بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

تصویب‌نامه جدید هیأت وزیران برای پرداخت علی الحساب متناسب سازی حقوق بازنشستگان | غافلگیری بازنشستگان با مصوبه جدید

پرداخت مبلغ سه میلیون تومان به مستمری بگیران حداقلی بگیر تامین اجتماعی به عنوان کمک معیشت و به صورت مقطوع.

کدخبر : 19775
سایت سرگرمی روز :

در نامه اخیر مخبر به وزارت کار، سه میلیون تومان واریزی به حساب حداقل‌بگیران تامین اجتماعی، «کمک معیشت» نامیده شده است.

سی تیرماه، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، در نامه‌ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، در مورد تصویب‌نامه مصوب جلسه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ هیات وزیران درخصوص «الحاق متنی به عنوان تبصره به بند ۱ تصویبنامه موضوع پرداخت ده میلیون ریال به صورت ماهانه به عنوان مبلغ علی الحساب متناسب سازی حقوق بازنشستگان» توضیح داد.

در این نامه آمده است که هیات وزیران مصوب کرده «سه میلیون تومان واریزی به حساب حداقل‌بگیران تامین اجتماعی، کمک معیشت است و برای سه ماه پرداخت می‌گردد». به این ترتیب، به گفته محمدزاده، حداقل‌بگیر تامین اجتماعی، مستمری‌بگیران حداقلی از لیست متناسب‌سازی کنار گذاشته شدند و مشخص نیست تکلیف متناسب‌سازی برای این گروه چه می‌شود.

این بازنشسته افزود: در حالیکه بازنشستگان در انتظار صدور احکام متناسب‌سازی هستند، هیات وزیران نامه‌ای را به تصویب می‌رساند که در آن سه میلیون تومان فقط کمک معیشتی‌ است و صرفاً فقط برای سه ماه اول سال است و قرار نیست تداوم داشته باشد.

محمدزاده ادامه داد: در حالیکه صندوق‌های دولتی، برای پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی مصوبه دارند، چرا حداقل‌بگیران تامین اجتماعی از لیست متناسب‌سازی خط خورده‌اند؟

همه اینها در حالیست که هنوز تکلیف متناسب‌سازی سایر سطوح نیز در تامین اجتماعی مشخص نشده است.

مدیر عامل سازمان در مصاحبه اخیر فرموده‌اند که این یک میلیون تومان برای حداقل‌بگیران به عنوان کمک معیشت و برای غیر حداقل‌بگیران بخشی از متناسب‌سازی محسوب می‌شود ! مگر غیر حداقل‌بگیران  همه مشمول دریافت حداقل ۱ میلیون تومان متناسب‌سازی می‌گردند ؟!  

لذا باید این یک میلیون تومان به کلیه مستمری‌بگیرانی داده شود که کمتر از یک میلیون تومان بابت متناسب‌سازی دریافت خواهند نمود.

به عبارتی دیگر این یک میلیون تومان برای دارندگان ضریب مستمری ۲.۷ به پائین که متناسب‌سازی آنان زیر یک میلیون تومان است به عنوان کمک معیشت و برای دارندگان ضرایب مستمری بالاتر از ۲.۷ به عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان محسوب گردد.

توجه نمائید که دارندگان ضریب مستمری برقراری ۲.۷ به بالا مشمول دریافتی مبلغ متناسب‌سازی بیش از یک میلیون تومان می‌گردند.

 اکنون میتوان پیشنهادی را برای اصلاح متناسب سازی در گام اول به شرح ذیل تبیین نمائیم.

