بنزین | سهمیه بندی بنزین | یارانه بنزین
خبر مهم مجلس درباره کارت سوخت | سهمیه بنزین ماهانه تغییر کرد؟
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ تصمیمی در رابطه با کم کردن و یا زیاد کردن سهمیه سوخت یا افزایش قیمت بنزین تا این لحظه که صحبت میکنم گرفته نشده است.
موسی احمدی ، درباره کاهش سهمیه بنزین عنوان کرد: در ارتباط با وضعیت بنزین تا الان نه از طریق دولت و نه از طریق کمیسیون تصمیم خاصی اتخاذ نشده است و روند قضیه مانند سابق است.
رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: در حال حاضر که مصرفکنندگان امکان استفاده از ۶۰ لیتر را دارند و جایی هم که ضرورت داشته باشد از کارتهایی که در جایگاه است، استفاده میکنند. منتها بحث این است که الان که هر راننده و یا یک وسیله نقلیه که کارت سوخت دارد از کارت سوخت خود استفاده کند و اگر ضرورت پیدا کرد، از کارت سوخت جایگاهها استفاده کند.
وی تاکید کرد: هیچ تصمیمی در رابطه با کم کردن و یا زیاد کردن یا افزایش قیمت بنزین تا این لحظه که با شما صحبت میکنم، گرفته نشده است.
احمدی درباره بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی در کشور گفت: در کمیسیون انرژی یکی از موضوعات بسیار مهمی که در دستور کارمان قرار دادیم بحث بهینهسازی است، چون خود من اعتقاد دارم که برای رفع ناترازی باید از ۳ طریق اقدام کنیم، نخست بحث سیاست قیمتی است، دیگری بحث سیاست افزایش تولید است و دست آخر هم بحث بهینه سازی است.
وی با بیان اینکه بهینهسازی بسیار مهم است، عنوان کرد: ما جلسات متعددی پیرامون بهینهسازی با رئیس قوه قضائیه داشتیم و مسائلی را مطرح کردیم، خوشبختانه رئیس قوه قضائیه دستوراتی دادند. شنبه گذشته هم با معاون اول قوه قضائیه با حضور کل معاونین رئیس قوه، دادستان کل کشور و وزیر نیرو جلسه خوبی داشتیم، در این فضا واقعا در حال پیشروی هستیم.
رئیس کمیسیون انرژی تاکید کرد: سیاست خود رئیس مجلس هم بر این است که باتوجه به برنامه توسعه هفتم و احکامی که وجود دارد، بتوانیم راهکارهای در بحث بهینه سازی پیدا کنیم.
وی یادآور شد: رئیس سازمان بهینه سازی وزارت نفت هم تغییر کرده است، یکی از همکاران ما به آنجا رفته است از ایشان دعوت کردهایم به کمیسیون انرژی بیایند و گزارش جامع و برنامه آینده خود را تشریح کند و به ما هم بدهند تا ما هم به ایشان کمک کنیم.
احمدی تاکید کرد: بحث بهینهسازی بسیار مهم است؛ پیگیر این هستیم تا منابعی که گرفته میشود در مصارفی که مشخص شده است، خرج و هزینه شود. از دیگر اقدامات در زمینه بهینهسازی این است که از شرکتهای خصوصی حمایت کنیم که در این مسئله ورود پیدا کنند تا جلوی هدررفت انرژی گرفته شود.
وی اظهار داشت: یکی از بحثهایی که ما در حال حاضر داریم این است که در بحث آب ما حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد هدر رفت آب داریم اما اگر بتوانیم جلوی این هدررفت را بگیریم، هم نیاز به تولید را رفع کردهایم و هم این بخش را ارتقا میدهیم. نگاه ما بر این است وزارتخانهها برنامه، مشکلات و موانعشان را بگویند و در این راستا آنها را حل کنیم.
یک کارشناس انرژی گفت: اگر ما واردات بنزین با استاندارد یورو ۴ به بالا داشته باشیم بهتر از تولید بنزین متانولی است زیرا این بنزین صرفه اقتصادی ندارد و نمی تواند ناترازی بنزین را جبران کند.
محمد صادق مهرجو با اشاره به اینکه برای پاسخ به این سوال که آیا بنزین از متانول میتواند ناترازی بنزین را جبران کند، به چند پاسخ نیاز داریم، گفت: آنطور که مدیرعامل پخش در هفته اول مهرماه مصرف بنزین به روزانه ۱۳۳ میلیون لیتر رسیده است، میانگین مصرف هفته اول مهر ماه نشان از افزایش مصرف نسبت به سال گذشته در همین مدت دارد.
وی ادامه داد: ابتدا باید پرسید آیا ظرفیت کارخانجات متانول سازی میتواند همزمان هم جوابگوی ناترازی بنزین باشد و هم جوابگوی زنجیرههای پایین دست تر متانول باشد و هم جوابگوی صادرات این محصول؟!
این کارشناس انرژی ادامه داد: ارائه بنزین داخلی هم توأم با ارائه یارانه خیلی زیاد به مصرف کننده از پالایشگاههای نفت خام (۱۰ پالایشگاه داخلی) است و قطعاً اگر این پالایشگاهها کاملاً خصوصی اداره میشدند به هیچ عنوان نمیتوانستند قیمت بنزین و فرآورده را کمتر از قیمت تمام شده قرار دهند!
وی اضافه کرد: کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمیها (به غیر از پتروشیمی بندر امام) از کیفیت بنزین تولید پالایشگاههای نفت خام قدیمی کشور به لحاظ استانداردهای آلایندگی بالاتر بود. بنابراین نخست تولید بنزین در آن مقطع کاملاً مصرف ضد تحریمی داشت و هم بخشی از ظرفیت پتروشیمیها که میتوانست درخدمت تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالاتر باشد, در اختیار بنزینی قرار گرفت که باید یارانهای به مردم عرضه میشد اما اکنون مانعی برای واردات بنزین به صورت قانونی وجود ندارد.
مهرجو خاطر نشان کرد: با توجه به تجربهای که عرض شد نمیتوان فقط تجربه تولید بنزین پتروشیمیها را منحصر به تأمین سوخت خودروها دانست و این کار مقطعی مصرف چندگانه و ضد تحریمی داشته است و با این نگاه نمیتوان این تجربه را کاملاً شکست خورده دانست.
وی با اشاره به اینکه طرح تولید بنزین در کارخانجات پتروشیمی در حال حاضر نیز امکانپذیر است ولی مزایا و معایب خاص خودش را دارد، خاطر نشان کرد: چرا باید میزان مشخصی از ظرفیت پتروشیمی که تولید متانول میکنند و ما میتوانیم آن را صادر کنیم و ارزآوری برای کشور ایجاد کنیم به تولید بنزین یارانهای اختصاص دهیم که نه تنها ما را محروم از آن درآمد ارزی میکند بلکه باعث دامن زدن به روند فعلی افزایشی مصرف بی رویه در کشور میشود؟!
مهرجو ادامه داد: از طرف دیگر متانول میتواند در چرخه زنجیره ارزش تبدیل به پلی پروپیلن شود که ارزش صادراتی اش بیشتر از متانول خام است و با عدم خوراک دهی به کارخانجات سازنده این محصول بخشی از ظرفیت پتروشیمیها حتی در فصل گرما (در فصل سرما به دلیل ناترازی گاز عملاً پتروشیمیهای با خوراک گاز تعطیل میگردند) هم تعطیل خواهند شد و این سرجمع درآمد کلی این کارخانجات را کمتر و سود سالیانه آنها را کاهش خواهد داد و در تابلوی بورس هم ارزش سهام این شرکتها کاهش پیدا کرده و باعث سقوط ارزش کلی سهام کشور خواهد شد. یعنی بحث تولید بنزین از متانول تنها به یک بخش ضرر نمیزند و زنجیرهای از مشکلات و ضررهای اقتصادی را برای کشور ایجاد میکند.
این کارشناس انرژی در خاتمه یادآور شد: اگر ما واردات بنزین با استانداردهای یورو ۴ به بالا داشته باشیم بهتر از تولید بنزین متانولی است.