بازنشستگان | بازنشستگان تامین اجتماعی

فوری/صدور فیش حقوقی جدید شهریور ماه بازنشستگان تامین‌ اجتماعی | بارگذاری فیش حقوق بازنشستگان با تغییرات جدید در es.tamin.ir

فیش حقوقی شهریور ماهِ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

کدخبر : 21409
سایت سرگرمی روز :

بازنشستگان و مستمری بگیران می‌توانند با مراجعه به این سامانه فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.

بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی،بدلیل عدم اِعمال تغییرات در فیش های حقوقی،انتظار دارند ضمن تسریع در روند تصویب و اجرای لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق ها؛ لااقل همانند بازنشستگان کشوری و لشکری نسبت به پرداخت مبالغ علی الحساب متناسب سازی؛ از تیرماه تاکنون اقدام عاجل مبذول گردد!

پرداخت حقوق و مستمری شهریور ماه براساس حروف الفبا از بیستم تا پایان ماه واریز می‌شود.

بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی با ورود به اپلیکیشن «تأمین من» یا سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به آدرس https://es.tamin.ir و ورود به بخش «فیش حقوقی مستمری‌بگیران» و «مشاهده فیش حقوقی مستمری‌بگیران» می‌توانند فیش حقوقی خود را در ماه‌های مختلف مشاهده و چاپ نمایند.

 چهارشنبه مورخ۱۴۰۳/۶/۱۴ مصادف با سالروز شهادت ولی نعمتمان علی ابن موسی الرضا(ع) ساعت ۴/۳۰صبح و در جریان برگزاری جلسه مشترک تعدادی از مسئولین  برخی از تشکلات با جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و در محل حسینیه جامعه الحسین(ع) آقای رحمت الله پورموسی دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی وریاست کانون مشهد در حاشیه این جلسه ضمن بیان مشکلات جامعه کارگری بازنشسته به تبعیض انجام شده بین بازنشستگان کشوری ولشکری با تامین اجتماعی در خصوص پرداخت یک میلیون تومان علی الحساب متناسب سازی اشاره نمود واز طرفی تقاضا کرد طرح دو فوریتی مربوط به متناسب سازی حداقل بگیران با قید فوریت در مجلس تصویب شود تا با توجه به آماده بودن زیر ساخت ها در سازمان تامین اجتماعی هرچه زودتر شاهد اجرای طرح یادشده باشیم.

 وی  همچنین در خصوص طرح ماده واحده عیدی و پاداش توسط کانون مشهد توضیح مختصری ارائه فرمودند.

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز با اطمینان خاطربه جهت اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت  قطعا در اولین فرصت طرح دوفوریتی را پیگیری خواهیم کرد ضمن اینکه خاطر نشان کردند حتما علی الحساب واریز شده برای بازنشستگان کشوری ولشکری برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز انجام خواهد شد.

 همچنین مقر شد  به جهت توضیح بیشتر در خصوص طرح ماده واحده عیدی و پاداش در صورت امکان وقت جلسه ای با ایشان  در تهران هماهنگ شود

ضمنا نامه تنظیم شده کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی در خصوص تسریع در تصویب طرح دوفوریتی متناسب سازی حداقل بگیران تقدیم گردید.

روابط‌عمومی کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی ومشهدمقدس 

جزییات جدید از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

رئیس ، اعضای هیأت رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

پس از حمد خدا و با سلام و صلوات بر حضرت محمد و آل محمد ( ص) و با احترام، همانگونه که مستحضرید به استناد جزء 1 بند  «ر» ماده 28 قانون برنامه هفتم پیشرفت دولت موظف است حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را به شرح ذیل همسان سازی نماید.

( ر – 1-  به­ منظور برقراری عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسب‌سازی حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و هم طراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به­عمل آورد. این افزایش از سال 1403 در سال اول معادل 40 درصد و در سالهای دوم و سوم هر کدام 30 درصد  ما­به­ التفاوت تا نود درصد (90%) یاد­ شده خواهد بود. آیین­ نامه اجرائی این جزء به­ تصویب هیأت محترم وزیران می‌رسد)

دولت سیزدهم در روزهای پایانی آیین نامه اجرایی این بند را تنظیم و به شماره 68969 (ت) 62770 (ه) مورخ 1403/05/01 جهت اجراء ابلاغ نمود که متاسفانه با مُرقانون در تناقض و نامه کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری به دولت محترم جهت اصلاح این آیین نامه ارسال و موارد نقض به شرح ذیل تقدیم گردید.