 متناسب‌سازی تکلیفی ضرایب مستمری‌ها مطابق بند ر ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه برای دارندگان ضرایب مستمری ۲.۷ به بالا

( بودجه مورد نیاز ۰.۶ همت در ماه - تعداد افراد مشمول حدود ۶۰۰ هزار پرونده )

 متناسب‌سازی مستمری‌ها در قالب افزایش پایه مستمری ( جهت حفظ قدرت خرید مستمری‌بگیران مطابق بند د تبصره ۱۵  قانون بودجه ) به مبلغ ثابت ۱ میلیون تومان برای دارندگان ضرایب مستمری برقراری ۱ تا ۲.۷  و برای ضرایب مستمری کمتر از یک به نسبت ضریب‌مستمری برقراری آن از یک میلیون تومان

( بودجه مورد نیاز ۳.۶ همت در ماه - تعداد افراد مشمول حدود ۳.۶ میلیون پرونده )

بودجه کل متناسب سازی  ۳.۶ + ۰.۶ = ۴.۲ همت در ماه و ۵۰ همت در سال

مبلغ حقوق بازنشستگی ۱۴۰۳، همانند پاداش بازنشستگی ، برای افراد مختلف ، متفاوت است و این تفاوت ، به پایه حقوق فرد و سابقه کار کردن وی ، بستگی دارد . در قسمت قبل ، درباره شرایط بازنشستگی و تعلق مستمری ، صحبت کردیم . در این قسمت ، قصد داریم ، نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی را بررسی نماییم .

در محاسبه حقوق بازنشستگی کشوری ، سابقه خدمت ، در موسسات یا سازمان هایی که تحت پوشش بیمه قانون مدیریت خدمات کشوری هستند و سهم بازنشستگی ، پرداخت شده یا تعهد به پرداخت ، انجام شده ، ملاک است . همچنین، میزان حقوق بازنشستگی و معدل حقوق و کسر از حق بیمه ، در بازنشستگی کشوری ، بر مبنای دریافتی ۲ سال آخر ، با اعمال آخرین ضریب حقوق سال بازنشستگی ، در نظر گرفته می‌ شود. بر این اساس ، نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی کشوری عبارت است از :

محاسبه معدل حقوق و کسر از حق بیمه ، بر مبنای دریافتی ۲ سال آخر . محاسبه معدل ۲ سال اشتغال آخر خدمت ، بدین صورت می باشد که باید ، جمع حقوق و فوق العاده های دو سال قبل از بازنشستگی ، ضرب در مدت خدمت هر سال شده و سپس ، مجموع آن ها ، در عدد ۷۲۰ روز ( ۲سال)، تقسیم شود.

سپس ، معدل ۲ سال اشتغال آخر خدمت ، در سنوات قابل قبول (تاسقف ۳۰ سال) ضرب شود و حاصل ، بر عدد ۳۰ تقسیم گردد و سپس ، حاصل تقسیم ، در افزایش ۵% ناشی از ۲ سال سابقه خدمت مازاد بر ۳۰ سال (موضوع ماده ۱۰۴ قانون مدیریت خدمات کشوری) ضرب گردد .

همانگونه که در قسمت های قبل ، توضیح دادیم ، میزان حقوق بازنشستگی و شرایط تعلق حقوق بازنشستگی ، در بازنشستگان مشمول قانون بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری ، متفاوت است ، از این رو ، نحوه محاسبه میزان مستمری تامین اجتماعی و کشوری نیز متفاوت می باشد. نحوه محاسبه میزان مستمری تامین اجتماعی، مطابق فرمول زیر خواهد بود :

متوسط دستمزد بیمه شده ، ضرب در تعداد سال‌ هایی که بیمه پرداخت کرده ، تقسیم بر ۳۰ می گردد. برای محاسبه متوسط دستمزد ، باید ، حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ، ظرف دو سال آخر پرداخت حق بیمه ، با یکدیگر ، جمع شده و بر ۲۴ ، تقسیم گردد . در صورتی که بیمه شده ، در دو سال آخر ، مدتی مشغول کار نباشد ، متوسط دستمزد ، با کسر مدت ، از ماه های قبل از این دو سالی که فرد ، مشغول نبوده ، به دست می آید .

فایل پیوست: دانلود
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: