بنزین | سهمیه بندی بنزین | یارانه بنزین

قیمت نهایی بنزین تعیین شد | واریز یارانه بنزین به هر نفر به قیمت بنزین وارداتی

ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث ناترازی بنزین فقط بحث تولید نیست، بلکه باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف بنزین و اصلاح روش‌های غلط مصرفی در کشور داشته باشیم.

کدخبر : 23712
سایت سرگرمی روز :

 وی افزود: از اصلاح فرهنگ مصرفی تا اصلاح قیمت بنزین و همچنین از اصلاح روند تولید و عرضه خودروهای پرمصرف تا توسعه حمل‌و نقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور در سال جاری به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده، درحالی که تولید بنزین روزانه بین ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر است.

وی ادامه داد: از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۲ ۳۸ تا ۴۰درصد مصرف بنزین رشد داشته و عوامل مختلفی از جمله عدم توسعه ناوگان حمل‌و نقل عمومی در آن دخیل است؛ تعداد اتوبوسهای برون شهری و درون‌شهری ایران به جای افزایش کاهش داشته و کار موثری برای توسعه حمل‌و نقل ریلی انجام نداده‌ایم.

عاشوری با بیان اینکه امروز اگر آب معدنی در باک خودروها بریزیم، به‌مراتب گران‌تر از بنزین است، گفت: دولت و مجلس باید شجاعانه به موضوع اصلاح قیمت بنزین ورود کنند و پس از آن باید به افزایش پلکانی سالانه قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بازگردیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: قیمت هر لیتر بنزینی که به کشور وارد می شود، ۳۸ هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

وی افزود: در بخش تولید، اینکه در انتظار راه‌اندازی یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای بمانیم، رویکرد درستی نیست؛ بلکه می‌توانیم ده‌ها پالایشگاه ۱۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای به عنوان پالایشگاه‌های کوچک با استفاده از توان بخش خصوصی احداث کنیم که هم در راستای اصول پدافندغیرعامل است و هم به افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور به‌ویژه بنزین منجر می‌شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از اضافه شدن پالایشگاه‌ آبادان به جمع پالایشگاه‌های ذیل نظر انجمن پالایش نفت کشور خبر داد و گفت: واگذاری سهام پالایشگاه آبادان بر اساس قانون مربوطه، در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۱ همت سوددهی داشته‌اند که نسبت به سال قبل این میزان کاهش داشته؛ این درحالی است که باید ۳۱ همت را به عنوان مالیات مستقیم به دولت بدهیم و در جمع مطالبات نیز، ۱۶۸ همت از دولت طلبکاریم.

اصلاح شیوه پرداخت یارانه بنزین می‌تواند مقدمه افزایش قیمت بنزین باشد؛ اما این طرح قرار است چگونه اجرا شود و شیوه اجرای آن چه تغییراتی را رقم خواهد زد؟

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته قیمت تمام شده بنزین ۴۰ هزار تومان است. این یعنی ادامه فروش بنزین با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان یا سه هزار تومان فعلی محال است. علاوه بر این دولت ناچار شده بخشی از ناترازی بنزین را از محل واردات تامین کند. این یکی واقعا زور دارد. پس افزایش قیمت بنزین قطعی است؛ منتها قبل از آن باید سناریو‌های دیگری پیاده کرد.

چیزی مثل اختصاص سهمیه سوخت به کد ملی هر ایرانی و تغییر شیوه پرداخت یارانه بنزین. اگرچه این طرح یکبار در مرحله اجرای آزمایشی شکست خورد، اما طراحانش ظاهرا موفق شده‌اند نظر رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت را برای اجرای دوباره آن جلب کنند. مسعود پزشکیان هفته پیش از کلیدواژه‌های محبوب طرفداران طرح تغییر یارانه بنزین استفاده کرد و گفت بهتر است یارانه بنزین به همه اختصاص پیدا کند. اما طرح اختصاص بنزین به کد ملی هر ایرانی چیست و اجرای آزمایشی آن چه نتایجی رقم زده است؟

یارانه بنزین در حال حاضر فقط به مالکان خودرو اختصاص پیدا می‌کند. کارت سوخت اول هر ماه شارژ می‌شود و هر ایرانی که ماشین نداشته باشد، از دریافت یارانه بنزین محروم است. طرح اختصاص یارانه بنزین به تمام ایرانی‌ها دست روی این نقطه می‌گذارد و می‌گوید شیوه فعلی پرداخت یارانه بنزین عادلانه نیست.

طرح تخصیص بنزین به کد ملی هر ایرانی اصلاً جدید نیست؛ هر بار بحث بنزین داغ شده آن را به‌عنوان راه‌حل اساسی و مطمئن پیشنهاد داده‌اند. حتی یکبار به شکل پایلوت طرح اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی را در برخی نقاط کشور اجرا کرده‌اند.

یارانه بنزین در صورت اجرای طرح اختصاص بنزین به کد ملی هر ایرانی، دیگر به ماشین‌ها تعلق نمی‌گیرد. مدافعانش آن را با اسم قشنگ و مجلسی «بازتوزیع یارانه بنزین» جا انداخته‌اند. یارانه بنزین می‌گوید به‌عنوان‌مثال همه ایرانی‌ها ماهی ۲۰ لیتر بنزین به ارزش ۳۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

فروش سهمیه بنزین برای همه افراد، فارغ از اینکه خودرو داشته باشند یا نداشته باشند، امکان‌پذیر است. سهمیه بنزین در کارت‌بانکی سرپرست خانوار منظور می‌شود و مردم می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری یا اپلیکیشن مخصوص از میزان سهمیه خود مطلع شوند.

منبع: خبر آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    5

    فعلا افغانی حال میکنه توافغانستان چند بنزین تو ایران چند میزنه بنزین ۵هزار نفر افغانی ماشین دارند مفد می‌خورند مفد میگردن

  • ناشناس
    3

    تعرفه واردات خودرو با کیفیت از گمرک صفر شود تا مردم این ماشین های عهد بوق و نخرند و شما از سود سرشار این کارخانه بدرد نخور دست بکشید
    اون موقع ناترازی بنزین و هر سوخت دیگر نخواهیم داشت
    خودتان مقصرید

  • ناشناس
    1

    هر دم از این باغ بری می رسد ....تازه تر از تازه‌تری می‌رسد