دستور جدید بنزینی مجلس | حبر مهم از واریز یارانه بنزین
طبق تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۴، بنزینهای وارداتی توسط بخش غیردولتی از معافیتهای عوارض و مالیات برخوردار نخواهند بود.
در نشست صحن علنی نوبت عصر چهارشنبه ۲۱ آذرماه مجلس شورای اسلامی، بررسی بندهای ارجاع لایحه بودجه ۱۴۰۴ به کمیسیون تلفیق در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بند (ب) تبصره (۳)، که به موضوع هدفمندسازی یارانهها مربوط میشود، مورد تصویب قرار گرفت.
بر اساس بند (ب) تبصره (۳) که به تصویب رسید:
تمامی منابع حاصل از فروش صادراتی و تهاتر یا معاوضه فراوردههای نفتی، فروش داخلی فراوردههای نفتی اصلی، گاز طبیعی ازجمله خوراک و سوخت پتروشیمیها و صنایع پس از کسر مالیات، عوارض و حقوق بیمه قانونی در موارد فروش داخلی، با روش زیر تحت عنوان منابع هدفمندسازی یارانهها ذیل بودجه عمومی به تفکیک وصول و ثبت میشود:
مابهالتفاوت قیمت بنزین یارانهای(بنزین عرضه شده خارج از قیمت بنزین یارانهای، شامل این حکم نمیباشد و کسورات قانونی بر اساس قانون دائمی، وصول و پرداخت خواهد شد)از سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات و سهم چهارده و نیم درصد (۱۴.۵%) شرکت ملی نفت ایران نمیشود.
دراین جزء پیشنهاد مجتبی یوسفی نماینده اهواز به تصویب رسید که در متن لحاظ شده است.
درباره این بند رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ با اشاره به پیشنهاد اصلاح جزء مجتبی یوسفی گفت: اگر در سال ۱۴۰۴ دولت قیمت بنزین را بالا ببرد و یا بنزین غیر یارانهای وارد کشور کند، سهم شهرداریها باید داده شود.
همچنین محمدباقر قالیباف نیز در این خصوص افزود: در حال حاضر دولت برای بنزین سوپر هم به خودش و هم به بخش خصوصی برای واردات اجازه داده است و از نرخ بنزین ۳ هزار تومان به بالا اگر مالیات و عوارضی باشد که حق شهرداریها باشد، این مبلغ طبق روال باید به شهرداریها پرداخت شود.
وی ادامه داد: درحال حاضر بیشترین قیمت بنزین کشور ۳ هزار تومان و کمترین قیمت هزار و پانصد تومان است. در بودجه سال ۱۳۹۹ اینگونه تصویب شد که عوارض مالیات بنزین هزار و پانصد تومانی تا ۳ هزار تومانی دیگر به شهرداریها پرداخت نمیشود و این مبلغ به حوزه یارانهها کمک میکند.
محسن زنگنه نائب رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح این مصوبه نیز گفت: اگر قرار باشد دولت در مراکز سوخت بنزین غیر یارانهای توزیع کند و یا این کار را به شرکتی واگذار کند باید ۳۰ درصد عوارض و مالیات پرداخت کند و مشمول معافیت مالیاتی نمیشود. وی افزود: بر این اساس بنزینهای وارداتی توسط بخش غیردولتی مشمول معافیت عوارض و مالیات نمیشود.
تشدید ناترازی بنزین در ایران باعث شده زمزمههای افزایش قیمت بنزین شنیده شود و در این بین صحبتهایی در خصوص تخصیص یارانه بنزین به تمامی ایرانیان، چه افرادی که صاحب خودرو هستند و چه افرادی که صاحب خودرو نیستند، شنیده میشود.
در حال حاضر یارانه بنزین تنها به مالکان خودرو اعطا میشود و افراد فاقد خودرو از آن محروم هستند. یارانه بنزین به صورت ماهانه در کارت سوخت صاحبان خودرو شارژ میشود و بر اساس آن به هر کارت سوخت ماهانه ۶۰ لیتر بنزین سهمیهای اختصاص داده میشود که قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان است.
دولت اعلام کرده که در صورت افزایش قیمت بنزین، تمهیداتی خواهد اندیشید که اقشار کم درآمد جامعه از این اقدام متضرر نشوند. در جدیدترین اظهارنظر، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد گفته است: برای افزایش قیمت بنزین باید تدبیر شود به طوری که منافع افزایش قیمت بنزین به ۵۰ درصد مردمی برسد که فاقد خودرو هستند و باید بر روی این مساله فکر شود.
یکی از راهکارهایی که در سالهای اخیر پیشنهاد شده، تخصیص یارانه بنزین به تمام افراد جامعه است. برخی از نمایندگان مجلس از طرفداران این ایده هستند و معتقدند که با تخصیص یارانه بنزین به کد ملی میتوان ناعدالتی یارانه را جبران کرد. البته این راهکار پیشتر هم پیشنهاد شد و در سال ۱۴۰۱ به صحن علنی مجلس رفت ولی در نهایت نمایندگان با اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کردند.
در روزهای اخیر که بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شده، بار دیگر ایده اختصاص بنزین به کد ملی مطرح شده است اما دقیقاً مشخص نیست که این راهکار در میان دولتمردان چقدر خریدار دارد. در صورتی که بخواهد چنین طرحی اجرا شود، نیاز به ساز و کار دقیقی دارد و باید مشخص شود که تخصیص یارانه بنزین به افراد فاقد خودرو چگونه انجام خواهد شد. آیا تمامی دهکهای جامعه یارانه بنزین دریافت خواهند کرد؟ و این یارانه به چه شکل خواهد بود؟ آیا یارانه بنزین نقدی است یا ساز و کاری ایجاد خواهد شد که افراد فاقد خودرو بتوانند سهمیه بنزین خود را به دارندگان خودرو بفروشند؟ دولت هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته و باید دید سرانجام سرنوشت داستان پرماجرای افزایش قمیت بنزین چه خواهد شد.