سهمیه بندی بنزین | سهمیه بنزین | یارانه بنزین به کد ملی

خبر مهم مجلس از حذف سهمیه بنزین | حذف سهمیه سوخت این خودور از این ماه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1404 در مجلس به اصلاحاتی که کمیسیون انرژی برای ارتقاء لایحه بودجه در حوزه انرژی انجام داده اشاره کرد و گفت: حذف سهمیه سوخت خودورهای گران قیمت وارداتی ازجمله راهکارهای غیرقیمتی مدیریت مصرف است که توسط کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق بودجه جهت بررسی و تصویب پیشنهادات داده شده است.

کدخبر : 24006
سایت سرگرمی روز :

مالک شریعتی نیاسر با اشاره به بررسی‌ها و اصلاحات انجام شده توسط کمیسیون انرژی بر روی بندها و احکام مرتبط با نفت و بنزین در لایحه بودجه سال 1404، گفت: شفافیت منابع و مصارف شرکت‌های تابع وزارت نفت، ترسیم دقیق‌تر درآمدهای نفتی حاصل از صادرات و فروش داخلی وزارت نفت نسبت به آنچه در لایحه آمده، پیش‌بینی سهم 3 درصدی مناطق محروم و افزودن سهم حساب بهینه‌سازی -که در لایحه نیامده بود- پس از انجام بررسی‌های لازم توسط کمیسیون انرژی در لایحه دیده شد تا در کمیسیون تلفیق بودجه جهت تصویب مطرح شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین به ایجاد تنوع در سبد سوختی به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های رفع ناترازی حوزه حمل و نقل سبک کشور در لایحه بودجه تاکید شد، بدین معنا که درصد بسیار خوبی را توسعه به CNG، گاز مایع و خودروهای برقی اختصاص دهیم که البته این تصمیم در راستای اجرای قانون برنامه هفتم نیز است.

وی با بیان اینکه تاکنون در بحث راهکارهای غیرقیمتی مدیریت مصرف نیز پیشنهادات خوبی در کمیسیون انرژی جهت ارائه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است، افزود: ازجمله این راهکارها حذف سهمیه سوخت خودورهای گران قیمت وارداتی و ارتقاء سامانه سوخت کشور است چراکه با تقویت این سامانه از شبکه بانکی کشور استفاده خواهد شد، البته وزارت نفت نیز خود پذیرفته است که سامانه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو انتقال داده شود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین بر اجرای مصوبات برنامه هفتم در بودجه 1404 نیز همچون بارنامه‌های الکترونیکی خودورهای سنگین و اصلاح سوخت معادن و صنایع بالادستی نفت و گاز به دلیل قاچاق بسیار و مصارف غیربهینه تاکید شد.

نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس با بیان این که نیاز است در بودجه در خصوص بنزین تعیین تکلیف کنیم و طرح مربوط به اختصاص سهمیه بنزین به نفر را بیاوریم، گفت: مرکز پژوهش­های مجلس نیز بر اثر کار کارشناسی­، به این نتیجه رسیده­ که سهمیه بنزین به نفر و کدملی اختصاص پیدا کند.

در این روش، سهمیه بنزین یارانه ­ای برای هر فرد در نظر گرفته می­شود و بعد از آن قیمت به صورت آزاد محاسبه می­شود و باید اجرای این موضوع را در بودجه سال آتی بیاوریم. مجلس نیز در این زمینه همراهی لازم را با دولت خواهد داشت.

طی سال­ های اخیر برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور با مشکل روبرو شده ­ایم. به نحوی که به واردات این ماده استراتژیک وابسته هستیم و هر ساله در بودجه چند میلیارد دلار برای این امر در نظر می­گیریم.

کارشناسان اعتقاد دارند عوامل مختلفی در مصرف بی رویه بنزین در کشور موثر هستند. به زعم آنان، یکی از مهم­ترین دلایل افزایش روزافزون مصرف بنزین در کشور، قیمت پایین، یارانه ­ای و سرکوب شده آن است. این قیمت­ های دستوری علاوه بر این که به مصرف دامن زده است، بستری برای قاچاق بنزین نیز فراهم می­کند.

تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج از مرزهای کشور به حدی است که قاچاق را از جذابیت برخوردار کرده است. مرکز پژوهش ­های مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی را به منظور حل مشکلاتی که در بالا به آن­ها اشاره شد، پیشنهاد کرده است.

به زعم بسیاری، طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی باید در بودجه سال ۱۴۰۴ بیاید تا بررسی آن در مجلس صورت بگیرد. نظرات حامد یزدیان، نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس را در ادامه می­خوانید.

یزدیان  با اشاره به این موضوع که مسئله بنزین یک موضوع بسیار جدی است و باید سیاست­گذاری­ های درستی در این زمینه داشته باشیم، تصریح کرد: دولت در حال پرداخت یارانه بالایی در حوزه بنزین است. به همین دلیل نیاز است به توزیع عادلانه این یارانه در جامعه بپردازیم و تبعیض را در این زمینه از بین ببریم.

وی ادامه داد: باید سیاستی اتخاذ کنیم که همه مردم از یارانه بنزین به صورت عادلانه برخوردار شوند و زمینه بی­ عدالتی از بین برود. اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی افراد می­تواند کمک­ کننده باشد. در این روش، هر فرد صرف نظر از این که خودرو دارد یا نه از سهمیه بنزین یارانه ­ای به میزان مشخصی در ماه بهره ­مند می­شود.

این نماینده مجلس گفت: سیاستی که در بالا توضیح داده شود، روشی منطقی برای توزیع عادلانه یارانه بنزین در کشور است. اختصاص سهمیه بنزین به خودرو که تا الان در کشور اجرا می­ شده است، جای سوال دارد. زیرا در این روش، هر فردی که خودروی بیشتری دارد، از یارانه بالاتری هم بهره می­برد.

یزدیان گفت: منطقی و عادلانه است که سهمیه بنزین به فرد تعلق بگیرد و هر کسی سهمیه مشخصی از بنزین یارانه­ ای در کشور داشته باشد. اختصاص سهمیه بنزین به فرد روش راحت و منطقی­ ای برای توزیع عادلانه یارانه بنزین در کشور است. البته این روش در عین سادگی از حساسیت برخوردار است و باید با کار کارشناسی و ایجاد زیرساخت ­های لازم به سمت اجرای آن برویم.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر این که به عدالت نزدیک است، به لحاظ کنترل مصرف نیز برایمان مزیت دارد. در این روش، هر فرد میزان مشخصی از سهمیه بنزین یارانه ­ای در ماه در اختیار دارد و به همین دلیل ضرورت دارد به مدیریت مصرفش بپردازد تا مجبور به خرید بنزین آزاد نشود.

این نماینده مجلس گفت: ناترازی را الان در لایحه بودجه ۱۴۰۴ می­بینیم، به ویژه این امر در زمینه درآمدها و هزینه­ های حوزه بنزین مطرح است. به نظر می­ رسد، دولت نیز طرحی را برای حل و فصل مشکلات در حوزه بنزین مدنظر دارد.

یزدیان گفت: نیاز است در بودجه در خصوص بنزین تعیین تکلیف کنیم و طرح مربوط به اختصاص سهمیه بنزین به نفر را بیاوریم. مرکز پژوهش ­های مجلس نیز بر اثر کار کارشناسی­، به این نتیجه رسیده­ که سهمیه بنزین به نفر و کدملی اختصاص پیدا کند. در این روش، سهمیه بنزین یارانه­ ای برای هر فرد در نظر گرفته می­شود و بعد از آن قیمت به صورت آزاد محاسبه می­ شود و باید اجرای این موضوع را در بودجه سال آتی بیاوریم. مجلس نیز در این زمینه همراهی لازم را با دولت خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: