بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/متناسب سازی حقوق بازنشستگان فقط برای حداقل بگیران | جزییات مهم از لایحه ارسالی همسان سازی حقوق بازنشستگان به مجلس +فیلم

افزایش دوباره حقوق بازنشستگان در راه است.

کدخبر : 19614
سایت سرگرمی روز :

علی بهادری جهرمی در پایان جلسه هیات دولت گفت: در فرآیند متناسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان و بررسی آیین‌نامه با توجه به اینکه قانون برنامه ابلاغ شد یک مشکلی وجود داشت و آن اینکه کسانی که حداقل‌بگیر هستند از این متناسب‌سازی محروم شده بودند.

اولا از سوی دولت به صورت علی‌الحساب مبلغی برای این عزیزان واریز شد و لایحه‌ای در دولت تصویب شد که با قید دو فوریت به مجلس ارائه می‌شود که در صورت تائید حداقل‌بگیران هم شامل این تناسب‌سازی شوند. سیاست دولت همیشه در افزایش حقوق توجه بیشتر به حداقل بگیران بوده است و این خلاف سیاست دولت بود امیدواریم مجلس با تصویب این لایحه این امکان را فراهم کند.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در خصوص زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه کرد.

محمد محمدی  با اشاره به ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت، اظهار کرد: باتوجه به ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، سازمان تامین اجتماعی حسب مورد نسبت به تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه‌های اجرایی هر یک از موارد موردنیاز جهت ارائه به مراجع ذیصلاح اقدام کرده است.

وی افزود: همچنین به موجب جزء ۲ بند "ر" ماده ۲۸ قانون مذکور درخصوص اجرای متناسب‌سازی، صراحتا سازمان تامین اجتماعی مکلف شده در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان اقدام کند به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب شود.

محمدی ادامه داد: به عبارتی دیگر، در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تامین اجتماعی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری آن دسته از مستمری‌بگیران مشمول اقدام کند به نحوی که در سال اول ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد پرداخت شود.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی مشخص می‌شود؟ گفت: با توجه به اینکه بهبود وضعیت معیشت مستمری بگیران همواره مورد نظر بوده و اساسا از وظایف این سازمان تلقی می‌شود؛ مقرر است با تامین بارمالی مربوطه از محل بند "د" تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، اقدامات اجرایی لازم به منظور اجرای کامل این حکم قانونی و صدور احکام جدید متناسب سازی مستمری بگیران طی ماه های آتی صورت پذیرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه اکنون سن صندوق دو سال جوان‌تر شده است، درخصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز توضیح داد: توجه به معیشت بازنشستگان یکی از دغدغه‌ها بوده است؛ مجلس نیز تاکیدی را در قانون برنامه هفتم و در قانون بودجه برای بازنشستگان در نظر گرفت.

هفته قبل از انتخابات قانون برنامه هفتم ابلاغ شد و در این راستا دولت نیز مصوبه‌ای را درخصوص عملیاتی کردن متناسب سازی بازنشستگان و پرداخت سه میلیون تومانی برای متناسب سازی و کمک‌معیشت به بازنشستگان به صورت علی الحساب داشت.

وی ادامه داد: در این راستا باید به میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان تامین مالی صورت می‌گرفت تا این پرداخت شود. سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان لشکری و کشوری تامین مالی را به سرعت انجام داد که این رقم پرداخت شد. همکاران ما حدود یک هفته تلاش شبانه روزی داشتند تا تامین مالی اتفاق بیفتد و سازمان برنامه و بودجه نیز از محل تبصره ۱۵، بخشی را به صورت اوراق تامین کرد.

موسوی با بیان اینکه همکاران توانستند این پرداختی را برای بازنشستگان انجام دهند، گفت: حتما احکام متناسب‌سازی براساس تکالیف و قانون برنامه و بودجه اجرایی خواهد شد. تکالیف قانونی است و بازنشستگان نگران نباشند.

وی در پاسخ به این سوال که چه بازنشستگانی مشمول متناسب‌سازی هستند، اینگونه توضیح داد: آن بخشی که پرداخت شد برای بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر، در قالب متناسب‌سازی بوده است و آنهایی که حداقل‌بگیر هستند آنچه که برایشان پرداخت شد نیز در قالب کمک معیشت بود و ان شاءالله این مسیر براساس تامین منابع ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان نرخ جایگزینی و نسبت‌های پشتیبانی در سازمان تأمین اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: روند کاهشی نرخ جایگزینی بسیار سرعت گرفته بود؛ به گونه‌ای که زمانی که سازمان را تحویل گرفتیم حدود ۴.۲ بود. به طور متوسط پیش از این دولت هر سال بین ۰.۲ تا ۰.۴ کاهش داشتیم و عملا باید اکنون به ۳.۶ می‌رسیدیم اما فعلا توانسته‌ایم این روند کاهشی را متوقف کرده و شرایط را به سمت بهبودی حرکت دهیم و امروز این رقم حدود ۴ است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • حسن
    0

    با عرض سلام خسته نباشی تورا بخدا کمی هم بفکر معوقات ما ایثارگران باشید با تشکر فراوان

  • انیسه صحابی
    0

    سلام بنده بازنشسته ۱۰ سال سابقه هستم ۱۳ سال پیش
    خدمتمسعولین تامین اجتماعی عرض میکنم که حقوق ۱۰ ساله تامین اجتماعی ۱۵ سال پیش حداقل حقوق بوده که متاسفانه زمان ما بهیک سوم حداقل پایین آمد
    کهآن موقع گفتنند هر ۵ سال تعدیل مزشودحالا ۱۳ سال گذاشتهوما به حداقل نرسیدیم وتعدیل بهدرستی انجام نشده تشکر