بنزین | سهمیه بندی بنزین | یارانه بنزین

سیر تا پیاز تغییر سهمیه بندی بنزین | یارانه بنزین به هر نفر از کی اجرایی می شود؟

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد که مجلس و دولت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر در وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.

کدخبر : 22891
سایت سرگرمی روز :

حجت‌الاسلام موسی احمدی، با تاکید بر اینکه نه در دولت و نه در مجلس و به ویژه کمیسیون انرژی هیچ تصمیمی برای کاهش یا افزایش سهمیه بنزین و قیمت آن گرفته نشده است، اظهار کرد: مجلس و دولت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر در وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.

وی ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در کشور بسیار مهم است. باید فرهنگ‌سازی مصرف انرژی در کشور مورد توجه جدی باشد. بنده قرار است به زودی دیداری با رئیس سازمان صدا و سیما داشته باشم و یکی از محور‌های بحث قطعاً آن است که صدا و سیما برنامه‌هایی برای فرهنگ‌سازی مصرف انرژی داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که امروز قیمت یک لیتر بنزین به اندازه نیم لیتر آب هم نیست، اما باید به مردم واقعیت‌های کشور در حوزه انرژی و بنزین گفته شود تا صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه همه باشد و باید جلوی هدررفت انرژی و بنزین گرفته شود.

عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به وضعیت بورس بیان کرد: برای انتقاد از مدیریت بورس باید عملکرد بلندمدت را مدنظر قرار داد و به مدیران جدید بورس فرصت داد تا وضعیت را بهبود دهند. قرار شد معاون اقتصادی و رئیس سازمان بورس در جلسات بودجه نویسی حاضر شوند و مراقب باشند احکامی علیه بازار سرمایه تصویب نشود. در عین حال لازم است که انتظارات کوتاه مدت خود را از بورس کم کنیم و به ثبات وضعیت آن در بلند مدت فکر کنیم. لازم است هر گونه اقدامات موردی و قیمت‌گذاری بی‌ربط و دخالت‌های دولتی کم شده و در نهایت از نهاد بازار حمایت شود.

همتی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و عمده این کسری به خاطر قانون هدفمندی است، اضافه کرد: در قانون پیش‌بینی شده وزارت نفت درآمد‌هایی از حامل‌های انرژی داشته باشد و بر اساس آن مفاد قانون هدفمندی و یا پرداخت یارانه به گندمکاران و آرد و نان و ... انجام شود. اما وزرات نفت نه تنها نتوانسته حامل‌های انرژی را با قیمت مناسب بفروشد بلکه بر اساس ضرورت اقدام به واردات ۴ میلیارد دلار بنزین کرده است.

 

 

همتی با اشاره به گزارش شامخ در خصوص وضعیت کسب و کار‌های صنعتی به علت ناترازی انرژی تصریح کرد: بنده به عنوان وزیر اقتصاد باید این مسائل را برای مردم شفاف توضیح دهم.

باید بگویم وضع نقدینگی، تخصیص ارز و گمرک و ... به چه شکل است. مگر نمی‌گوییم باید جهش تولید داشته باشیم؟ با ۳.۵ درصد رشد اقتصادی که نمی‌شود جهش داشت. رشد غیرنفتی ما اکنون ۲.۵ درصد است. اما من این مشکلات می‌دانستم و به وزارت اقتصاد آمدم تا کمک کنیم این مسائل حل شود. ما هنوز در این کشور داریم زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم آن را رها کنیم و هر کاری از دستمان بربیاید باید انجام دهیم.

وی با انتقاد از قانون تثبیت قیمت‌ها که در مجلس هفتم تصویب شده بود بیان کرد: الان حدود ۲۰ سال از آن قانون گذشته و اگر هر سال مثلا ۱۵ درصد قیمت بنزین افزایش پیدا کرده بود الان قیمت آن به روز شده بود.

این اصلا منطقی نیست و نمی‌شود بنزین را لیتری ۳۰ هزار تومن بخریم و سه هزار تومان بفروشیم؛ بنابراین باید مقداری پذیرش خود را بالا ببریم. عده‌ای می‌گویند اگر نرخ ارز نیما را بالا ببرید تورم زیاد می‌شود، اما من اردیبهشت ۱۴۰۰ نرخ نیما و بازار آزاد را تقریبا یکی کردم و اختلاف بین‌شان ۲ تا ۵ درصد در نوسان بود، اما وضعیت خیلی بهتر از الان بود. آن هم در شرایطی که درآمد نفتی رقمش به اندازه یک پنجم حال حاضر بود.

همتی اضافه کرد: اگر اقتصاد را درست بر مبنای علم اقتصاد اجرا کنیم خیلی از مشکلات کم می‌شود، اما وقتی رقابت را از اقتصاد بگیرید یعنی نابودش کردید.

اقتصاد دستوری فقط ۶ ماه جواب می‌دهد، اما در بلندمدت اقتصاد را نابود می‌کند. گاهی شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که برخی اقدامات دستوری لازم می‌شود، مثلا وقتی که درآمد ارزی کاهش می‌یابد لازم است برخی ممنوعیت‌ها در حوزه واردات انجام شود، اما نباید این دستور و قوانین دائمی شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه سازمان مالیاتی باید ازهمه تراکنش‌ها و اطلاعات مالی و نقل و انتقالات مطلع باشد، گفت: بانک مرکزی در حال حاضر گزارشات خود را آنلاین به سازمان مالیاتی ارایه نمی‌دهد. ما باید در خیلی از مسائل دیگر اصلاحات را انجام دهیم. به عنوان نمونه بستن ترازنامه بانک‌ها راه حل احتیاطی برای کنترل تورم است، اما این روش در بلندمدت قابل ادامه نیست. از سویی قرار گرفتن ایران در لیست کشور‌های پرریسک، سرمایه‌گذاری کشور را دچار رکود کرده و در نهایت دودش به چشم مردم می‌رود.

منصور شکرالهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره طرح تخصیص بنزین به نفر در راستای برون رفت از ناترازی بنزین گفت: این طرح هنوز در کمیسیون انرژی به جمع‌بندی نهایی نرسیده است و تصمیم‌گیری واحدی در این خصوص انجام نشده است. موضوع ناترازی انرژی یکی از چالش‌های بزرگ ماست، نه تنها در بخش بنزین بلکه در بخش‌های دیگر مانند برق نیز با ناترازی مواجه هستیم. مدیریت این ناترازی‌ها نیازمند صرفه‌جویی عمومی و رعایت استانداردها در مصرف انرژی است.

وی در مورد طرح تخصیص بنزین به نفر اظهار کرد: این طرح ممکن است به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر باشد، زیرا می‌تواند باعث شود که سهم بیشتری از مردم به بنزین دسترسی داشته باشند. اما این موضوع نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است. به هر حال، نیمی از مردم ممکن است به این سهم نیاز نداشته باشند و همین موضوع می‌تواند بر عدالت اجتماعی تأثیر بگذارد.

شکرالهی درباره تأثیر این طرح بر قاچاق سوخت افزود: یکی از نگرانی‌ها این است که با اجرای طرح تخصیص بنزین به نفر، قاچاق سوخت همچنان ادامه یابد. ما باید تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌ای انجام دهیم تا هم عدالت اجتماعی با اجرای طرح تخصیص بنزین به نفر رعایت شود و هم از قاچاق بنزین جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: دولت و نظام هنوز سوبسیدهای زیادی در بخش بنزین و به طور کلی سوخت ارائه می‌دهند و این موضوع نیاز به مدیریت دقیق و سیاست‌گذاری درست دارد. امیدواریم که با تصمیم‌گیری‌های درست و منطقی در دولت و مجلس، بتوانیم مشکلات ناترازی و مصرف بالای سوخت را حل کنیم.

وی تاکید کرد: تصمیم‌گیری در خصوص طرح‌هایی مانند تخصیص بنزین به نفر باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی باشد تا نه‌تنها عدالت اجتماعی حفظ شود، بلکه از هرگونه سوءاستفاده و قاچاق سوخت جلوگیری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: