بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی
فوری/افزایش حقوق بازنشستگی این افراد تصویب شد | خبر مهم بیمه تامین اجتماعی از شرایط جدید افزایش مستمری بازنشستگی
مدیرکل تأمین اجتماعی استان البرز اعلام کرد: حدود ۱۱ هزار راننده برون شهری این استان مشمول افزایش حقوق در دوران بازنشستگی شده اند که باید با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهند.
"داود سعدزاده " افزود: رانندگانی که تمایل به افزایش دستمزد مازاد دستمزد مقطوع داشته باشند در ابتدا لازم است با مراجعه به صفحه کاربری خود در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir از وجود و صحت سوابق پرداخت حق بیمه خود اطمینان حاصل کنند.
وی بیان کرد: در ادامه رانندگان می توانند با مراجعه به شعبه محل بیمهپردازی نسبت به ارائه و تکمیل فرم درخواست تعیین میزان دستمزد مازاد و همچنین درج مجموع سوابق پرداخت حق بیمه خود تا تاریخ تقاضا و مطابق جدولی که در این خصوص بر اساس معیارهای سن و سابقه پرداخت حق بیمه تهیه شده و در اختیار متقاضی گذاشته میشود، اقدام کنند.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان البرز گفت: رانندگانی که تمایل به استفاده از قابلیت انتخاب افزایش دستمزد مازاد بر دستمزد مقطوع دارند، باید هر ماه حق بیمه دستمزد مازاد را به اضافه اصل حق بیمه و در مهلت مقرر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا خللی در روند تداوم حمایتهای مقرر در قانون تامین اجتماعی برای آنان پیش نیاید.
سعدزاده افزود: حق بیمه دستمزد مازاد بر دستمزد مقطوع، مشمول معافیت موضوع ماده (هفت ) قانون هدفمندسازی یارانه ها و بند (ب) ماده (۱۱) آئین نامه اجرایی قانون مذکور نیست و لازم است با نرخ کامل (۲۷ درصد) توسط بیمهشده بصورت انفرادی و یا توسط شرکتهای تعاونی کارگزار حمل ونقل به صورت گروهی پرداخت شود.
مدیرکل تأمین اجتماعی البرز اظهارکرد: پذیرش درخواست رانندگان متقاضی افزایش دستمزد مازاد، منوط به پرداخت و تسویه حساب کامل حق بیمههای گذشته و ایامی که بیمهشده مشمول قانون بیمه اجتماعی رانندگان بین شهری بوده، است.
وی تاکید کرد: چنانچه رانندگان به هر دلیلی از ادامه پرداخت حق بیمه مازاد منصرف شوند، ضروری است قبل از پرداخت حق بیمه ماه جاری، بلافاصله موضوع را به شعبه بیمهپردازی خود اعلام کنند.
سعدزاده گفت : این اقدام به منظور افزایش مستمری رانندگان بین شهری در دوران بازنشستگی انجام شده است، تا پیش از این بخشنامه، نرخ دریافت حق بیمه از رانندگان تابع دستمزد مقطوع ابلاغی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، به همین دلیل در ایام بازنشستگی مشمول دریافت حداقل حقوق بودند.
وی افزود: با اجرای این بخشنامه امکان افزایش مستمری آنان در دوران بازنشستگی فراهم خواهد شد.
افراد واجد شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج طبق ماده ۸۵ تامین اجتماعی هستند باید شرایط زیر را داشته باشند:
متقاضی باید سابقه بیمه ۷۲۰ روزه در مدت ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج داشته باشد. یعنی او باید دارای سابقه کار و پرداخت حق بیمه برای حداقل ۷۲۰ روز را در بازه زمانی ۵ ساله قبل از تاریخ عقد باشد. تعداد سالهای سربازی در محاسبه این دوره زمانی به شمار نمیآید.
در زمان ازدواج و درخواست هدیه تامین اجتماعی، رابطه کاری و قراردادش با کارفرما قطع نشده باشد.
ازدواج فرد برای بار اول باشد. هیچ هدیهای به ازدواجهای دوم یا… افراد بیمهشده تعلق نمیگیرد.
عقد ازدواج دائم باشد. به عقد موقت یا صیغه، کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی تعلق نمییابد.
عقد ازدواج در دفاتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.
سازمان بیمه تامین اجتماعی برای تشویق جوانان به امر مقدس ازدواج، کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی در نظر گرفته است. شرایط لازم برای استفاده از هزینه کمک ازدواج، این است که بیمهشده باید ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل ۷۲۰ روز کار کرده و پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی برای او ثبت شده باشد. همچنین در زمان ثبت ازدواج، مشغول به کار باشد.
لازم به ذکر است که این کمک هزینه، فقط برای ازدواج و عقد دائمی ثبت شده در دفترخانهها قابل استفاده است. همچنین اگر زن و مرد هر دو به صورت جداگانه مشمول این شرایط باشند، میتوانند به صورت جداگانه برای دریافت کمک هزینه ازدواج، اقدام کنند.
در این خدمات، بیمه شدگان زن با تحویل گواهی تولد، شناسنامه خود و نوزادشان، غرامت ایامی را که به دلیل زایمان در خانه هستند، دریافت کنند. مرخصی زایمان خدماتی است که به زنان کمک میکند تا در زمان بارداری و تولد نوزادشان دغدغهای نداشته باشند.
بیمه بیکاری یکی از خدمات بیمه تامین اجتماعی است که به منظور حمایت از کارگر و کارمندها طراحی شدهاست. اگر کارگر و کارمندی از محیط کار خود اخراج شود یا کارفرما اعلام عدم نیاز نیرو داشته باشد، با توجه به شرایط خاص بیمه بیکاری، در یک بازه زمانی مشخص میتواند حقوق پایه دریافت کند تا یک شغل مناسب برای او پیدا شود.
به طور کلی بیمهشده از سازمان بیمه، مقرری بیمه بیکاری دریافت خواهد کرد. این مقرری برای افرادی که شغل خود را از دست میدهند، یک مزیت است تا با خیال راحت تر بتوانند، شغل مناسب پیدا کنند و بحرانهای مالی در زمان بیکاری را پشت سر بگذارند.
بازنشستگی دورهای از زندگی است که دیر یا زود همهی ما ناگزیر به تجربهاش هستیم. وقتی از این دوران، صحبت میشود ناخودآگاه چهرهی پدربزرگ و مادربزرگها را بهخاطر میآوریم. اما معمولا از لحظات پرتلاششان در سالهای جوانی تصوری نداریم. تنها تصویری که از آنها میبینیم، گرفتن مستمری ماهانه است. غافل از اینکه این مستمری، حاصل سالها پرداختِ بیمه بازنشستگی است.
اگر ما هم بخواهیم آرامش نسبیِ دوران بازنشستگی را تجربه کنیم، از آنجا که بهقولمعروف «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد». لازم است از امروز به دنبال راه چاره باشیم. شرایط حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با ۲۰ سال سابقه چگونه است؟ محاسبه حقوق بازنشستگی چگونه انجام میشود؟ حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی چقدر است؟ حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه چگونه محاسبه میشود؟ و حقوق بازنشستگی با ۱۵ سال سابقه چقدر است؟ اینها پرتکرارترین سوالات است که مطرح می شود.
حقوق بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه چقدر است؟ در مورد حقوق بازنشستگی با ۱۲ سال سابقه چه میدانید؟ نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه چگونه است؟ از زمان درخواست بازنشستگی تا برقراری حقوق چه مدت طول می کشد؟ قانون بازنشستگی تامین اجتماعی چیست؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.
طبق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، در صورتی که بیمه شده، سابقه پرداخت حداقل ۲۰ سال حق بیمه را داشته باشد، میتواند حقوق بازنشستگی دریافت کند. این قانون دارای چند تبصره است که آنها را برای شما شرح میدهیم:
افرادی که به حداقل سن بازنشستگی تامین اجتماعی نرسیدهاند، در صورتی میتوانند بازنشسته شوند که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
افراد شاغل در مشاغل سخت و کسانی که سابقه ۲۰ سال پرداخت حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در کارهای سخت دارند، بدون شرایط سنی میتوانند بازنشسته شوند. البته بانوانی که در مشاغل سخت و زیان آور کار میکنند، با داشتن ۲۰ سال سابقه پرداخت حقبیمه مستمر میتوانند بازنشست شوند و حقوق خود را کامل دریافت کنند؛ حتی اگر به ۴۰ سال هم نرسند.
افرادی که ۳۵ سال سابقه مفید پرداخت حق بیمه دارند، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی بازنشسته میشوند.
زنان ِکارگرِ مشمولِ قانون کار، در صورت داشتن ۲۰ سال سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه میتوانند در سن ۴۲ سالگی بازنشسته شوند. همچنین خانم هایی با داشتن ۳۰ سال حق پرداخت بیمه و ۴۵ سال سن میتوانند بازنشست شوند. حالت دیگر اینکه خانمهایی با ۵۵ سال سن و سابقه پرداخت ۱۰ سال میتوانند بازنشست شوند؛ اما مشمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نخواهند شد. علاوه بر این ۳۰ روز کامل حقوق را دریافت نخواهند کرد.