1) در بند 6 ماده 1 مربوط به مابه التفاوت، جمله ( میانگین مبلغ خالص ذکر شده است) که مغایر با مفاد جزء 1 بند (ر) ماده 28  فوق الذکر می باشد. زیرا در جزء مزبور به صراحت متناسب سازی حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان مشابه و هم طراز اشاره شده است.

بنابراین جمله میانگین مبلغ خالص ناقض حقوق بازنشستگان و برخلاف مصوبه است. و باید هم کلمه میانگین و هم خالص حذف و به جای آن ، حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغل هم‌طراز ومشابه ذکر شود. 

2) با عنایت به موخر بودن تصویب قانون برنامه هفتم بر قانون بودجه 1403 وعدم اشاره به محل تامین اعتبار همسان‌سازی در جزء 1 بند (ر) ماده 28 دولت موظف است طبق اصل 53 قانون اساسی از محل درآمدهای مصوب و برابر قانون تامین اعتبار و پرداخت نماید، بنابراین ذکر ( در حدود اعتبارات مصوب) در ماده 2 آن دستور العمل زائد وخلاف قانون است.

3) با توجه به اینکه در جزء 1 بند (ر) ماده 28 هیچ گونه اشاره ای به تامین اعتبار نشده است، بنابراین در هر کجای آیین نامه اشاره به شرط تامین اعتبار شده است زائد بر قانون بوده و باید حذف شود.

4) در قسمت موخر تبصره ماده 2 به اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و فولاد از منابع پیش بینی شده در حکم بند (( ر)) تبصره 6 قانون بودجه 1403 در سال 1403 و اعتبار متناظر آن در قوانین بودجه سنوات آتی ملاک عمل و هزینه کرد واقع خواهد شد، اشاره نموده است که طبیعتا منابع سال 1403 برای اجرای متناسب سازی مشمولین قانون توسط دولت پیش بینی شده و چون احکام بودجه فقط برای سال اجرای آن اعتبار و نفوذ اجرایی دارد، لذا هیات وزیران دولت قانوناً مجاز نیست برای منابع اعتباری سال‌های آتی هم چنین حکمی در آیین نامه اجرایی متناسب سازی تجویز و تنظیم نماید. و دولت چهاردهم وفق مقررات منابع مورد نیاز برای اجرای همسان سازی سال‌های 1404 و 1405 را وفق قانون پیش بینی و در قانون بودجه می آورد.

لیک متاسفانه هم اکنون دولت چهاردهم در تصویب نامه اصلاحیه آیین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به تاریخ1403/06/07 ابلاغی به تاریخ  1403/06/11 و شماره 87912، بدون توجه به سایر اشکالات قانونی صرفا به جزء 6 ماده 1 توجه نموده است و جهت اصلاح آن واژه ( خالص) را حذف و در انتهای جزء مزبور عبارت (( پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند ث تبصره 15 قانون بودجه سال 1403 کل کشور)) اضافه می شود. را آورده است. که عملا در اجرا همان است. و به مراتب بدتر هم شده است. 

در حالی که در قانون برنامه هفتم پیشرفت  مصوب مجلس در جزء 1 بند (ر) ماده 28 ملاک صرفا 90 درصد  حقوق و فوق العاده های مشمول کسور حقوق شاغل هم‌طراز(  بدون کسرمالیات و بیمه) می باشد.

چون اساسا قانونگذار کسور بیمه شاغلین را جزء همان 10 درصد کسر نموده است و ملاک را 90 درصد قرار داده و اگر قرار باشد مجدداً بیمه و مالیات کسر شود، حقوق بازنشسته به کمتر از 80 درصد حقوق شاغل هم‌تراز تقلیل داده خواهد شد.

با عنایت به موارد فوق الذکر و با توجه به قسمت موخر اصل 138 قانون اساسی متمنی است نسبت به ارجاع این آیین نامه و اصلاحیه مزبور به هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت اعلام نظر اقدام فرموده و درصورت مغایرت مصوبه با قانون مصوب نسبت به ابطال آن اقدام فرمایید.

کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری  

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • احسان
    1

    ضمنا شما که نظر ما رو منتشر نمی‌کنید این گزینه را از صفحه ی
    حذف نمائید .

  • ناشناس
    0

    فیش بازنشسته های تامین بارگذاری شده ولی هیچ مبلغ اضافه ای پرداخت نشده.

  • سنگ صبور
    0

    هر کسی قدمی برای حل مشکلات بازنشستگان بر میدارد خداوند منان عمری با عزت وجلال به وی عطا فرماید.وهر کس کارشکنی میکند که انشاءالله خداوند سایه اش را از بالای سر زن وبچهایش کم کند آمین .یارب العالمین