قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

فوری/خبر مهم مجلس از افزایش قیمت بنزین | افزایش 20 درصدی قیمت بنزین کلید خورد

یک نماینده مجلس اعلام کرد که قیمت بنزین به شکلی افزایش می یابد که فشاری بر اقتصاد کشور و شرایط معیشتی مردم وارد نشود.

کدخبر : 21856
سایت سرگرمی روز :

علی‌اصغر نخعی‌راد، نماینده مشهد و عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که قیمت بنزین در سال آینده افزایش خواهد یافت. او توضیح داد که این افزایش بین ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود و کمتر از نرخ تورم است تا فشار زیادی بر اقتصاد و مردم وارد نشود.

آقای نخعی‌راد تأکید کرد که هر گونه تغییر در نرخ سوخت نیازمند اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی است و هیچ تصمیمی بدون رعایت قوانین و مقررات اتخاذ نخواهد شد. او همچنین از مردم خواست به شایعات توجه نکنند و به تصمیمات قانونی مجلس اعتماد کنند.

وی افزود که این افزایش قیمت به گونه‌ای خواهد بود که مردم تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند و تأثیرات تورمی زیادی بر اقتصاد نداشته باشد. او همچنین بر لزوم حفظ آرامش در جامعه تأکید کرد و خبر از عدم افزایش قیمت بنزین در سال جاری داد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: براساس مصوبه هیئت دولت، تجهیزات سامانه سیپاد و سپهتن باید روی همه ناوگان‌ دیزلی، مسافری، باری، درون‌شهری و برون‌شهری نصب شود و عملکرد واقعی ناوگان‌ براساس این سامانه‌ها به شرکت ملی پخش انتقال داده شود تا براساس این عملکرد، سهمیه نفت‌گاز تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ۱۲درصدی مصرف گازوئیل کشور در شهریور امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: با اجرای دو طرح مهم سپهتن و سیپاد، عملکرد ناوگان‌ گازوئیل‌سوز به‌صورت سیستمی به حوزه سامانه هوشمند سوخت ارسال و از این طریق شاهد کاهش قابل‌توجهی در مصرف نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل کشوری خواهیم بود.

کرامت ویس‌کرمی با بیان اینکه سازوکار تخصیص سهمیه گازوئیل به ناوگان دیزلی درون‌ و برون‌شهری مشخص است، افزود: براساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی براساس عملکردی که سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه برون‌شهری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در حوزه درون‌شهری با توجه به اسناد حمل‌ و صورت‌وضعیت، بارنامه‌ و باربرگ‌ها تعیین می‌کنند، محاسبه و تخصیص داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه براساس قانون، عملکرد ناوگان دیزلی در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری باید برمبنای سامانه سپهتن و سیپاد تعیین شود، بیان کرد: متولی اجرای سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان دیزلی برون‌شهری) سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که تاکنون این پروژه را اجرایی نکرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: براساس مصوبه هیئت دولت، تجهیزات سامانه سیپاد و سپهتن باید روی همه ناوگان‌ دیزلی، مسافری، باری، درون‌شهری و برون‌شهری نصب شود و عملکرد واقعی ناوگان‌ براساس این سامانه‌ها به شرکت ملی پخش انتقال داده شود تا براساس این عملکرد، سهمیه نفت‌گاز تخصیص یابد.

ویس‌کرمی با بیان اینکه با ملاک‌ قراردادن بارنامه، باربرگ درون‌شهری و صورت‌ وضعیت مسافری ممکن است عملکردهای غیرواقعی به شرکت ملی پخش ارسال شود، تأکید کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها، طرحی دیگر به‌منظور ثبت عملکرد واقعی ناوگان‌ تدوین‌ کرد که این طرح هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی و موقت در حال اجراست.

وی با بیان اینکه این طرح در مرحله نخست برای ناوگان‌ باری بالای ۵۰ تن که شامل ۲۷ هزاردستگاه است، اجرایی می‌شود، افزود: مبدأ و مقصد ناوگان‌ با استفاده از بارنامه‌ و صورت‌ وضعیت مسافری قابل مشاهده است و ناوگان‌ با استفاده از این طرح می‌تواند از جایگاه‌هایی که در مسیر حرکت خود وجود دارد، سوخت‌گیری کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در این طرح، مسیر حرکت ناوگان‌ از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین می‌شود، تصریح کرد: تخصیص سوخت در این طرح، برمبنای حرکت در مسیر تعیین‌شده انجام می‌شود و پس از رفع کامل ایرادها و اخذ رضایت نسبی ذی‌نفعان، این طرح برای سایر ناوگان‌ نیز اجرایی می‌شود.

ویس‌کرمی با اشاره به صدور بارنامه‌های سوری ناوگان‌ در کشور گفت: صدور بارنامه‌های سوری ممکن است ناشی از تخلف‌ شرکت‌های حمل‌ونقل باشد که با توجه به ورود دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در موضوع صدور بارنامه‌های سوری، حجم تخلف در این بخش کاهش یافته است.

وی با اشاره به مصرف نامتعارف موجود در بخش حمل‌ونقل افزود: میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۲درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اجرای طرح سپهتن و سیپاد عملکرد ناوگان‌ به‌صورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال و از صدور اسناد حمل‌ و صورت‌ وضعیت دستی جلوگیری می‌شود و از این طریق شاهد کاهش قابل‌ توجهی در مصرف نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل خواهیم بود.

ویس‌کرمی با بیان اینکه ازجمله چالش‌های اجرای طرح سپهتن و سیپاد، نبود سرمایه‌گذار و انتخاب‌نشدن پیمانکار برای اجرای طرح است، ادامه داد: انتخاب پیمانکار ازجمله مواردی است که به تأخیر در اجرای پروژه منجر شده است و امیدواریم با اجرای هرچه‌سریع‌تر این طرح، شاهد دریافت واقعی اطلاعات کارکرد ناوگان حمل‌ونقل دیزلی و کاهش مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل کشور باشیم.

سهمیه شارژ کارت سوخت شخصی بنابر اعلام مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه بنزین ماهیانه مالکان خودرو در ابتدای هر ماه به شرح زیر واریز می‌شود:

سهمیه بنزین آزاد در پایان هر ماه صفر خواهد شد.

سهمیه بنزین یارانه‌ای تا ۶ ماه یا معادل ۳۶۰ لیتر ذخیره می‌شود.

یارانه بنزین ماهانه خودرو‌ها

خودرو‌های سواری شخصی = ۶۰ لیتر

خودرو‌های سواری شخصی دوگانه سوز= ۳۰ لیتر

موتورسیکلت‌ها= ۲۵ لیتر

نرخ بنزین سهمیه‌ای و آزاد

بنزین سهمیه‌ای= هر لیتر ۱۵۰۰ تومان

بنزین آزاد= هر لیتر ۳۰۰۰ تومان

بنزین سوپر= هر لیتر ۳۵۰۰ تومان

یارانه سوخت ذخیره چیست؟

سهمیه سوخت مصرف نشده تا ۶ ماه یا معادل ۳۶۰ لیتر در کارت سوخت‌ها ذخیره می‌شود؛ لذا در صورت مصرف نکردن کارت سوخت بیش از زمان یا ظرفیت اعلام شده، سهمیه سوخت می‌سوزد.

مالک هر خودرو تنها می‌تواند سهمیه سوخت هر خودرو سواری برای ۶ ماه (۳۶۰ لیتر) و برای ذخیره ۹ ماه موتور سیکلت‌ها (۲۲۵ لیتر) را ذخیره کند.

 

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ۱۲درصدی مصرف گازوئیل کشور در شهریور ماه سال جاری خبر داد.

کرامت ویس‌کرمی:  بر اساس آخرین مصوبه هیئت وزیران مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی براساس عملکردی که سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه برون‌شهری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در حوزه درون‌شهری با توجه به اسناد حمل‌ و صورت‌وضعیت، بارنامه‌ و باربرگ‌ها تعیین می‌کنند، محاسبه و تخصیص داده می‌شود. متولی اجرای سامانه سپهتن سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که تاکنون این پروژه را اجرایی نکرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: براساس مصوبه هیئت دولت، تجهیزات سامانه سیپاد و سپهتن باید روی همه ناوگان‌ دیزلی، مسافری، باری، درون‌شهری و برون‌شهری نصب شود و عملکرد واقعی ناوگان‌ براساس این سامانه‌ها به شرکت ملی پخش انتقال داده شود تا براساس این عملکرد، سهمیه نفت‌گاز تخصیص یابد.

ویس‌کرمی با بیان اینکه با ملاک‌قراردادن بارنامه، باربرگ درون‌شهری و صورت‌وضعیت مسافری ممکن است عملکردهای غیرواقعی به شرکت ملی پخش ارسال شود، تأکید کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها، طرحی دیگر به‌منظور ثبت عملکرد واقعی ناوگان‌ تدوین‌ کرد که این طرح هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی و موقت در حال اجراست.

وی با بیان اینکه این طرح در مرحله نخست برای ناوگان‌ باری بالای ۵۰ تن که شامل ۲۷ هزاردستگاه است، اجرایی می‌شود، افزود: مبدأ و مقصد ناوگان‌ با استفاده از بارنامه‌ و صورت‌وضعیت مسافری قابل مشاهده است و ناوگان‌ با استفاده از این طرح می‌تواند از جایگاه‌هایی که در مسیر حرکت خود وجود دارد، سوخت‌گیری کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در این طرح، مسیر حرکت ناوگان‌ از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین می‌شود، تصریح کرد: تخصیص سوخت در این طرح، برمبنای حرکت در مسیر تعیین‌شده انجام می‌شود و پس از رفع کامل ایرادها و اخذ رضایت نسبی ذی‌نفعان، این طرح برای سایر ناوگان‌ نیز اجرایی می‌شود.

ویس‌کرمی با اشاره به صدور بارنامه‌های سوری ناوگان‌ در کشور گفت: صدور بارنامه‌های سوری ممکن است ناشی از تخلف‌ شرکت‌های حمل‌ونقل باشد که با توجه به ورود دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در موضوع صدور بارنامه‌های سوری، حجم تخلف در این بخش کاهش یافته است.

وی با اشاره به مصرف نامتعارف موجود در بخش حمل‌ونقل افزود: میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۲درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اجرای طرح سپهتن و سیپاد عملکرد ناوگان‌ به‌صورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال و از صدور اسناد حمل‌ و صورت‌وضعیت دستی جلوگیری می‌شود و از این طریق شاهد کاهش قابل‌ توجهی در مصرف نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل خواهیم بود.

ویس‌کرمی با بیان اینکه ازجمله چالش‌های اجرای طرح سپهتن و سیپاد، نبود سرمایه‌گذار و انتخاب‌نشدن پیمانکار برای اجرای طرح است، ادامه داد: انتخاب پیمانکار ازجمله مواردی است که به تأخیر در اجرای پروژه منجر شده است و امیدواریم با اجرای هرچه‌سریع‌تر این طرح، شاهد دریافت واقعی اطلاعات کارکرد ناوگان حمل‌ونقل دیزلی و کاهش مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل کشور باشیم.

افندی‌زاده گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف به بازنگری در خصوص تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل و اتخاذ تمهیدات لازم در مسیرهای طولانی شد.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات مطلوب در حوزه حمل و نقل کشور گفت: در راستای دسترس‌پذیری ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به لوازم یدکی مورد نیاز و کنترل وضعیت تأمین و توزیع این اقلام با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبات کارگروه پایش در حال انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: