بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/دستور جدید معاون پزشکیان برای حقوق بازنشستگان | ابلاغیه جدید دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

اصلاحیه آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

کدخبر : 21464
سایت سرگرمی روز :

محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه ۷ شهریور امسال هیأت وزیران را ۱۱ شهریور به وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

مطابق این مصوبه، در جزء ۶ ماده یک آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که در یکم مرداد امسال به تصویب هیأت دولت رسیده بود، واژه «خالص» حذف و در انتهای جزء مذکور، عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» اضافه می‌شود.

متن قبل از اصلاح به این شرح است:

مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با ۹۰ درصد میانگین مبلغ خالص حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز.

بعد از اصلاحیه از ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ به متن زیر تغییر کرد:

مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با ۹۰ درصد میانگین مبلغ حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.

بازنشستگان

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: ما خواستار پراختِ مبلغ همسان سازی به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم. اگرچه معتقدیم این مبلغ بسیار ناچیز است و نمی‌تواند عقب‌ماندگی‌های این سال‌ها را جبران کند.

عید علی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، با انتقاد از عدم واریز یک میلیون تومان متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی، باز هم از متناسب‌سازی عقب ماندند و هنوز خبری از پرداخت مبلغ متناسب‌سازی به حقوق آن‌ها نیست. صندوق تأمین اجتماعی تنها صندوقی است که منابع آن از سوی اعضای آن، یعنی کارگران، بدون کمک دولت تأمین می‌شود، اما هر وقت که از پرداخت حق و حقوقِ این صاحبانِ اصلی صحبتی می‌شود، به بهانه‌ی کمبودِ منابع و ناترازی درآمد و هزینه، قضیه را فیصله می‌دهند. 

وی بیان کرد: این صندوق در طول سال‌ها وظیفه‌ی حاکمیتیِ پرداخت بیمه‌ی برخی از اقشار را هم بر دوش گرفته اما دولت بابتِ تحمیل این وظیفه‌ی خود، تعهداتِ خود را به صندوق پرداخت نکرده است. بنابراین ناترازی و ضعف صندوق نتیجه‌ی سیاستهای حاکمیتی است و ربطی به کارگران و بازنشستگان ندارد. 

کریمی گفت: لزوم انجام متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی نتیجه‌ی سال‌ها بی‌قانونی و بی‌توجهی به ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است. اگر در قانون از اجرای متناسب‌سازی برای بازنشسستگان صحبت شده، نمی‌توان بازنشستگانِ تأمین اجتماعی را از سایر بازنشستگان جدا کرد.

قانون باید برای همه اجرا شود. وقتی دولت قبل قانونی نوشته و مجلس آن را مصوب کرده، این قانون برای همه‌ی بازنشستگان است، نمی‌توان یک بخش از دولت بگوید ما قانون نوشتیم و یک بخش دیگر بگوید نمی‌توانیم اجرا کنیم! مجلس هم باید بر روی آنچه وضع کرده نظارت داشته باشد. 

این فعال کارگری گفت: ما خواستار پراخت مبلغ متناسب‎‌سازی به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم. اگرچه معتقدیم این مبلغ بسیار ناچیز است و نمی‌تواند عقب‌ماندگی‌های این سال‌ها را جبران کند، اما پایِ همین مبلغ کم هم می‌ایستیم و اجازه نمی‌دهیم اینبار نیز حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی پایمال شود. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در پایان گفت: امیدواریم دولت به قوانین پایبند باشد. امیدواریم آقای میدری و رئیسی که برای سازمان تامین اجتماعی انتخاب می‌شود، سیاست یکدستی برای احقاقِ حقوق کارگران و بازنشستگان داشته باشند. امیدواریم قوانینِ روی کاغذ، به اجرا در آیند.

روز چهارشنبه مورخ۱۴۰۳/۶/۱۴ مصادف با سالروز شهادت ولی نعمتمان علی ابن موسی الرضا(ع) ساعت ۴/۳۰صبح و در جریان برگزاری جلسه مشترک تعدادی از مسئولین  برخی از تشکلات با جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و در محل حسینیه جامعه الحسین(ع) آقای رحمت الله پورموسی دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی وریاست کانون مشهد در حاشیه این جلسه ضمن بیان مشکلات جامعه کارگری بازنشسته به تبعیض انجام شده بین بازنشستگان کشوری ولشکری با تامین اجتماعی در خصوص پرداخت یک میلیون تومان علی الحساب متناسب سازی اشاره نمود واز طرفی تقاضا کرد طرح دو فوریتی مربوط به متناسب سازی حداقل بگیران با قید فوریت در مجلس تصویب شود تا با توجه به آماده بودن زیر ساخت ها در سازمان تامین اجتماعی هرچه زودتر شاهد اجرای طرح یادشده باشیم.

 وی  همچنین در خصوص طرح ماده واحده عیدی و پاداش توسط کانون مشهد توضیح مختصری ارائه فرمودند.

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز با اطمینان خاطربه جهت اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت  قطعا در اولین فرصت طرح دوفوریتی را پیگیری خواهیم کرد ضمن اینکه خاطر نشان کردند حتما علی الحساب واریز شده برای بازنشستگان کشوری ولشکری برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز انجام خواهد شد.

 همچنین مقر شد  به جهت توضیح بیشتر در خصوص طرح ماده واحده عیدی و پاداش در صورت امکان وقت جلسه ای با ایشان  در تهران هماهنگ شود

ضمنا نامه تنظیم شده کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی در خصوص تسریع در تصویب طرح دوفوریتی متناسب سازی حداقل بگیران تقدیم گردید.

روابط‌عمومی کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی ومشهدمقدس 

بازنشستگان

انتطاربازنشستگان کشوری در خصوص اجرای دقیق و کامل قانون متناسب سازی از معاون اول رئیس جمهور 

با سلام و احترام

سخنان اخیر به نقل از جناب دکتر عارف معاون اول محترم رئیس جمهور درباب عنوان نمودن کسری اعتبار برای اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان و تعویق شش ماهه آن جهت مطالعه و بررسی موضوع در دولت ؛ بازنشستگان مظلوم  کشوری را به یاد آوری رفتار و عملکرد برخی از مسولان دولت قبل معطوف نمود ، مسولانی که با بی توجهی به خواسته های بازنشستگان و ادای مطالبات قانونی و بحق این اقشار دردمند و مظلوم را طی سال های اخیر کاملا به بوته فراموشی سپردند

بازنشستگان دردمندی که در دوره سالمندی بایستی بدون دغدغه و نگرانی معیشتی و درمانی باقیمانده اوقات خود را پس از سالها تلاش و خدمت برای سازندگی و عمران کشور در راحتی و آسایش بسر برند، متاسفانه  اکنون به دلیل‌ انباشت مطالبات دچار وضعیت وخیم معیشتی و درمانی شده اند و سخنان به نقل از  جناب دکتر عارف موجب این گمانه زنی شده که دولت چهاردهم  همان راه و مسیر دولت سیزدهم را در پیش گرفته است و کافی است به جناب ایشان یاد آوری کنیم بازنشستگان عزیز و وابستگان و دوستان آنها با حضور در ستادهای انتخاباتی جناب دکتر پزشکیان در رای آوری ایشان در ۱۵ تیرماه سالجاری نقش و مشارکت بسزایی داشتند.

از طرفی در اخباری که در فضای مجازی منتشر می شود ملاحظه می گردد که دولت محترم با درخواست و اذن مقام معظم رهبری حدود ۳۵۰ همت برای رفع مطالبات کشاورزان ، کامیون‌داران و پرستاران و... از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد کرد لذا اولین راه تامین کسری اعتبار اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان دولت که طبق برآورد و تخمین دوستان بازنشسته به حدود ۳۰ همت نیاز دارد و رقم دقیق آن را سازمان برنامه و بودجه می تواند با گزارش کارشناسی تنظیم و به سمع و نظر جناب دکتر عارف برساند می تواند به سادگی و سهولت از این محل تامین شود و دغدغه و نگرانی که در جامعه ۲،۵ میلیون نفری بازنشستگان دولت به نقل از سخنان جناب دکتر عارف ایجاد شده مرتفع گردد

 بنابراین از معاون اول محترم رئیس جمهور تقاضا می شود دستور فرمایند ضمن اصلاح سریع آیین نامه اجرایی متناسب سازی دولت سیزدهم و تهیه و تنظیم جداول متناسب سازی در شهریورماه جاری توسط سازمان اداری و استخدامی کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های اجرایی ذی ربط ، احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در مهر ماه سال‌جاری صادر گردیده و معوقات آن هم تا پایان سال توسط دولت چهاردهم تامین و پرداخت شود و انتظار ۶ ماهه آنان که از ابتدای سال ۱۴۰۳ منتظر صدور احکام هستند با اقدام سریع و قاطع دولتمردان خاتمه یابد.

خاطر نشان می سازد از دولت محترم انتظار دارد قانون متناسب سازی مندرج در جزء ۱ بند (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت را بطور کامل و دقیق در سالجاری و سال های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ بطور صحیح و بموقع اجرا نماید و طبیعتا در صورت قانون گریزی دولت، مسیر استیفای حق قانونی علاوه بر بهره گیری از سایر ابزارهای مطالباتی همسو وسازگار با خواست عمومی بازنشستگان از طریق تعامل با نمایندگان مجلس و درخواست استفاده از ابزارهای نظارتی اصول ۸۸ و ۸۹ قانون اساسی توسط مجلس محترم و پیگیری مستمر آن با اقامه لایحه در مراجع رسمی قوه قضائیه که بر حسن اجرای قوانین نظارت و بازرسی دارند نیز مفتوح و مهیا خواهد بود.

شایان ذکر است در صورت بذل توجه جناب دکتر عارف و تصمیم‌گیرندگان دولت چهاردهم جهت اجابت درخواست های این بیانیه و صدور احکام متناسب سازی توسط صندوق بازنشستگی کشوری در مهرماه سالجاری که موجب رضایت بازنشستگان و مرضی حق تعالی خواهد بود و در نشست خبری در سیما جناب دکتر پزشکیان عنوان نمودند هدف دولت جلب رضایت مردم است، بازنشستگان عزیز کشوری قدردان این توجه خواهند بود و بنحو مناسب و مطلوب از دولت چهاردهم تشکر و سپاسگزاری خواهند نمود.

کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: