بنزین | قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

فوری/واریز سهمیه بنزین دی ماه از امشب برای این خودروها | واریز یارانه بنزین برای هر کد ملی استارت خورد

۶۰ لیتر سهمیه بنزین دی ماه امشب واریز می‌شود.

کدخبر : 25376
سایت سرگرمی روز :

۶۰ لیتر سهمیه بنزین دی ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد جمعه(یکم دی ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

این دهمین سهمیه ماهانه سال ۱۴۰۳ است که به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون ۶ ماه است، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

محمد جعفر قائم پناه، معاون اجرایی رئیس جمهور، از پرداخت یارانه ۴۰ هزار تومانی به ازای هر لیتر بنزین خبر داد و این موضوع را یکی از دلایل کسری بودجه دولت عنوان کرد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: دولت ۴۰ هزار تومان بابت هر لیتر بنزین یارانه پرداخت می‌کند. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان بنزین محل درآمدی برای دولت محسوب می‌شود. البته سخن گفتن از آمار ناترازی بنزین به معنای تصمیم دولت بر افزایش قیمت در شرایط فعلی نیست.

محمد جعفر قائم پناه در هجدهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان گفت: بنزین در حدود ۳۴ هزار تومان خریداری و با قیمت نازل به ۴۳ هزار تومان هم می‌رسد، اما در نهایت با قیمت آزاد سه هزار تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: دولت ۴۰ هزار تومان بابت هر لیتر بنزین یارانه پرداخت می‌کند. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان بنزین محل درآمدی برای دولت محسوب می‌شود. البته سخن گفتن از آمار ناترازی بنزین به معنای تصمیم دولت بر افزایش قیمت در شرایط فعلی نیست.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت در حدود ۶ هزار میلیارد تومان در روز یارانه پرداخت می‌کند، این موضوع یکی از عوامل تورم در کشور است که منجر به کسری بودجه می‌شود.

آرش نجفی کارشناس اقتصادی و رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در خصوص پیش‌بینی خود از تصمیمات بنزینی دولت با توجه به آخرین مصاحبه تلویزیونی رییس جمهور به اقتصادآنلاین گفت: در دولت‌های گذشته خصوصا در دولت نهم و دهم یک فرایند انحرافی تعریف شد و آن این بود که روند افزایش قیمت پلکانی بنزین متوقف شد. اگر ما روش افزایش قیمت پلکانی را استمرار داده بودیم بدون هیچگونه تنشی جامعه امروز داشت شرایط معقول‌تر و مناسب‌تری رو طی می‌کرد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اما امروز ما با سیاست‌های اشتباه اقتصادی قدرت پول کشور را کاهش دادیم. در سال ۹۸ وقتی که قیمت بنزین را افزایش داده و به ۳۰۰۰ تومان رسانده بودیم، قیمت دلار زیر ۱۰ هزار تومان بود و ما عملاً به نزدیکی قیمت فوب خلیج فارس رسیده بودیم. اما به خاطر تاثیرات افزایش قیمت بنزین و پدیده تورمی که به خاطر عدم مدیریت دولت دوازدهم داشتیم، زمام کنترل تورم از دست دولت دوازدهم خارج شد و ظرف سه ماه از زمان افزایش قیمت بنزین قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان رسید. چون قیمت دلار ۲۰ هزار تومان شده بود، پس قیمت بنزین باز ارزان محسوب می‌شد.

آرش نجفی اضافه کرد: وقتی قیمت دلار را با قیمت روز بنزین ریالی محاسبه می‌کنید متوجه می‌شوید، همان سال ۹۸ هم قیمت بنزین معادل ۱۴ سنت یعنی نصف قیمت فوب خلیج فارس بود. پس در واقع ریشه این مشکل، عدم کنترل نظام ارزی و پولی کشور و عدم حفظ تعادل قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی است.

آرش نجفی افزود: برای اصلاحات در بخش انرژی ما باید چند متدولوژی را در کنار هم فرآیندسازی کنیم تا دچار بحران نشویم. یک راه این است که نقطه هدف بگذاریم. پیشنهاد بخش خصوصی، حداقل پیشنهاد بنده به عنوان یکی از اعضای بخش خصوصی این است که ما باید ۹۰ میلیون لیتر روزانه بنزین را تحت حمایت دولت قرار بدهیم به همراه ۱۰ میلیون لیتر حمایت ویژه برای حمل و نقل عمومی. یعنی جمعاً دولت برای ۱۰۰ میلیون لیتر فضای حمایتی تعریف کند و مدلش را هم آمادگی داریم ارائه کنیم. اما مابقی دیگر تحت حمایت نباشد و می‌تواند در بازار آزاد مبادله و معامله شود. این ۹۰ میلیون لیتر باید بر اساس یک مکانیزم مالی قیمتش افزایش پیدا کند، یک مابه التفاوت کاملا محسوس، به عنوان مکانیزم حمایتی؛ به صورت کارت انرژی یا به صورت یارانه غیرقابل نقض شونده که فقط در حوزه انرژی بشود آن را عملیاتی کرد و صرفا در اختیار خانوار قرار بگیرد نه در اختیار خودرو.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین انحرافات ما این بوده که سوخت را برای خودرو محسوب کردیم در حالیکه این سوخت یارانه‌ای باید در اختیار خانوار قرار بگیرد، بر اساس جمعیت خانوار ضریب دارد که آن ضریبش را هم ما تعریف کردیم؛ لذا آن چیزی که امروز می‌تواند نظام قیمتی بنزین را اصلاح کند این است که ما با یک روش نرم، تیزی‌های افزایش قیمت را برای جامعه بگیریم، با جامعه درک متقابل داشته باشیم، سیستم رصد داشته باشیم و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین برای کاهش‌های مصرف و کاهش‌های قیمت را داشته باشیم. اما دولت هیچ کدام از این اقدامات را هیچ وقت از سنوات گذشته نکرده است و فقط شرایط را به سمت فضایی که همه را مجبور کند بپذیرند که با افزایش قیمت موضوع را حل بکند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: