فوری/رئیس جمهور قیمت بنزین را اعلام کرد | قیمت جدید بنزین لیتری چند؟

مسعود پزشکیان رییس جمهور با ارائه توضیحاتی به دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور پرداخت.

کدخبر : 23049
سایت سرگرمی روز :

 مسعود پزشکیان رییس جمهور  در جلسه علنی امروز سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، در دفاع از لایحه بودجه گفت: از نکات برجسته لایحه بودجه واقع بینی در  اعداد و ارقام است.

وی ادامه داد: در بخش مصارف اعداد واقعی برای پرداخت پاداش بازنشستگان دیده شده است و رقم های مطالبات گندمکاران هم به صورت واقعی در بودجه آمده است.

پزشکیان همچنین گفت: اصلاح در نظام ارزی و نظام یارانه سوخت ضروری است. میزان مصرف بنزین در سال جاری، حدود ۴۰ درصد بالاتر از سال ۱۳۹۸ می‌باشد این در حالیست که رشد جمعیت و درآمد ملی، بسیار کمتر از این است.

وی گفت: امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فراورده و هزینه جایگاه دارد؛ حدود ۸۰۰۰ تومان می‌باشد. امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه وضع موجود در سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.

شریعتی نیاسر با تأکید بر این که وضعیت فعلی در تأمین بنزین قابل تداوم نیست، به نکات مهمی اشاره کرد:

واردات سنگین : کشور سالانه نزدیک به ۵ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه می‌کند، در حالی که این مبلغ به‌سرعت در حال افزایش است.

قاچاق چشمگیر : طبق گزارش‌ها، روزانه حدود ۵ میلیون لیتر بنزین به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، که این رقم معادل یک‌دهم مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین است.

آیا اختصاص بنزین به هر فرد می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند، یا تنها یک راهکار مقطعی خواهد بود؟ بیایید با هم به این موضوع فکر کنیم.

مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس، در خصوص طرح اختصاص بنزین به هر فرد، به نقد ساختار کنونی توزیع یارانه بنزین پرداخت و گفت: «در حال حاضر، بیش از نیمی از جمعیت کشور که خودرو ندارند، هیچ سهمی از یارانه بنزین نمی‌برند. این وضعیت به هیچ عنوان عادلانه نیست و نیاز به تغییر دارد.»

شریعتی تأکید کرد که افرادی که بیش از یک خودرو دارند، به مراتب بهره بیشتری از یارانه بنزین می‌برند و برخی خانواده‌ها حتی تا ۱۰۰ خودرو به نام خود دارند. او خاطرنشان کرد که این توزیع یارانه به نوعی نابرابری اجتماعی را ایجاد می‌کند و در این میان افراد فاقد خودرو که به حمل و نقل عمومی وابسته‌اند، مورد غفلت قرار می‌گیرند.

او به گزاره‌ای دیگر اشاره کرد و گفت: «برخی بر این باورند که دولت بنزین را گران می‌فروشد، در حالی که با توجه به قیمت هر لیتر بنزین وارداتی که حدود ۴۰ هزار تومان است، یارانه‌ای که پرداخت می‌شود، کاملاً قابل انکار نیست. قیمت تمام شده بنزین داخلی به مراتب بیشتر از رقم کنونی است.»

شریعتی به طرح جدید خود اشاره کرد که هدف آن تغییر نحوه توزیع یارانه بنزین به هر فرد بر اساس کد ملی است. بر اساس این طرح، هر فرد ایرانی می‌تواند ماهیانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین دریافت کند و این سهمیه به کارت بانکی سرپرست خانوار واریز می‌شود. به گفته او، این روش به ایجاد نظام عادلانه‌تری در توزیع یارانه کمک خواهد کرد.

در صورتی که افراد نیاز بیشتری به بنزین داشته باشند، می‌توانند از طریق یک بازار مشخص از افرادی که به بنزین نیاز ندارند، خرید کنند. این روش نه تنها قیمت بنزین را افزایش نمی‌دهد، بلکه به کنترل قاچاق نیز کمک خواهد کرد.

شریعتی همچنین یادآور شد که این طرح به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرا شده و اگرچه زیرساخت‌ها درست بوده، اما محل اجرا و نحوه توزیع نامناسب بوده است. او تصریح کرد که برای حل این مشکلات، باید طرح در یک شهر بزرگ و به‌صورت آزمایشی پیاده‌سازی شود.

شریعتی در پایان گفت: «این طرح می‌تواند خط بطلانی بر قاچاق سوخت بکشد و به توزیع عادلانه‌تر یارانه‌های انرژی در کشور کمک کند. نباید فراموش کرد که گران‌سازی بنزین بدون عادلانه کردن نظام توزیع، تصمیمی اشتباه خواهد بود. ما به دنبال توزیع عادلانه سهمیه سوخت برای همه مردم هستیم.»

این اظهارات نماینده مجلس در حالی مطرح می‌شود که لزوم بازنگری در سیاست‌های یارانه‌ای و توزیع منابع به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور تبدیل شده است.

۶۰ لیتر سهمیه بنزین آبان ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد (یکم آبان ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

این هفتمین سهمیه ماهانه سال ۱۴۰۳ است که به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون ۶ ماه است، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مجری طرح ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث گفت: ۳۰۰هزار وانت‌بار فاقد بیمه در نوبت بعدی اجرای طرح عدم برخورداری از سهمیه سوخت قرار می گیرند.

سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در مرحله سوم از اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، وانت بارهای فاقد بیمه مشمول اعمال عدم تخصیص سهمیه سوخت قرار می‌گیرند و در همین راستا اطلاعات کامل ناوگان وانت بارهای کشور که نزدیک به ۳ میلیون دستگاه بوده است از حیث دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث بررسی شد که مشخص گردید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه وانت بار کشور یعنی بیش از ۱۰ درصد از این ناوگان عمومی فاقد بیمه شخص ثالث بوده‌اند.

عزیزی با بیان اینکه اطلاع رسانی به این گروه از ناوگان از ماه‌های گذشته آغاز شده است و بخشی از این خودروها پس از اطلاع رسانی اقدام به اخذ بیمه نامه نموده‌اند، بیان کرد: آمار و اطلاعات مربوط به دریافت کنندگان بیمه شخص ثالث، به زودی اعلام خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: