وام | وام فوری | وام قرض الحسنه

وام 350 میلیون تومانی دولت با بازپرداخت 20 ساله | ثبت‌نام وام فوری دولت با سود 5 درصدی برای همه

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان تهران با اشاره به‌ اینکه بانک‌ها چندین ماه است پرداخت تسهیلات وام مسکن روستایی نداشته‌اند، گفت: امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن فراهم است.

کدخبر : 21654
سایت سرگرمی روز :

​ عطاء‌الله زمانی مظفرآبادی مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران، گفت: بازسازی مسکن روستایی یکی از حوزه‌های فعالیتی بنیاد مسکن است، بنیاد مسکن استان تهران ۳ هزار و ۸۰۰ سهمیه پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصدد اردو تشکیل پرونده و پیگیری تا حصول نتیجه بر عهده ماست اما بانک‌ها چندین ماه است پرداخت تسهیلات نداشته‌اند.

وی با یادآوری اینکه ۵۳۰ روستای با بیش از ۲۰ خانوار استان تهران طرح هادی دارند، افزود: این طرح هر ۱۰ سال یک‌بار نیازمند بازنگری است یعنی هر سال باید ۵۳ طرح بازنگری شود. طرح‌هایی از سنوات قبل باقی مانده بود که سال گذشته حدود ۸۰ طرح بازنگری شد و امسال هم با بازنگری ۸۰ طرح تمامی طرح‌ها بازنگری شده و به اتمام می‌رسند.

زمانی مظفرآبادی با اعلام این‌که تاکنون ۷۶ هزار جلد سند مالکیت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار صادر شده است، گفت: همچنین ۱۶ هزار جلد سند مالکیت در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران از امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و درباره شرایط دریافت تسهیلات ساخت مسکن روستایی اظهار کرد: امسال در استان تهران ۴۰۰۰ فقره تسهیلات ۳۵۰ میلیونی به مردم پرداخت می‌شود. تاکنون ۲۹۳۳ هزار پرونده تشکیل و برای عقد قرارداد بانکی به بانک‌ها معرفی شده‌اند و از این تعداد معرفی شده به بانک‌ها حدود ۷۶۸ واحد جذب تسهیلات داشته‌اند و ۱۰۰ پرونده از سهمیه استان تهران باقی مانده است.

وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیون تومان با سود پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله است. دو شرط اصلی برای دریافت این وام وجود دارد. یکی که فرد باید در شهری با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر سکونت و پروانه ساخت داشته باشد.

در سال گذشته، مقرر شد که تعداد وام های مسکن روستایی به ۳۵۰ هزار فقره افزایش یابد که متاسفانه چنین ظرفیتی در بانک ها وجود نداشت و به همین دلیل، دچار مشکلات فراوانی شدند. تضمین نامه این تعداد وام مسکن روستایی، مشکلات زیادی را برای متقاضیان و ۹ بانک عامل پرداخت ایجاد کرد اما بر اساس گفته های مسئولین بنیاد مسکن و بانک ها، آمار معرفی به بانک خوب بوده است.

حالا که دولت جدیدی روی کار آمده و قطعا رویکرد متفاوت خود را خواهد داشت، انتظار می رود که برخی تصمیمات خلق الساعه تا حدی از بین رفته و روال منطقی تری در پیش گرفته شود. یکی از تصمیماتی که دولت مسعود پزشکیان احتمالاً خواهد گرفت، افزایش سقف وام مسکن روستایی و تعداد آن باشد.

رئیس بنیاد مسکن، آقای غلامرضا صالحی می گوید که به تازگی کمیسیون زیربنایی دولت به ریاست فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده و هنوز چیزی مشخص نیست اما تاکید رئیس جمهور بر برنامه هفتم توسعه نشان از تغییر برخی تصمیمات می دهد.

بر اساس برنامه هفتم توسعه، تعداد واحدهای نوسازی شده روستاها در هر سال باید ۲۰۰ هزار واحد باشد. موضوع دیگری که در این میان مطرح می شود، مبلغ وام مسکن روستایی است. سوال اینجاست که آیا مبلغ آن از ۳۵۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت یا خیر؟!

رئیس بنیاد مسکن می گوید که برخلاف تعداد واحدهای نوسازی شده که به وضوح در برنامه هفتم توسعه ذکر شده، مبلغ مشخصی برای تسهیلات مسکن روستایی اعلام نشده است. بنابراین احتمال افزایش مبلغ وام مسکن روستایی دور از انتظار نیست.

صالحی در ادامه خاطرنشان ساخت که تمام تلاش بنیاد بر این است که گزارشی از وضع موجود به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه کند. در نتیجه، احتمالاً به زودی وضعیت وام  مسکن روستایی و مبلغ آن مشخص خواهد شد.

در حال حاضر، به نظر می آید که دو بخش از حوزه مسکن وضعیت خوبی را سپری می کنند: اولین مورد به نوسازی بافت فرسوده برمی گردد که در طی سال های گذشته، سرعت آن افزایش یافته است. دومین بخش نیز مربوط به مسکن روستایی است که با توجه به وام ارزان قیمتی که پرداخت می شود، محبوبیت زیادی میان متقاضیان مسکن دارد.

بر اساس گفته های رئیس بنیاد مسکن، تا به امروز بیش از ۵۴ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده اند. غلامرضا صالحی می گوید که تلاش بنیاد بر این است که تعداد این واحدها را افزایش داده و به زودی، تکلیف کل واحدهای قدیمی روستایی را روشن سازند.

تسهیلات مسکن روستایی از بهمن ماه سال گذشته(۱۴۰۲) بعد از اینکه مراحل اخذ تضامین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه طی شد، به ۹ بانکی که برای پرداخت این وام در نظر گرفته شده بودند، ابلاغ گردید و پرداخت آن شروع شد. البته لازم به ذکر است که پرداخت وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیونی از همان دی ماه سال گذشته آغاز شد.

در مدت زمان سه ماه، بیش از ۲۶۰ هزار متقاضی وام مسکن روستایی به بانک ها معرفی شده و از این میان، ۱۱۰ هزار متقاضی موفق به عقد قرارداد با بانک عامل شده اند.

غلامرضا صالحی می گوید که بر اساس این آمارها، می توان گفت که استقبال متقاضیان وام مسکن روستایی از این تسهیلات خوب بوده و سهمیه ۳۵۰ میلیونی سال ۱۴۰۲ به زودی تمام شود. به همین جهت در تلاش برای پیشنهاد بسته جدید و افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان هستیم. به زودی پیشنهادات بنیاد مسکن را نیز به دولت ارائه خواهیم کرد.

سوالی که در این میان مطرح می شود، این است که آیا بانک ها در پرداخت این مقدار تسهیلات دچار مشکل نخواهند شد؟ بانک های عامل در سال گذشته که مبلغ وام ۳۵۰ میلیون تومان شده بود نیز دچار دردسر شدند و نتوانستند به طور کامل، تعهدات خود را اجرا نمایند.

رئیس بنیاد مسکن می گوید که افزایش سقف وام مسکن روستایی منوط به همراهی خوب بانک های عامل است. در هر حال، ظرفیت خوبی در روستاها وجود دارد و در طی این مدت، رونق ساخت و ساز بیشتر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: