بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

تفاوت مهم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری | جزییات مستندات مهم و قانونی

تفاوت متناسب سازی بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری و مستندات قانونی آن

کدخبر : 21694
سایت سرگرمی روز :

ساز و کار و فرمول متناسب سازی قانونی بازنشستگان تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین منابع برای اجرای متناسب سازی آنها از منظر حقوقی و قانونی متفاوت است.

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی بایستی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و با توجه به حکم جزء ۲ بند (ر)ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم متناسب سازی شوند و منابع متناسب سازی آنها بایستی از محل منابع داخلی سازمان تامین اجتماعی که موسسه ای عمومی غیر دولتی است تامین شود و فرمول متناسب سازی آنها بنا به پیشنهاد هیات مدیره در هیات امنای این سازمان غیر دولتی مصوب شود. 

در قانون بودجه ۱۴۰۳ مقرر شده دولت ۱۳۰ همت برای تادیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود و انجام متناسب سازی و حفظ قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی اختصاص دهد که قانونگذار مجوز و راه کارهای متفاوتی در بند (د)  تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۳ از قبیل تهاتر ، نقدی ، واگذاری سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی سود ده ،تهاتر میعانات گازی و نفتی ، خوراک و انرژی واحدهای تولیدی متعلق به سازمان تامین اجتماعی ، واگذاری اوراق بهادار اسلامی ، اعطای ضماتنامه های دولتی و واگذاری پروژه های دارای توجیه اقتصادی با درصد پیشرفت بالا برای تامین این منابع به دولت داده است که طبیعتا حصول آنها اندکی زمان‌بر است و دولت هم با استفاده از مکانیزم های قانونی قطعا این موارد را با توجه به مصاحبه خبری جناب دکتر میدری تامین و محقق خواهد کرد. 

البته در جزء ۲ بند (ر)قانون برنامه هفتم پیشرفت قانونگذار سازمان تامین اجتماعی را مکلف نموده بود فقط متناسب سازی بازنشستگان غیر حداقل بگیر را انجام دهد که بازنشستگان حداقل بگیر با این حکم از مواهب متناسب سازی برخوردار نبودند لذا در اواخر دولت سیزدهم لایحه ای برای اصلاح این موضوع توسط دولت تدوین و به مجلس ارائه شد که حدود ۷۰۰،۰۰۰ نفر حداقل بگیر هم با اصلاح قانون مشمول متناسب سازی شوند که قطعا امری خیر برای بازنشستگان تامین اجتماعی خواهد بود که البته اصلاح قانون برنامه هفتم هم بایستی تشریفات قانونی خود را در مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت طی کند که امری زمان‌بر است و اصلاح احکام قانون برنامه نیز مستلزم رای موافق دو سوم از نمایندگان مجلس می باشد که امیدواریم مجلس پس از تعطیلات تابستانی به این امر هم رسیدگی و مصوب نماید.

بازنشستگان کشوری و لشکری تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ این قانون هستند و کارگزاران اسبق دولت محسوب می شوند و دولت برای تامین کسری بودجه صندوق های کشوری و لشکری طبق قوانین جاری متعهد و مکلف است و متناسب سازی حقوق آنها نیز بایستی با تهیه و ابلاغ جداول متناسب سازی توسط دو سازمان ستادی ملی دولتی یعنی سازمان های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور انجام شود و منابع آن هم از محل بودجه عمومی تامین شود و این دو سازمان مورد اشاره هم با توجه به‌ مصوبه اول مرداد هیات وزیران در حال بررسی و تدوین جداول متناسب سازی هستند که امید است هر چه سریعتر نهایی و جهت صدور احکام متناسب سازی بازنشستگان کشوری و لشکری به صندوق های ذی ربط ابلاغ شود.

امیدوارم این توضیحات مستند و قانونی برای رفع نگرانی و دغدغه خاطر عزیزان بازنشسته کشوری و لشکری مفید فایده باشد.

وحید محمدزاده :بازنشسته کشوری

 عبدالحمید عبائی حسنی رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی استان خوزستان و بازرس کانون عالی کشور در نامه ای   نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی بر اساس جدول زمانبندی جدید به وزیر محترم کار ورفاه اجتماعی انتقاد کرد.

وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی

جناب آقای دکتر احمد میدری

با سلام و آرزوی توفیق روز افزون برای جناب عالی و همکاران محترم

موضوع :اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق ماهیانه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی استان خوزستان

احتراماً به استحضار می‌رساند چهار و نیم میلیون بازنشسته، حقوق بگیر در پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند که ۲۴۵ هزار نفر از این ظرفیت آماری در استان خوزستان سکونت دارند و تنها منبع درآمد آنان دریافت حقوق ازاین سازمان است این سازمان بر اساس حروف الفبا و جدول زمانبندی مبادرت به واریز حقوق بازنشستگان به صورت متمرکز می‌کند و این بازنشسته برمبنای این روال برنامه‌ریزی زندگی خود را از جمله پرداخت اقساط، تامین کالاهای اساسی و مایحتاج ماهیانه خود را به صورت منظم با تاریخ واریز حقوق تنظیم می‌کند و اگر اختلال یا تاخیری در واریز این حقوق پیش آید شیرازه زندگی او در تامین نیازهای ضروری از هم می‌پاشد  و هر ماه باید اقساط خود را با جریمه و به صورت معوق پرداخت نماید و برای جبران تاخیرناچاراست از در و همسایه قرض کندتا در مقابل عهد و عیال خود شرمنده نباشد و بدهی‌های خودراپرداخت نماید جهت استحضارحضرتعالی در مرداد ماه بر اساس جدول زمانبندی به مدت 5 روز و در شهریور ماه جاری به مدت 5 الی 6 روز تاخیر در پرداخت حقوق‌ها را شاهد بوده‌ایم وبه نوبه خود موجی از اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها را به دنبال داشته است

  لذا از آنجایی که محوری‌ترین شعار دولت چهاردهم اجرای عدالت و رفع تبعیض بوده و هست بنده به عنوان نماینده ۲۴۵ هزار بازنشسته و مستمری بگیر و همچنین رؤسا و اعضای محترم هیئت مدیره و بازرسین کانون‌های سراسر استان خوزستان از جنابعالی استدعا دارم دستورات لازم جهت تسریع در پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان را صادر فرمائید از خدای متعال سلامتی و طول عمر با عزت برای جنابعالی و تمام خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئلت می‌نمایم. 

عبدالحمید عبائی حسنی

رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی استان خوزستان و بازرس کانون عالی کشور

با اصلاح آیین‌نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان، این نگرانی در بین آنها ایجاد شده که مبلغ افزایش حقوق‌شان کاهش یابد. اما این موضوع تا چه حد نگران‌کننده است؟

 کشمکش‌های طولانی بر سر موضوع همسان سازی حقوق، مدت‌هاست بازنشستگان را آزرده‌خاطر کرده است. در میان بدقولی‌های بسیار دولت برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان، این روزها انتشار خبر اصلاح یک بند از آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز نگرانی‌های این قشر را بیشتر کرد. حالا بازنشستگانی که مدت‌هاست چشم‌انتظار اجرای همسان سازی حقوق‌شان هستند، نگران‌اند که مبلغ افزایش این حقوق نیز کمتر از حد انتظارشان باشد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد با اصلاح این بند تغییری در رقم همسان سازی حقوق بازنشستگان رخ نخواهد داد.

بند اصلاح‌شده از آیین‌نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان چه بود؟

ماجرا از جایی شروع شد که هیات وزیران، در جلسه 7 شهریورماه، اصلاح جزء 6 ماده یک آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد. پیش از این اصلاحیه، بند مذکور به این شرح بود: «مابه‌التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با نود درصد (۹۰%) میانگین مبلغ خالص حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز.»

پس از اصلاح اما واژه «خالص» از این بند حذف و عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند (ث) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» به انتهای آن اضافه شد.

برخی از بازنشستگان چنین برداشتی کردند که این اصلاح، به معنای کسر حق بیمه و مالیات از حقوق آنهاست. با این حال، به نظر می‌رسد این اصلاحیه تنها برای شفاف‌سازی در مورد واژه «خالص» در این بند بوده است. در واقع خالص حقوق، همان حقوق ناخالص پس از کسر مالیات، حق بیمه و دیگر کسورات، از جمله جریمه‌ها، پرداختی وام و مساعده است.

به عبارت دیگر، مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما خود بازنشستگان از این کسرها معاف‌اند و با این اصلاحیه، تغییری در شرایط همسان سازی حقوق آنها رخ نمی‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: