قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین
اولتیماتوم مجلس برای قیمت بنزین | تیر خلاص به افزایش قیمت بنزین
عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتی تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین برقیمت همه کالاها در جامعه تاثیر می گذارد.
رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:
افزایش قیمت بنزین بر قیمت همه کالاها در جامعه تاثیر می گذارد. اگر قیمت بنزین افزایش یابد، باید براساس تورم،درآمد حقوق بگیران را متعادل کرد در غیر این صورت جامعه نمی تواند آن را تحمل کند. درست است که انرژی در کشور ما ارزان است.
اما آیا اگر قیمت آن را افزایش دهیم، به طبقات پایین جامعه صدمه وارد نمی شود، عادلانه این است که درآمد مردم، خصوصا دهک های پایین جامعه، از یک تا شش، را بالا ببریم. همین اکنون هم شرایط زندگی مردم دشوار است.
مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی دهد. در هر کاری که قرار است انجام شود، نباید اجازه داد به طبقات پایین و ضعیف جامعه خسارت وارد شود.وقتی انرژی و سوخت گران می شود، روی همه مسیرها تاثیر می گذارد.هر سیاستی که دولت می خواهد اجرا کند،حتما با هماهنگی مجلس و مردم خواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی اجازه افزایش قیمت بنزین را نمیدهد، گفت: افزایش قیمت بنزین بر قیمت تمامی کالاها در جامعه تاثیر مستقیم میگذارد.
رمضانعلی سنگدوینی با بیان اینکه اگر انرژی و سوخت گران شود، بر روی تمامی حوزههای اقتصادی تاثیر میگذارد، گفت: افزایش قیمت بنزین بر قیمت تمامی کالاها در جامعه تاثیر مستقیم میگذارد، بنابراین اگر قیمت بنزین افزایش یابد، باید براساس تورم، درآمد حقوقبگیران را متعادل کرد در غیر این صورت جامعه نمیتواند آن را تحمل کند، درست است که انرژی در کشور ما ارزان است اما اگر قیمت آن را افزایش دهیم، به طبقات پایین جامعه صدمه وارد میشود، عادلانه این است که درآمد مردم، بهویژه دهکهای پایین جامعه، از یک تا شش، را بالا ببریم چراکه در شرایط اکنونی نیز شرایط زندگی مردم دشوار است.
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمیسیون انرژی مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمیدهد، افزود: در اجرای هر برنامهای، باید مراقب بود به طبقات پایین و ضعیف جامعه خسارت وارد شود، زمانی که انرژی و سوخت گران میشود، روی تمامی مسیرها تاثیر میگذارد، بنابراین هر سیاستی که دولت میخواهد اجرا کند، حتما با هماهنگی مجلس و مردم خواهد بود.
وی گفت:حاملهای انرژی به ویژه بنزین و گازوئیل ازجمله کالاهایی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم در سبد مصرفی خانوارها جای دارند، افزایش قیمت این حاملهای انرژی، با افزایش قیمت حمل و نقل سطح زندگی مردم را تحت تاثیر قرار میدهد، لذا شناسایی میزان تورم حاصل از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل از اهمیت ویژهای برخوردار است.
همتی وزیر اقتصاد گفت: در خصوص قیمت بنزین هنوز صحبتی در دولت نداشتیم.
عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد گفت: در خصوص قیمت بنزین هنوز صحبتی در دولت نداشتیم.
وی افزود: برخی کارشناسان نکاتی را اشاره کردند که آیا قیمت خودروهای ما مانند خودروهای خارجی است، آیا ماشینهای ما کم مصرفند؟
همتی تصریح کرد: بنابراین اصلاح قیمت بنزین هم یک پکیج کامل است.
همتی همچنین افزود: : از ۸ درصد رشد اقتصادی که طبق قانون است، باید ۲.۴ درصد از آن از طریق افزایش بهرهوری در اقتصاد باشد
وی ادامه داد: ما برای رشد اقتصادی، باید شروع کار را تسهیل کنیم، آینده برای فعال اقتصادی باید پیشبینیپذیر باشد و قوانین دولتی گاه و بیگاه تغییر نکند.
برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور، باید مداخلات و قیمتگذاریهای دولت کمتر شود.
مهدی هاشمزاده، اظهار داشت: مصرف بالای بنزین، مصارف غیربهینه خودروها و همچنین قاچاق سوخت ازمعضلات مدل فعلی اعطای یارانه بنزین به دارندگان خودرو محسوب میشود که مهمترین عوامل ناترازی بنزین نیز هستند.
وی با اشاره به مزایای طرح تخصیص بنزین نفر به جای شیوه فعلی اعطای یارانه بنزین که مورد انتقاد جدی کارشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است، گفت: در برنامههای انتخاباتی سال ۱۴۰۳، رئیس جمهور به طور صریح اعلام کرد که قصد افزایش قیمت بنزین را ندارند، بلکه هدف آنها این است که بنزین را بر مبنای مصرف مشخص افراد تخصیص دهند. در این طرح، هر فرد سهمیه مشخصی از بنزین را دریافت میکند و مصرفکنندگان پرمصرف باید بنزین اضافی را با قیمت بالاتر خریداری کنند. این رویکرد جدید در زمینه مدیریت مصرف بنزین و رفع ناترازی آن اهمیت زیادی دارد.
هاشمزاده افزود: این رویکرد میتواند به طور چشمگیری به حل مشکلات ناترازی بنزین کمک کند. بر اساس اطلاعات موجود، کشور ما هر ساله نزدیک به ۸ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه میکند. این هزینه بالا، نشاندهنده ناترازی شدید در بازار بنزین است که ناشی از مصرف بیش از حد داخلی و قیمتگذاری یارانهای است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی در حال حاضر این است که قیمت پایین بنزین در کشور باعث افزایش مصرف خودروها و همچنین قاچاق گسترده بنزین شده است. در مقایسه با کشورهای دیگر، به دلیل قیمت پایین بنزین، مصرف شخصی در کشور ما بسیار بالاست. خودروهای غیر استاندارد و تکسرنشین باعث شدهاند که مصرف بنزین به شدت افزایش یابد. این وضعیت نه تنها به مشکلات اقتصادی منجر شده، بلکه تأثیرات منفی بر محیط زیست نیز دارد.
هاشمزاده با اشاره به مزایای طرح تخصیص بنزین به هر فرد گفت: این سیاست میتواند به طور مؤثری مصرف بنزین را مدیریت کند و به کاهش ناترازی کمک کند. با تخصیص بنزین به هر فرد، قیمتگذاری دولتی بر اساس مصرف فردی حذف میشود و قیمت بنزین به صورت تعاملی بین مردم تعیین خواهد شد. این به معنای آن است که افرادی که مصرف بیشتری دارند، باید بنزین اضافی را با قیمت بالاتری خریداری کنند. این سیاست میتواند به کاهش مصرف بیرویه و قاچاق بنزین کمک کند.
وی همچنین به چالشهای احتمالی این طرح پرداخت و اظهار کرد: یکی از چالشهای اصلی در اجرای این طرح، نیاز به نظارت دقیق و مؤثر است. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند قاچاق و سوءاستفاده از سیستم، باید سازوکارهای نظارتی مناسبی پیادهسازی شود. همچنین، باید زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح، از جمله سیستمهای توزیع و کنترل مصرف، فراهم شود.
هاشمزاده در ادامه به راهکارهای عملیاتی برای اجرای این سیاست اشاره کرد و گفت: برای اجرای موفق این طرح، لازم است که یک سازوکار مشخص برای تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد طراحی شود. به عنوان مثال، هر فرد میتواند ماهانه یک مقدار مشخص از بنزین را با قیمت یارانهای دریافت کند و در صورت نیاز به مصرف بیشتر، باید بنزین اضافی را با قیمت آزاد خریداری کند. این سیستم باید به گونهای طراحی شود که امکان سوءاستفاده به حداقل برسد و مصرفکنندگان به راحتی بتوانند سهمیه خود را مدیریت کنند.
وی در پایان گفت: سه مسئله ناترازی بنزین به دلیل مصرف بالا، مصارف غیر بهینه خودروهای شخصی و تک سرنشینی و همچنین مسئله قاچاق سوخت معضلات مدل فعلی اعطای یارانه بنزین به دارندگان خودرو هستند که با اصلاح آن به شکل بنزین به نفر، علاوه بر تحقق عدالت در پرداخت یارانه، هر سه مسئله فوق نیز حل خواهد شد.