بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

درخواست بازنشستگان از مجلس به ثمر نشست | اعمال یکجای افزایش 90 درصدی حقوق بازنشستگان

درخواست احقاق حق بازنشستگان فرهنگی پس از بهمن ۱۴۰۰ برای اعمال ۹۰ درصد همسان‌سازی قانون برنامه ششم در افزایش ناشی از رتبه‌بندی از طریق این نامه پیشنهاد شده است.

کدخبر : 22833
سایت سرگرمی روز :

جمعی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری که از نیروهای آموزش و پرورش هستند، در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی) از وی خواستند تا موضوع متناسب‌سازی حقوق این بازنشستگان را پیگیری و در اولویت قرار دهد.

درخواست احقاق حق بازنشستگان فرهنگی پس از بهمن ۱۴۰۰ برای اعمال ۹۰ درصد همسان‌سازی قانون برنامه ششم در افزایش ناشی از رتبه‌بندی از طریق این نامه پیشنهاد شده است.

بیش از ده هزار بازنشسته دستگاه آموزش و پرورش در این نامه که در پلتفرم کارزار منتشر شده است، از محمدباقر قالیباف خواستند تا موضوع همسان‌سازی حقوق آنان را در اولویت پیگیری مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

در این نامه آمده است:

جناب آقای محمدباقر قالیباف

ریاست مجلس شورای اسلامی ایران

احتراما به اطلاع می‌رساند آنچه که در این نامه ارائه می‌شود نه یک نامه اداری و کلیشه‌ای، بلکه بیانگر ظلم و اجحافی است که از سوی برخی مجریان قانون بر جامعه زحمتکش و فرهیخته فرهنگیان بازنشسته، به‌ویژه بازنشستگان از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد، روا داشته شده است.

بیش از ۳۸ ماه است که این عزیزان برای احقاق حق خود تلاش می‌کنند؛ اما علیرغم زحمات شبانه‌روزی نمایندگان این قشر مظلوم در کمیته فنی، متاسفانه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. لذا با توجه به سابقه آشنایی که با حضرت‌عالی داریم، و ما افتخار داشته‌ایم که در دفاع مقدس تحت زعامت و فرماندهی شما به مقابله با دشمن بعثی بپردازیم، می‌دانیم که شما مرد میدان عمل هستید.

به‌عنوان نماینده این مردم، از شما خواستاریم که حق این گروه مظلوم و منطقی جامعه را با قدرت کلام و اراده و اختیارات قانونی از مسئولینی که تنها به حفظ منافع خود می‌اندیشند، بگیرید.

۱. طبق قانون همسان‌سازی شماره ۱۸۶۲۴ مورخ یکم مهر سال ۱۳۹۹ قانون برنامه ششم توسعه، کلیه بازنشستگان از آن تاریخ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ مشمول همسان‌سازی ۹۰ درصدی با شاغلان همتراز خود می‌باشند.

۲. بر اساس مفاد این قانون، عزیزان معلم که مشمول قانون رتبه‌بندی شده و بازنشسته گردیده‌اند، می‌بایست حقوق ناشی از افزایش رتبه‌بندی خویش را بر مبنای همسان‌سازی ۹۰ درصدی با شاغلان همتراز خود دریافت می‌کردند. متأسفانه، سازمان برنامه و بودجه و صندوق بازنشستگی کشوری از این مسئولیت شانه خالی کرده و تاکنون، پس از گذشت ۳۸ ماه، هیچ اقدام مثمر ثمری انجام نداده‌اند.

۳. در حوزه بیمه تکمیلی، علیرغم اینکه بازنشستگان از نیازمندترین اقشار جامعه به پوشش بیمه تکمیلی و خدمات رایگان درمانی هستند، متاسفانه در این خصوص نیز اقدام جامعی انجام نشده است. بنابراین، از آنجا که صبر ما بازنشستگان به انتها رسیده است، از شما سرور گرامی، برادر و نماینده محترم تقاضا داریم که همگام با ما بازنشستگان و در حمایت از ما، برای احقاق حقوق از دست رفته ما تلاش و مجاهدت فرمایید.

«جعفر امیرآبادی زاده» با اعلام این خبر گفت: با امضای توافقنامه جدید با فروشگاه های رفاه، مقرر شد تا بازنشستگان و وظیفه بگیران عزیز از 25مهرماه جاری تا سقف 50میلیون ریال براساس اعتبار سنجی  از فروشگاه های رفاه سراسر کشور به صورت اعتباری خرید کنند.

وی افزود: بازنشستگان عزیز کشوری می توانند از 25مهرماه با مراجعه به یکی از فروشگاه های رفاه در سراسر کشور کالای مورد نیاز خود را تا سقف مذکور تامین کنند.

لازم به ذکر است که این تسهیلات بدون بهره بوده و به هر میزان خرید کنند در اقساط 5ماهه از حقوق بازنشستگانی که از این طرح استفاده کنند، کسر خواهد شد. البته مبلغ 10هزار تومان در هر خرید جهت «تایید هویت شخص بازنشسته کشوری و فعال شدن طرح» از حساب حقوقی کسر می شود.

در صورتیکه خرید فرد بازنشسته پیش از دهم هر ماه انجام شود، اقساط آن از حقوق همان ماه و در صورتیکه خرید پس از دهم هر ماه صورت گیرد، از حقوق ماه بعدی فرد بازنشسته کسر خواهد شد.

فروشگاه رفاه در دهه فجر سال جاری 5 دستگاه خودرو به قید قرعه به بازنشستگان محترمی که از این طرح استفاده کرده باشند، اهدا خواهد کرد. کد قرعه کشی مربوطه در ذیل فیش های خرید بالای 300هزار تومان درج خواهد شد.

گفتنی است، علاوه بر جوایز فروشگاه رفاه، شرکت پگاه نیز در تاریخ 18 آبان ماه به مناسبت 70 سالگی تاسیس شرکت پگاه 1700 بسته از محصولات این شرکت به ارزش یک میلیون تومان را به قید قرعه به بازنشستگانی که از این طرح استفاده کرده باشند اهدا خواهد کرد.

ثبت نام وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شده است؛ آنگونه که اعضای هیات مدیره کانون‌های بازنشستگی اعلام کرده‌اند «ثبت نام وام نیاز به هیچگونه پیگیری نداشته و در صورت تایید، مراتب آن از طریق پیامک سازمان تأمین اجتماعی اطلاع رسانی خواهد شد». 

تامین اجتماعی اعلام کرده است با توجه به محدود بودن سهمیه اختصاصی به نسبت جمعیت بازنشستگان و کثرت متقاضی، برای دریافت تسهیلات قرعه‌کشی صورت می‌گیرد و نتایج آن اعلام خواهد شد.

دریافت وام و شرکت در قرعه‌کشی منوط به شرایطی‌ست از جمله، دارا بودن ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و بیشتر، دارای سن ۵۰ تا ۷۸سال، عدم مسدودی حساب، مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی، عدم سابقه چک برگشتی، عدم بدهی معوق به سیستم بانکی کشور (بابت شخص متقاضی یا ضمانت وام دیگران) و عدم استفاده از تسهیلات مشابه طی ۳ سال گذشته.

بازنشستگانی که متقاضی دریافت این وام هستند، باید حداکثر ۷۸ سال سن داشته و حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند. همچنین، حساب بانکی آن‌ها نباید مسدود باشد و شماره تلفن همراه‌شان باید به نام خودشان ثبت شده باشد. علاوه بر این، متقاضیان نباید سابقه چک برگشتی یا بدهی معوق به سیستم بانکی، چه برای خود و چه به‌عنوان ضامن وام دیگران، داشته باشند. همچنین، حداقل موجودی مورد نیاز برای دریافت این تسهیلات ۱۰۰ هزار تومان است و متقاضیان نباید طی دو سال اخیر از این تسهیلات استفاده کرده باشند.

سومین مرحله ثبت‌ نام وام ضروری برای بازنشستگان و مستمری‌ بگیران سازمان تأمین اجتماعی از روز شنبه، ۲۱ مهرماه آغاز می‌شود. افراد واجد شرایط می‌توانند با ارائه مدارک لازم، این تسهیلات را دریافت کنند. به‌ گفته سازمان تأمین اجتماعی، مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی نسبت به سال گذشته به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. نرخ سود این وام چهار درصد و دوره بازپرداخت آن دو سال است.

به گفته علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران امسال قرار است ۵۰۰ هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی در سطح کشور از تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰ میلیون تومانی بهره ببرند.

دهقان‌کیا همچنین درباره فرایند ثبت‌نام وام از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: بازنشستگان می‌توانند به صورت غیرحضوری و از طریق سایت کانون بازنشستگان اقدام به ثبت‌نام کنند

همچنین در این مرحله ۴۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط پرداخت خواهد شد که برای هر استان سهمیه‌ای مشخص در نظر گرفته شده و بعد از به حد نصاب رسیدن تعداد ثبت‌نام‌کنندگان، سایت به صورت خودکار بسته می‌شود.

متقاضیان دریافت وام بازنشستگان تامین اجتماعی باید برای ثبت نام اولیه این وام به وبسایت کانون بازنشستگان شهر تهران وارد شده و در بخش پرکاربردترین خدمات، گزینه‌ «ثبت نام وام» را انتخاب کنند. در مرحله اول، بازنشستگان باید مشخصات هویتی خود از جمله نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره مستمری، تلفن همراه، آدرس و علت درخواست را وارد کنند.

نکته قابل توجه در این مرحله آن است که متقاضیان برای ثبت نام این وام نیازی به کارت عضویت کانون بازنشستگان شهر تهران ندارند و تنها باید در ردیف شماره عضویت، پنج بار عدد صفر و در ردیف تاریخ اعتبار نیز تاریخ اول اسفند ۱۴۰۳ را وارد کنند. همچنین شماره مستمری و کد شعبه نیز در کارت عضویت بازنشستگان قابل مشاهده است.

در صورت موافقت بانک رفاه با درخواست متقضاضی دریافت وام بازنشستگان تامین اجتماعی، این موضوع از طریق پیامک به شماره موبایل او اعلام می‌شود. در نهایت، بانک عامل اقدامات اداری و بررسی‌های لازم برای پرداخت وام را آغاز کرده و مبلغ این تسهیلات پس از حدود یک هفته به حساب بازنشسته متقاضی واریز می‌شود.

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی، وام‌ها پس از طی مراحل بررسی و تأیید، به‌صورت مرحله‌ای به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران واریز خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: