آریا سایپا آماده عرضه شد + قیمت | معرفی خودرو آریا سایپا با مشخصات فنی
آریا یکی از جدید ترین محصولات شرکت سایپا است که نسخه هاچبک کراس شاهین به حساب می آید و فول آپشن ترین محصول سایپا به شمار می رود.
آریا یکی از جدید ترین محصولات شرکت سایپا است که نسخه هاچبک کراس شاهین به حساب می آید و فول آپشن ترین محصول سایپا به شمار می رود.
خودروی ری را اولین کراس اوور تولید داخل بود که وارد بازار شد و توانست توجه ها را به خود جلب کند اما قبل از این که پروژه تولید ری را توسط شرکت ایران خودرو آغاز شود شرکت سایپا برنامه توسعه کراس اووری اسپرت و جوان پسند را آغاز کرد و قرار بود آن را با نام آریا در بازار ایران عرضه کند. با این حال برنامه های طراحی و عرضه سایپا آریا با تاخیر روبرو شد و زمان عرضه این خودرو در بازار به تعویق افتاد.
برای آنکه با این خودرو بیشتر آشنا شویم باید بدانیم که سایپا آریا از پلتفرم SP100 که همان پلفترم شاهین است بهره می برد و عملا نسخه هاچ بک کراس شاهین به حساب می آید با این تفاوت سایپا آریا با امکانات و آپشن های بروزی در بازار ایران عرضه خواهد شد و می توان آن را یکی از فول آپشن ترین محصولات تولید داخل به حساب آورد.
در ادامه بیشتر به بررسی اولین کراس اوور شرکت سایپا خواهیم پرداخت.
با توجه به این که سایپا آریا نسخه تغییر شکل یافته و اسپرت شده شاهین به شمار می رود در بخش طراحی از بسیاری از المان های طراحی شاهین استفاده شده است.
نمای روبروی هاچبک کراس آریا دقیقا همان سبک طراحی خودروی شاهین است که و فرم طراحی چراغ ها، سپر و جلو پنجره آریا بسیار شبیه به سدان پرچم دار شرکت سایپا است با این تفاوت که در سپر جلو آریا به دلیل استفاده از رنگ کرومی مات و همچنین رنگ مشکی در قسمت سپر جلو، سایپا آریا چهره بسیار جوان پسندانه و اسپرت پیدا کرده است.
در نما های جانبی نیز سایپا آریا سبک طراحی بسیار جذاب تر و متفاوت تری را در مقایسه با بسیاری از خودرو های تولید داخل به نمایش می گذارد. بهره مندی از رینگ های آلومینیومی با طراحی جذاب، روف رک و همینطور فلاپ های مشکی رنگ در قسمت های جانبی باعث شده است تا آریا بتواند یکی از جوان پسندانه ترین طراحی ها را در میان خودرو های داخلی به نمایش بگذارد.
اما در طراحی بخش سایپا آریا از سبک طراحی عامه پسند تری استفاده شده است و در این بخش کمتر شاهد استفاده از اِلمان های طراحی خودرو های اسپرت هستیم. حتی استفاده از چراغ ها عقب بزرگ و با گرافیک های خاص نیز کمک زیادی به این موضوع نکرده و نتوانسته سبک طراحی خاصی را ایجاد کند. با این حال فرم طراحی سپر عقب و تریم رنگی آن هماهنگی بسیار خوبی را با دیگر بخش های این خودرو به وجود آورده است.
سایپا آریا قرار است با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با کد موتور 4J20V به دست مشتریان برسد. این پیشرانه قادر است تا ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل کند. نکته ای که باید در مورد پیشرانه و جعبه دنده این خودرو بدانیم این است که پیشرانه و جعبه دنده این خودرو توسط شرکت DAE چین تامین می شود و موتور آن از فناوری میتسوبیشی بهره می برد که به واسطه بهره مندی از فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی (DVVT) می تواند مصرف سوخت بهینه ای را هم ارائه می دهد. به همین دلیل انتظار می رود خروجی و کیفیت بسیار خوبی را در میان خودرو های تولید داخل داشته باشد.
به طور کلی طراحی داخل کابین کراس اوور آریا با تمامی محصولات تولید شده توسط شرکت سایپا متفاوت بوده و در داخل کابین این خودرو می توان سبک طراحی نسبتا بروز و مدرنی را مشاهده کرد. در واقع کابین سایپا آریا توانسته سبک طراحی منحصر به فرد و جوان پسندانه و در عین حال لوکس را به نمایش بگذارد که این سبک طراحی می تواند نو آوری و پیشرفت بسیار خوبی در میان محصولات تولید داخل به حساب آید.