بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/ اطلاعیه مهم صندوق بازنشستگی درباره واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان + جزئیات

صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد فرآیند واریز مبلغ یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه ۱۴۰۳ از روز ۷ شهریور آغاز شده است و تا روز شنبه ۱۰ شهریور به حساب مستمری بگیران این صندوق واریز می شود.

کدخبر : 21253
سایت سرگرمی روز :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مسائل حیاتی و حساس در سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشورها به شمار می‌آید. برای تحقق این هدف، نیاز به بررسی‌های دقیق و ارائه راهکارهای مؤثر وجود دارد. این اقدام باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و با رعایت اصول عدالت و پایداری انجام شود تا به بهبود وضعیت بازنشستگان و حفظ تعادل در نظام بازنشستگی منجر گردد.

یکی از دغدغه‌های اساسی بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در این روزها، افزایش و همسان‌ سازی حقوق آنها است. به همین دلیل، بازنشستگان معترض سوالی مطرح کرده‌ اند که تکلیف افزایش حقوق آن ها در سال ۱۴۰۳ چه خواهد بود؟

در همین راستا اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اعلام کرد طبق دستورالعمل دولت، مبلغ یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه ۱۴۰۳ روز، ۷ شهریور ۱۴۰۳، پس از تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل، به حساب حقوقی تمامی بازنشستگان مشمول واریز گردید.

همچنین یاسر گریوانی، مدیر کل خدمات رفاهی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، گفت که پرداخت یک میلیون تومان به عنوان علی الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در برنامه مالی این صندوق قرار دارد و این مبلغ حداکثر تا روز شنبه به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.

با توجه به بند الحاقی به ماده ۲۹ برنامه هفتم، سازمان تأمین اجتماعی موظف است با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه، اقداماتی را برای متناسب سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل به عمل آورد؛ به طوری که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقرار گردد.

همسان سازی مستمری در سال اول به نسبت ۴۰ درصد، و در سال‌های دوم و سوم هرکدام به نسبت ۳۰ درصد تا رسیدن به ۹۰ درصد از نسبت اولیه مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال، صورت خواهد گرفت.

براساس اعلام اداره کل روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری، لازم به یادآوری است، پیش از این نیز مبلغ سه میلیون تومان بابت سه ماهه ابتدای سال از فروردین تا خرداد ماه ۱۴۰۳ در ۶ تیر ماه واریز گردیده است.

 در پی سوالات متعدد بازنشستگان و ارسال پیام هایی  مدیر کل روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد  بر اساس دستورالعمل دولت با همکاری خزانه‌داری و سازمان برنامه و بودجه اعتبار متناسب سازی تیرماه تامین و  واریز یک میلیون تومان علی الحساب تیرماه مستمری بازنشستگان کشوری عملیاتی شد.

میزان دقیق افزایش متناسب سازی مستمری بازنشستگان بعد از صدور احکام قطعی مشخص خواهد شد.

ششم تیرماه نیز مبلغ سه میلیون تومان بابت عل الحساب متناسب سازی مستمری بازنشستگان به حساب آنها واریز شده بود.

 گریوانی مدیر کل خدمات رفاهی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری گفت: پرداخت مبلغ یک میلیون تومان علی الحساب همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در دستور کار امور مالی این صندوق قرار دارد و مبلغ مذکور نهایتا از فردا تا شنبه به حساب بازنشستگان محترم کشوری واریز خواهد گردید.

مبلغ یک میلیون تومان بطور علی الحساب مربوط به (متناسب‌سازی) حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح از طریق بانک عامل سپه در حال واریز می باشد. 

حجت کاظمی گفت: مبلغ علی الحساب متناسب سازی تا ۷۲ ساعت آینده به حساب بازنشستگان صندوق واریز و صدور احکام مربوطه نیز در دست اقدام است.

 مدیرعامل صندوق بازنشستگان فولاد از واریز بخشی از مبلغ علی الحساب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق فولاد طی ۷۲ ساعت آینده خبر داد. 

یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری گفت: بی‌نصیب گذاشتن بازنشستگان تامین اجتماعی از منابع همسان‌سازی، یک ظلم علیحده است، ما مالیات می‌دهیم اما پول آن خرج دیگران می‌شود!

بازنشستگان تامین اجتماعی، در وضعیتی دشوار به سر می‌برند؛ امید چندانی به اجرای متناسب‌سازی در این صندوق نیست؛ ضمن اینکه نگرانی بابت سرنوشت شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق بالا گرفته است؛ مدیران تامین اجتماعی و شستا خبر از فروش تعدادی از این شرکت‌ها داده‌اند؛ آیا قرار است بنگاه‌هایی که جزو سرمایه تاریخی کارگران هستند، به سادگی و بدون شفافیت و ارائه اعداد و آمار اقناع‌بخش به فروش برسد؟!

«خسرو رنجبری» فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی به تشریح دغدغه‌های مستمری‌بیگران این صندوق می‌پردازد، او مسائلِ بااهمیتی را طرح می‌کند که باید مدیران جدید تامین اجتماعی مد نظر قرار دهند.

رنجبر قبل از هر چیز به تغییر رویه پرداخت حقوق‌ها اعتراض می‌کند: «تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان (مستمری) به هیچ عنوان قابل قبول نیست و هیچ عذر و بهانه‌ای در این زمینه پذیرفته نمی‌شود؛ پاسخ بازنشستگان این است که چنانچه مدیران مربوطه توان تامین منابع مالی برای پرداخت به موقعِ حقوق بازنشستگان را ندارند استعفا بدهند و افراد توانمندتر جایگزین شوند؛ نباید در پرداخت مستمری ماهانه‌ی بازنشسته‌ای که یک سوم خط فقر حقوق می‌گیرد، تاخیر شود، عدالت و انصاف نیست».

او با بیان اینکه بازنشستگان از همه سو تحت فشار هستند؛ اضافه می‌کند: اگر مدیران تامین اجتماعی توان تامین به موقعِ منابع برای پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارند. لطف بفرمایند به بانک رفاه کارگران که متعلق به سازمان تامین اجتماعی است دستور بدهند تا جرائم وام بازنشستگان به واسطه تاخیر پرداخت مستمری لغو شود، این حداقل کاری‌ست که می‌توانند انجام دهند.

رنجبری در ادامه به عدم اجرای همسان‌سازی و نامعلوم بودن زمان اجرای آن اعتراض می‌کند: «با وجود گذشت پنج ماه از سال و تامین منابع مالی همسان سازی از طریق افزایش یک درصدیِ مالیات بر ارزش افزوده که تقریباً به همه کالاها و خدمات تعلق می‌گیرد و مرتب به صندوق دولت ریخته می‌شود، چرا این قانون اجرایی نمی‌شود و چرا بارها اعلام کرده‌اند بازنشستگان کارگری باید این یک درصد را بپردازند اما منابع حاصل از آن فقط برای بازنشستگان دولت است؟»

منبع: گسترش
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: