کیا سیروس راهی بازار ایران شد | معرفی خودرو کیا سیروس با مشخصات فنی

کیا از مدل جدید سیروس (Syros) در هند رونمایی کرد.

کدخبر : 25459
سایت سرگرمی روز :

 این کراس اوور شهری با پیشرانه‌ های بنزینی و دیزلی، طراحی مدرن، کابین مجهز، بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید و ایمنی قابل اتکا می‌خواهد به یکی از موفق‌ ترین مدل‌های حاضر در بازار رقابتی هند تبدیل شود.

کیا سیروس با طول ۳,۹۹۵ میلیمتر، عرض ۱,۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۱,۶۶۵ میلیمتر جثه بسیار کوچکی دارد. فاصله محوری این کراس اوور جدید هم با ۲,۵۵۰ میل‌ متر برابر است. با چنین ابعادی باید گفت طول بدنه سیروس و سونت مخصوص بازار هند به یک اندازه می‌باشد، اما در سایر بخش‌ها این کراس اوور کمی بزرگ‌تر طراحی شده است.

طراحی خارجی سیروس کاملاً متفاوت از رقبا بوده و کیا سعی کرده با یک بدنه مکعبی‌ شکل و ترکیب انواع حجم‌ پردازی‌ ها و خطوط مستقیم، کاراکتری متمایز برای این خودرو خلق کند. به لطف ویژگی‌هایی مثل ارتفاع نسبتاً بلند از سطح زمین و استفاده از قطعات محافظ پلاستیکی، سیروس آماده ورود به مسیرهای آفرود دیده می‌شود، اما می‌دانیم که این حس تا حد زیادی کاذب بوده و نباید خیلی به آن اعتنا کرد!

بدون شک محل قرارگیری مجموعه چراغ‌های جلو جزو خاص‌ترین ویژگی‌های ظاهری کیا سیروس است. این چراغ‌ها روی گلگیر جلو نصب شده و با محافظ پلاستیکی لبه گلگیر تقریباً مماس هستند. سپر عضلانی و استفاده از یک سینی تزئینی در زیر آن از دیگر مشخصه‌های نمای روبروی سیروس به شمار می‌روند.

در نمای جانبی باید به ستون B ضخیم و برجستگی قابل توجه گلگیرها اشاره کنیم. با کمی دقت در جزئیات این نما و فرم پیکره به راحتی می‌توان به نسبت فامیلی کیا سیروس و مدل‌هایی مثل هیوندای کسپر و اینستر پی برد.

تازه‌ترین کراس اوور کیا در نمای عقب هم طراحی متفاوتی دارد. چراغ‌های اصلی این خودرو در ارتفاعی بالا نصب شده و گرافیکی مشابه با حرف L دارند. به غیر از این چراغ‌ها، در پشت گلگیر عقب هم یک مجموعه چراغ کوچک به چشم می‌خورد. مثل سپر جلو، سپر موجود در این بخش نیز ساختاری برجسته و عضلانی دارد.

در داخل کابین، کیا سیروس شباهت‌هایی به کراس اوور الکتریکیEV3  دارد. مسلماً مهم‌ترین المان یا ویژگی این بخش را باید پنل عریض حاضر در پشت فرمان دو شاخه و خوش‌فرم دانست. این پنل از سه نمایشگر دیجیتال که مجموع اندازه آنها به ۳۰ اینچ می‌رسد، میزبانی می‌کند. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم صفحه کیلومتر دیجیتال و نمایشگر مربوط به سیستم سرگرمی هر دو اندازه‌ای برابر با ۱۲.۳ اینچ دارند. یک نمایشگر ۵ اینچی هم در این پنل نصب شده که راننده می‌تواند از طریق آن سیستم تهویه مطبوع سیروس را کنترل و مدیریت کند.

از دیگر ویژگی‌های برجسته این کراس اوور شهری باید به صندلی‌های ردیف عقب با ساختار کشویی  و قابلیت تنظیم و تهویه اشاره کنیم که برای اولین بار در این سگمنت ارائه می‌شود. علاوه‌بر این باید به صندوق عقب جادار و بزرگ سیروس نیز اشاره کنیم. با وجود جثه کوچک و طول کمتر از ۴ متر، صندوق عقب این خودرو ۴۶۵ لیتر فضا را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

کیا سیروس با امکاناتی فراتر از کلاس خود وارد بازار خواهد شد. این خودرو از امکاناتی مثل سقف پانوراما، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ متنوع، صندلی برقی راننده با تنظیمات ۴ حالته، سیستم صوتی از برند معروف هارمن کاردن با ۸ بلندگو، پد شارژ بی‌سیم و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو سود می‌برد. در کنار این‌ها، کیا روی مواردی چون «سیستم ناوبری با کمک مرکز تماس» و قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته این خودرو نیز به طور ویژه مانور می‌دهد.

کراس اوور جدید کره‌ای در بخش ایمنی هم دست پر وارد میدان خواهد شد. به گفته کیا، سیروس با شش کیسه هوا و سیستم‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) سطح ۲ به دست مشتریان خواهد رسید.

کیا سیروس بر اساس پلتفرم K1 توسعه پیدا کرده است؛ شاید بدانید مدل‌های دیگری همانند هیوندای اکستر، کسپر و اینستر نیز بر مبنای این پلتفرم ساخته شده‌اند. خودروساز کره‌ای تأکید می‌کند به لطف این پلتفرم، سیروس کیفیت سواری بهتری نسبت به رقبا خواهد داشت؛ ضمن اینکه عملکرد سیستم تعلیق این کراس اوور جزو نقاط قوت آن خواهد بود.

به منظور جلب نظر مثبت طیف گسترده‌تری از مشتریان، کیا این کراس اوور را با دو پیشرانه‌ بنزینی و دیزلی راهی بازار خواهد کرد. در نسخه بنزینی، زیر کاپوت کیا سیروس یک موتور ۱ لیتری توربو شارژ نیروی لازم را تأمین می‌کند. این موتور ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن ‌متر گشتاور دارد.

در نسخه دیزلی، وظیفه تأمین نیرو به موتور ۱.۵ لیتری محول شده است. این موتور هم ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن ‌متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در هر دو نسخه از طریق جعبه ‌دنده ۶ سرعته دستی و یا گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌های جلو انجام می‌شود. جالب اینکه در تیپ‌های بالارده از نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک، راننده خواهد توانست از طریق پدال‌های پشت فرمان نسبت به تعویض دنده اقدام کند. ناگفته نماند ظاهراً نسخه تمام الکتریکی این کراس اوور نیز در دست توسعه بوده و در آینده عرضه خواهد شد.

کیا سیروس قرار است اوایل سال ۲۰۲۵ در چهار تریم وارد بازار هند شود. پیش‌فروش این خودرو از ژانویه آغاز شده و قیمت آن در فوریه اعلام خواهد شد. به گفته منابع محلی، قیمت این مدل بالاتر از کیا سونت و نزدیک به کیا سلتوس خواهد بود.

از رقبای اصلی کیا سیروس می‌توان به هیوندای ونیو، تاتا نکسون، ماروتی سوزوکی برزا، ماهیندرا XUV ۳۰۰ و اشکودا کیلاک اشاره کرد. با این حال، نسخه‌های مجهزتر سیروس می‌توانند با مدل‌های بزرگ‌تر در سگمنت بالاتر نیز رقابت کنند.

شایان ذکر است با توجه به عرضه محصولات کیا در ایران و خوشنامی این برند در کشور ما احتمالاً در آینده نزدیک شاهد عرضه و تردد سیروس در خیابان‌ها خواهیم بود. در صورت فروش با قیمتی مناسب، این کراس اوور پتانسیل موفقیت در بازار تشنه ما را دارد.  

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: