سایپا | ثبتنام سایپا | فروش فوری سایپا
آغاز حراج تنظیم بازاری سایپا یک سوم قیمت بازار | فروش فوری سایپا بدون قرعه کشی و تحویل فوری
فروش برخی از محصولات گروه خودروسازی سایپا از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز میشود.
گروه خودروسازی سایپا در راستای افزایش عرضه محصولات و تنظیم بازار در نظر دارد فروش برخی از محصولات خود را ویژه متقاضیان عادی، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و جایگزینی خودروهای فرسوده را از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه (1403/05/03) از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا به آدرس https://saipa.iranecar.com تا زمان تکمیل ظرفیت آغاز کند.
متقاضیان میتوانند جهت تسهیل در فرآیند ثبت نام، قبل از زمان شروع ثبت نام به آدرس یاد شده مراجعه کرده و نسبت به ثبت و یا به روز رسانی اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور اقدام کنند.
ثبت نام در این طرح فروش، صرفاً از طریق آدرس فوق الذکر امکان پذیر است و در صورت استفاده از سایر آدرسهای اینترنتی، عواقب آن بر عهده متقاضی خواهد بود.
زمزمه افزایش قیمت خودروهای ساخت داخلی در این روزها به گوش میرسد و گفته میشود که خودروسازان با تکیه بر موضوع واردات و رقابتی شدن بازار، میخواهند قیمت گذاری خودرو متوقف شود.
علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه ایران خودرو، در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت اعلام کرد: «مسئولان ذیربط وزارت صمت، در نامهای رسمی به شورای رقابت اعلام کردهاند، با توجه به آزادسازی واردات، دیگر صنعت خودرو مشمول قواعد بازارهای انحصاری نیست و از این پس قیمتگذاری دستوری معنا ندارد.»
این گفتههای عظیمی در حالی مطرح میشود که واردات همچنان به صورت جدی انجام نشده است و با وجود هزینههای گزافی که برای واردات وجود دارد و قیمتهای نجومی وارداتیها، بعید به نظر میرسد که با چنین وارداتی بازار رقابتی شود.
علاوه بر این، قیمت خودروهای وارداتی به گونهای است که هنوز خودروهای داخلی با این خودروها فاصله قیمتی قابل توجهی دارند و به نظر میرسد خودروسازان داخلی تلاش دارند با تکیه بر این واردات ناقص، زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کنند.
در این بین، خبرها حکایت از آن دارد که سایپا مجوز افزایش قیمت برای محصولات جدید را گرفته است. جواد توسلی مهر، مدیرعامل سایپا در این خصوص گفته است که «یکی از چالشهای اساسی شرکت سایپا قیمتگذاری دستوری بوده است که دیشب در کمیته خودرو وزارت صمت توانستیم مصوبه افزایش قیمت برای محصولات جدید بگیریم.»
به گفته مدیرعامل سایپا: «در نامهای به آقای مخبر درخواست دادیم که برای محصولات قدیمی هم ۳۰ درصد افزایش قیمت اعمال شود که شاید یکی دو ماه آینده به نتیجه برسد.»
این مجوزهای افزایش قیمت و توقف قیمتگذاری، در صورتی ممکن خواهد بود که واردات به صورت رقابتی و با تعرفههای معقول در راستای تنظیم بازار و عبور از انحصار صورت گیرد. تا زمانی که قیمتها در بازار خودرو به این صورت و با کمبود عرضه روبهرو باشد نمیتوان گفت که بازار را رقابتی مدیریت کرد و چنین موضوعی جز سودهای کلان برای عرضهکنندگانی که بازار را در اختیار دارند، نتیجهای نخواهد داشت.
محصولات ایران خودرو و سایپا زمانی رقابتی خواهد شد که نمایندگی خودروسازان روز دنیا در کشور وجود داشته باشد و فروش با روشهای مرسوم این خودروسازان صورت گیرد.
نه این که دولت به چند شرکت که بیشترشان نیز به نهادهای مختلف وابستهاند، اجازه دهد تعداد محدودی خودرو چینی که در بازار جهانی جایگاهی ندارند، با قیمتهای گزاف وارد کشور کنند و با چنین فرآیندی زمینهساز گران کردن خودروهای داخلی شوند. مگر در حال حاضر واردات چند درصد بازار را به خود اختصاص داده که ایران خودرو و سایپا مدعی بازار آزاد شدهاند؟
ناگفته نماند که بخش قابل توجهی از واردات قرار است توسط زیرمجموعههای همین سایپا و ایران خودرو صورت گیرد و این شرکتها هیچ گاه اقدامی انجام نمیدهند که به ضرر شرکتهای مادر باشد.
بازار زمانی رقابتی میشود که مثلاً کمپانیهایی مانند داچیا و پژو که خودروهای اقتصادی تولید میکنند، در ایران نمایندگی داشته باشد و محصولات خود را به صورت اقساطی و بدون پیش پرداخت و بهره و با نرخهای روز دنیا به فروش برساند.
آن وقت باید دید که مدیران عامل ایران خودرو و سایپا که دستاوردهای طلایی برای کشور به ارمغان آوردهاند، میتوانند مدعی بازار آزاد شوند؟ چراکه اگر بازار به صورت واقعی آزاد شود، ایران خودرو و سایپا چارهای جز تعدیل قیمت ندارند و ادعای بازار آزاد برای این شرکتها تنها زمانی معنی دارد که واردات هم به صورت دست و پا شکسته و با قوانین جهت دار به سمت سودآوری برای این شرکتها اتفاق بیافتد.