خبر مهم دولت از اهدای مسکن رایگان به این خانوارها | واگذاری زمین رایگان دولت به این دهک ها + ثبتنام جدید

آخرین اخبار از دریافت زمین رایگان را در ادامه بخوانید.

کدخبر : 22784
سایت سرگرمی روز :

سخنگوی دولت گفت: جامعه مدنی و خیریه ها در کنار دولت برای کاهش مشکلات خانواده جان باختگان معدن طبس قرار داشتند. موضوع مسکن آنان با همت وزیر راه حل شد و یک واحد مسکونی به خانواده جان باختگان معدن طبس اهدا می شود. دیه به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: جامعه مدنی و خیریه ها در کنار دولت برای کاهش مشکلات خانواده جان باختگان معدن طبس قرار داشتند و موضوع مسکن آنان با همت وزیر راه حل شد. یک واحد مسکونی به خانواده جان باختگان معدن طبس اهدا می شود. دیه به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد. برای بخشش دیون این افراد هم در حال رایزنی هستیم. برای آموزش فرزندان این جان باختگان هم در حال برنامه ریزی هستیم. با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار، از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان معدن طبس دایر خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح جوانی جمعیت تاکنون به ۷۰۵۶ خانوار در استان خراسان رضوی زمین واگذار شده است.

 وحید داعی با اشاره به اینکه بر اساس این قانون، تکلیف وزارت راه و شهرسازی تخصیص زمین رایگان به مشمولان طرح است، اظهار کرد: تاکنون برای ۷۰۵۶ خانوار، زمین در سراسر استان خراسان رضوی تأمین و واگذار شده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان افزود: در خراسان رضوی، در شهرهای با نرخ باروری زیر ۲.۵ درصد مجاز به واگذاری زمین هستیم که تا کنون در ۲۸ شهر استان زمین در قالب قانون جوانی جمعیت واگذار شده است.

وی ادامه داد: به استناد ماده سه این قانون، چنانچه فرزند سوم خانواده‌های متقاضی از تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد و یا دارای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال باشند، و فرم «ج» آن‌ها قرمز باشد، با هدف تشویق، فرم جیم قرمز، مانع واگذاری نخواهد بود.

مدیر کل راه‌وشهرسازی خراسان رضوی تأکید کرد: متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام در این طرح به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: این زمین‌ها در قطعات با مساحت حداکثر ۲۰۰ مترمربع و به‌صورت رایگان به متقاضیان واگذار شده و صرفاً هزینه آماده‌سازی زمین اخذ می‌شود.

داعی خاطرنشان کرد: متقاضیان قانون جوانی جمعیت علاوه بر دریافت زمین رایگان، می‌توانند از تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن برای ساخت آن نیز استفاده کنند.

وی درباره طرح نهضت ملی مسکن گفت: در برنامه ۴ ساله نهضت ملی مسکن ۳۶۴ هزار واحد شامل ۱۶۸ هزار مسکن حمایتی، ۵۶ هزار مسکن بازآفرینی شهری، ۷۵ هزار خودمالکی و ۶۴ هزار مسکن روستایی پیش‌بینی‌شده که از این تعداد ۱۱۸ هزار واحد تأمین زمین مسکن حمایتی، ۲۸ هزار واحد مسکن بازآفرینی شهری، ۷۵۰۰ واحد طرح خودمالکی و ۳۸۹۰۰ واحد در تسهیلات مسکن روستای عملیاتی شده است .

داعی با بیان اینکه آماده‌سازی ۵۰ سایت در استان به شهرداری‌ها محول شده است، گفت: در حوزه بازآفرینی شهری در ابتدای این طرح تنها ۴۰ شهر در استان دارای محدوده بافت فرسوده بودند که با انجام مطالعات ۹۶ شهر دارای محدوده مصوب هستند.

 وی خاطرنشان کرد: تعیین بسته‌های تشویقی برای نوسازی مسکن در بافت فرسوده شهرها در ۹۲ شهر استان انجام شده و برای ۲۸۰۰۰ واحد در بافت‌های فرسوده پروانه نوسازی صادر شده است.

داعی اعلام کرد: برای بافت فرسوده شهری، راهسازی و طرح‌های عمرانی ۱۰ هزار تن قیر رایگان توسط اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی توزیع شده که ۵۶۰۰ تن برای احیای بافت فرسوده به‌صورت رایگان به شهرداری‌های استان تحویل شده است. 

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی ۲۵ طرح دست بررسی است، افزود: در خصوص تحویل اراضی با کاربری‌های عمومی(درمانی، مذهبی، خدماتی، ورزشی و ...) در سال ۱۴۰۱، ۳۱ هکتار، سال ۱۴۰۲، ۵۵ هکتار و در ۶ ماهه اول امسال، ۴۱ هکتار به دستگاه‌های دولتی واگذار شده  تا خدمات هر چه بهتری به مردم ارائه شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی از پیشرفت ۵۳ درصدی طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و  گفت: از ۳۶۴ هزار واحد هدف‌گذاری شده در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۱۹۳ هزار و ۳۰۴ واحد در استان در مراحل مختلف ساخت از صدور پروانه تا تحویل است.

وحید داعی  راجع به طرح‌های تفصیلی و نهضت ملی مسکن اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که بعد از تامین زمین باید در دستور کار قرار داد، موضوع آماده‌سازی‌ این اراضی است. آماده‌سازی اراضی در استان توسط بنیاد مسکن، قرارگاه بسیج سازندگی و بسیج استان در دست اقدام بود که از ۶ ماهه دوم سال گذشته تا پایان مردادماه سال‌ جاری، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان ملی تامین مسکن را وارد استان و برای سایت‌ها هزینه کردیم. این اعتبار به ۵۰ سایت نهضت ملی مسکن در استان اختصاص یافته است. 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از ۴۷۰۰ هکتار زمین در این طرح با همکاری دستگاه‌های دولتی تامین شده است، عنوان کرد: این طرح مطابق با برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغیه دولت قبل و برنامه وزارت راه و شهرسازی در تمام کشور در دست اجرا بود. بر این اساس سهم استان خراسان رضوی برای ۴ سال در ۴ بخش "حمایتی، خودمالک، بازآفرینی شهری و روستایی" به تعداد ۳۶۳ هزار و ۹۳۴ واحد مسکونی تعیین شد که هم اکنون ۱۹۳ هزار و ۳۰۴ واحد در استان در مراحل مختلف ساخت از صدور پروانه تا تحویل است. بنابراین تحقق ۵۳ درصدی در طرح نهضت ملی مسکن استان حاصل شده است.

 

داعی افزود: از این تعداد ۱۶۹ هزار واحد در بخش حمایتی است، بیش از ۱۱۸ هزار واحد در حال ساخت، یعنی حدود ۷۰ درصد تحقق یافته است، ۵۶ هزار واحد در بخش بازآفرینی شهری بوده است. بیش از ۲۸ هزار واحد در حال ساخت، یعنی تحقق ۵۱ درصدی. ۷۴ هزار واحد در بخش خودمالکی بوده که ۷۵۶۰ واحد در حال ساخت، یعنی تحقق ۱۰ درصدی و ۶۴ هزار واحد در بخش روستایی بوده که بیش از ۳۸ هزار واحد آن در حال ساخت است،  یعنی تحقق ۶۰ درصدی حاصل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان درباره نحوه نظارت بر این طرح بیان کرد: صورت وضعیت‌ها توسط مجریان آماده‌سازی ارائه می‌شود و کنترل‌های فنی انجام و بعد از طی مراتب فنی کار پرداخت صورت می‌گیرد. امیدواریم با همین روند بتوانیم موضوع آماده سازی این اراضی را که از سیاست‌ها و تأکیدات فرزانه صادق، مقام عالی وزارت راه و شهرسازی است، با سرعت انجام دهیم.

داعی در ارتباط با گلایه‌های مردمی درباره طرح ملی نهضت مسکن و زمین‌های منطقه سیدی اظهار کرد: در مشهد و کلان‌شهرها با محدودیت زمین روبه‌رو هستیم؛ از طرفی مسائل و موضوعات شهرسازی هم حاکم است. لذا تمرکز جمعیتی را در کلان شهرها نباید داشته باشیم. بر اساس توافق‌نامه‌ای که در دوران مرحوم قاسمی با آستان قدس رضوی انجام شد، آورده‌هایی تامین و سلسله مراتب آن انجام شد. البته مقداری ابهامات وجود دارد که در حال برطرف کردن آن‌ها هستیم، هنوز نمی‌توانیم اعلام کنیم که ۱۰۰ درصد زمین‌ها اختصاص پیدا می‌کند ولی همچنان پیگیر موضوع هستیم تا بتوانیم این موضوع را عملیاتی کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: