشته باشید که از آب شیرین‌شده با شکر و نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید، زیرا می‌توانند گلوکز خون را افزایش دهند و باعث افزایش وزن و افزایش خطر عوارض دیابت شوند.

درمان خانگی دیابت با کنترل میزان غذای مصرفی

کنترل مقدار غذا می‌تواند به شما کمک کند کالری دریافتی خود را تنظیم کنید و وزن خود را در سطح ایده‌آل نگه دارید. حفظ وزن متعادل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

نکات زیر می‌توانند به شما در کنترل میزان غذای مصرفی کمک کنند:

غذای هر وعده خود را با ترازو وزن کنید.

از بشقاب های کوچکتر استفاده کنید.

برچسب مواد غذایی را بخوانید و اندازه سرو را بررسی کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: