اوپل کورسا جدید به بازار آمد +قیمت | معرفی خودرو اوپل کورسا با مشخصات فنی
چهارمین عرضه خودروهای وارداتی آذر امسال برگزار میشود، اما متقاضیان این مرحله تا الان دستکم با سه ابهام روبرو هستند
عرضه خودروهای وارداتی در قالب سازوکار جدیدی که وزارت صمت دنبال میکند، برای اولینبار اسفند ۱۴۰۱ استارت خورد و آنطور که پیداست آذر امسال باید آماده بازگشایی مجدد سامانه یکپارچه باشیم. مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی از متقاضیان خواسته برای افتتاح حساب وکالتی و بلوکهکردن نیممیلیارد پول دستبهکار شوند، اما از آنطرف تاریخ دقیقی برای ثبتنام اعلام نشده است. مشخص نبودن مدلهای عرضه شده را باید دومین ابهام دور جدید فروش خودرو وارداتی بدانیم. از طرفی نامشخص بودن تعداد مدلهای عرضهشده، تصویر دقیقی از شانس برندهشدن متقاضیان ارائه نمیدهد.
افتتاح حساب وکالتی اولین شرط ثبتنام برای خرید خودرو وارداتی است. وزارت صمت از سال ۱۴۰۱ با طرح ماجرای لزوم افتتاح حساب وکالتی دنبال تشخیص متقاضی واقعی از متقاضی کاذب است تا بساط اتفاقاتی مثل حوالهفروشی و جولان دلالها برچیده شود.
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته متقاضیان این طرح باید نسبت به وکالتی کردن یکی از حسابهای خود نزد بانکهای مورد تایید سامانه عرضه خودروهای وارداتی اقدام کنند و مبلغ ۵٠٠ میلیون تومان را در این حساب بلوکه کنند.
سامانه فروش خودروهای وارداتی/ سه ابهام بزرگ در آستانه عرضه چهارمفقط هفت درصد متقاضیان مرحله سوم عرضه خودروهای وارداتی شانس برندهشدن در قرعهکشی را پیدا کردند
بلوکهکردن حساب بانکی درحالی از سوی مسئولان وزارت صمت مطرح شده که هنوز تاریخ دقیق ثبتنام چهارمین عرضه خودرو وارداتی دقیقا مشخص نیست و فقط اعلام شده در هفته دوم آذر امکان ثبتنام فراهم میشود.
عرضه خودرو وارداتی درحالی به مرحله چهارم رسیده که در مراحل قبلی بخش قابل توجهی از متقاضیان شانسی برای خرید پیدا نکردند.
فروش خودرو وارداتی در قالب سومین مرحله که آبان امسال انجام شد، با ثبتنام تقریبا ۷۶ هزار متقاضی بهپایان رسید. آنطرف، اما وزارت صمت فقط شش هزار خودرو وارداتی برای عرضه داشت. با این اوصاف شانس برنده شدن متقاضیان خودرو وارداتی بهشکلی بود که از هر ۱۰۰ متقاضی فقط هفت نفر امکان دریافت خودرو وارداتی داشتند.
عرضه خودرو وارداتی در مراحل اول و دوم شرایط مشابهی با مرحله سوم داشت و اصلا بعید نیست چهارمین عرضه خودروهای وارداتی با همین دستفرمان جلو برود. با این حال افتتاح حساب وکالتی درحالی برای متقاضیان امکانپذیر است که هنوز آمار دقیقی از تعداد مدلهای عرضهشده در سمانه یکپارچه وجود ندارد.
مرحله چهارم فروش خودرو وارداتی هفته دوم آذر آغاز میشود، اما تا عصر چهارشنبه ۷ آذر تکلیف مدلهای عرضهشده در سامانه یکپارچه مشخص نشد.
فروش خودرو وارداتی در قالب سومین مرحله، با حضور ایرانخودرو، سایپا و ۱۲ شرکت واردکننده دیگر استارت خورد و روی هم ۲۱ محصول وارداتی در دسترس متقاضیان قرار گرفت.
شرکت پرشیا خودرو در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۳ از محصولات جدید اپل (Opel) شامل مدلهای کورسا، موکا و کراس لند رونمایی کرد. هاچبک کوچک اپل کورسا (Opel Corsa) که پیش از این در قالب بعضی از نسلهای گذشته خود به بازار ایران راه پیدا کرده بود، حالا با نسل ششم و به واسطه پرشیا خودرو در ایران حاضر شده است.
نسل ششم اوپل کورسا در سال ۲۰۱۹ به بازارهای جهانی معرفی شد و از آنجا که هر کدام از نسلهای این خودرو به ترتیب حروف الفبا شناسایی میشوند، این نسخه نیز ششمین حرف الفبای انگلیسی یعنی F را به دنبال نام خود آورده است. اوپل کورسا اف در سال ۲۰۲۳ تحت فیس لیفت قرار گرفت و نمای ظاهری آن جوانپسندتر از مدل قبلی شد.
شاید اطلاع داشته باشید که شرکت اوپل بعد از حدود ۴۲ سال از مالکیت جنرال موتورز آمریکا خارج شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی به تملک گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه درآمد. بنابراین جای تعجب ندارد که بدانید پلتفرم و مشخصات فنی اپل کورسا جدید با بسیاری از محصولات خودروسازان مطرح فرانسوی یکسان است و در واقع از همان موتور، گیربکس و ساختار در محصولات جدید اوپل نیز استفاده میشود.
بر این اساس اپل کورسا ۲۰۲۴ روی پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۸، موسوم به CMP توسعه پیدا کرده و ساختار فنی مشابه محصولات فرانسوی در این خودروی به ظاهر آلمانی بهکاررفته است.
موتور اوپل کورسا جدید از نوع ۳ سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۲ لیتر است که حداکثر توان خروجی آن معادل ۱۰۰ اسب بخار و بیشترین گشتاور نیز نزدیک به ۲۰۵ نیوتن.متر است که به یک گیربکس اتوماتیک معمولی ۸ سرعته مجهز به مبدل گشتاور منتقل میشود تا از آنجا به محور چرخهای جلو برسد.
شاید خیال کنید که موتور ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری نمیتواند گزینه خیلی جذابی برای این هاچ بک اروپایی باشد، اما از آنجا که حداکثر وزن اوپل کورسا ۲۰۲۴ حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم یا کمتر است، بنابراین استفاده از یک موتور با توان ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور بیش از ۲۰۰ نیوتن.متر میتواند جوابگوی نیازهای کاربران چنین خودرویی باشد.
موید این ادعای ما نیز شتاب صفر تا صد معادل ۱۰.۹ ثانیهای اپل کورسا پرشیا خودرو است که قطعا در مقایسه با بسیاری از محصولات موجود در بازار دارای موتورهای حجیمتر، چابکی قابل قبولی دارد و پاسخگوی نیازهای مشتریان به حساب میآید.
از طرفی کوچک بودن حجم موتور میتواند روی مصرف سوخت تاثیر مثبت بگذارد و میزان بنزین مورد استفاده را پایین بیاورد. طبق اطلاعات منتشرشده، به نظر میرسد که میزان مصرف سوخت کورسا وارداتی پرشیا خودرو نهایتا حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد و از این جهت در جمع خودروهای بنزینی نسبتا کممصرف قرار بگیرد. ضمنا کاربران میتوانند با این محصول تا حدود ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرند.
متاسفانه سیستم تعلیق عقب اپل کورسا ۲۰۲۴ از نوع یکپارچه تورشن بیم یا میله پیچشی است که قاعدتا تاثیر منفی روی هندلینگ و فرمانپذیری خودرو، بهویژه در سرعتهای بالا دارد. اما به هر حال از آنجا که معمولا چنین هاچبکهایی استفاده خانوادگی دارند، بنابراین سیستم تعلیق عقب اکسلدار نیز میتواند گزینهای مناسب برای آنها باشد و پایداری و فرمانپذیری مطمئن در سرعتهای متعارف را به وجود بیاورد.