سهام عدالت | سود سهام عدالت | ثبتنام سهام عدالت

خبررخوش رئیس سازمان بورس از واریز سود سهام عدالت | پرداخت سود 1 میلیون تومانی سهام عدالت از فردا

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در حال حاضر اکثر سود تقسیمی شرکت‌های سهام عدالت پرداخت شده و تنها چند شرکت محدود هستند که به زودی سود تقسیمی آنها پرداخت می‌شود.

کدخبر : 22430
سایت سرگرمی روز :

​حجت الله صیدی در همایش روز کارگزار که با حضور فعالان بازار سرمایه و مدیران کارگزاری‌های بورسی و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار شد، در رابطه با موضوع واریز سود سهام‌های عدالت گفت: واریز سود سهام عدالت طبق برنامه انجام می‌شود. آنچه مهم است احصاء سهام عدالت و بحث کانون‌ها و مجامع و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است که در حال حل و فصل مشکلات و چالش‌های آنها هستیم تا مجامع آنها برگزار شود و هم سود واقعی آنها احصاء و هم پرداخت شود.

وی در رابطه با عدم پرداخت سود برخی از شرکت‌های سهام عدالت همچون مپنا گفت: شرکت‌هایی که سهام عدالت در آنها سهامدار است عموما سود‌های تقسیمی خود را پرداخت کردند و تنها چند شرکت باقی مانده که آنها نیز به زودی سود‌های خود را پرداخت می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری یک کانون فراگیر است. ما از تعدد بیش از حد کانون‌ها سودی نمی‌بریم، اما از کانون‌های قوی حتی در صورتی که تعداد آنها نیز محدود باشد بیشتر سود می‌بریم؛ بنابراین کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران می‌توانند به خوبی منافع همه ناشران و نهاد‌های مالی را پیگیری کنند. 

صیدی در رابطه با موضوع اعمال محدودیت بر دامنه نوسان در معاملات بورسی گفت: در حال حاضر شرایط شرایط تقریبا بی‌ثباتی است. ریسک سیستماتیک بازار در روز‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و تا زمانی که این ریسک سیستماتیک کاهش پیدا نکند و شرایط محیطی و بین المللی آرام نشود سعی می‌کنیم محدودیت در دامنه نوسان ادامه داشته باشد. اما به محض اینکه اهد کاهش تنش‌ها و ریسک سیستماتیک باشیم محدودیت در دامنه نوسان تغییر پیدا کرده و به حالت عادی باز می‌گردد.

موضوع واگذاری سهام عدالت به جاماندگان یا به اصطلاح مشمولان جدید چند سالی است که رسانه‌ای شده اما تا کنون به نتیجه نرسیده‌ است. موضوع واگذاری سهام عدالت از دو سال قبل مطرح بود و حتی 4.5 میلیون نفر مشمول از 3 دهک کم درآمد از کمیته امداد و سازمان بهزیستی شناسایی شدند،‌ اما به نتیجه نرسید.

در خصوص آخرین اظهارنظرها در این خصوص، محمود قامت معاون واگذاری سهام و دارایی های سازمان خصوصی سازی به تازگی گفته با وجود این که تکلیف قانونی دولت در دو سال 1401 و 1402 مبنی بر اختصاص سهام عدالت به جاماندگان سه دهک کم درآمد، شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی وجود داشت،‌ اما در نهایت چون سهام با ارزش شرکت های بورسی مرغوب، سودده و آزاد در اختیار دولت نبود،‌ عملا این تکلیف قانونی بدون اجرا ماند. دولت و مجلس در سال 1403 به این نتیجه رسیدند که تکلیفی که قابلیت اجرا ندارد و در بودجه امسال گنجانده نشود؛ بنابراین دولت امسال هیچ تکلیفی برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ندارد.

در مقابل اما فتح‌اله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته این کمیسیون آمادگی خود را برای حل مشکلات مربوط به برگزاری مجامع استانی سهام عدالت و همچنین واگذاری‌ سهام عدالت به جاماندگان برابر اصل 44 قانون اساسی اعلام می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، شورای عالی اصل 44 قانون اساسی، وظیفه خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی را بر عهده دارد، و بر این اساس تلاش داریم تا از این محل بتوانیم، منابع لازم برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان را فراهم کنیم. هرچند دو نماینده از مجلس نیز به عنوان ناظر در شورای عالی اصل 44 قانون اساسی حضور دارند اما در 3 تا 4 سال گذشته به دلیل وجود برخی مشکلات موضوع واگذاری بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت به درستی اتفاق نیفتاده و موجب شده سهام عدالت جاماندگان هم پیگیری نشود. در حال حاضر چندین میلیون نفر هیچ سهمی از سهام عدالت دریافت نکرده‌اند و این موضوع به چالش تبدیل شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ارائه سهام عدالت به جاماندگان از مسیر خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ دولتی، گفت: شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی، وظیفه خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی را بر عهده دارد.

«فتح‌اله توسلی» با بیان اینکه تلاش داریم تا از این محل منابع لازم برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان را فراهم کنیم، افزود: هرچند دو نماینده از مجلس نیز به عنوان ناظر در شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی حضور دارند اما در سه تا چهار سال گذشته به دلیل وجود برخی مشکلات، موضوع واگذاری بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت به درستی اتفاق نیفتاده و موجب شده سهام عدالت جاماندگان هم پیگیری نشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر چندین میلیون نفر هیچ سهمی از سهام عدالت دریافت نکرده‌اند و این موضوع به چالش تبدیل شده است.

توسلی، از آمادگی مجلس برای رفع مسائل مربوط به برگزاری مجامع استانی سهام عدالت خبر داد و گفت: مجلس به‌ویژه کمیسیون اقتصادی آن آمادگی خود را برای حل مشکلات مربوط به برگزاری مجامع استانی سهام عدالت اعلام می‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد نخستین اقدام برای حل این مشکل، اجرای کامل و جدی اصل ۴۴ قانون اساسی است تا شاهد اجرای کامل مقررات مربوط به سهام عدالت و برگزاری مجامع استانی باشیم.

همان گونه که اشاره کردیم، بر اساس تصمیم های اتخاذ شده توسط مجلس و دولت، سرانجام قرار است امسال ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان انجام شود. همه کسانی که به هر دلیل در مرحله اول موفق به نام نویسی نشده اند، باید از این فرصت استفاده کرده و ثبت نام شان را انجام دهند.

زیرا در صورت از دست دادن فرصت ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳ ، ممکن است تا سال ها برنامه ای برای ارائه این سهام به مردم وجود نداشته باشد. با توجه به اطلاعیه های منتشر شده در این رابطه، قرار بر این بود تا وزارت کار و رفاه اجتماعی تا پایان بهمن ماه سال قبل لیست افراد واجد شرایط برای برخورداری از سهام را که در مرحله اول از ثبت نام جا مانده اند را به مجلس تحویل دهد. این وزارت خانه تا انتهای سال قبل لیست مذکور را آماده کرده و به مجلس تحویل داد تا شرایط لازم جهت ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان فراهم شود.مجلس هم پس از بررسی این لیست، برنامه ریزی های لازم را برای نام نویسی جاماندگان را انجام داده و تاریخ تقریبی ثبت نام را مشخص نمود. طبق تصمیمات اتخاذ شده در مجلس شورای اسلامی، تاریخ ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳ از خرداد ماه این سال خواهد بود.

به این ترتیب، در ماه خرداد امسال فراخوان ثبت نام انجام گرفته و اطلاعات لازم در این باره در اختیار افراد واجد شرایط قرار می گیرد. البته هنوز اطلاعاتی مبنی بر زمان دقیق آغاز نام نویسی و بازه زمانی در نظر گرفته شده برای این کار در دسترس نیست. اما گفته می شود تا پایان سال جاری نام نویسی تمامی جاماندگان برای دریافت سهام عدالت انجام می گیرد. پس اگر شما هم جزو گروه جاماندگان هستید، باید منتظر فراخوان دولت در خرداد ماه باشید. این گونه از شرایط و نحوه ثبت نام سهام عدالت با کد ملی مطلع شده و می توانید فرآیند نام نویسی را برای خود یا کودک تان با موفقیت پشت سر بگذارید.

نحوه ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳

اکنون که از زمان بندی در نظر گرفته شده برای ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳ آگاه شده اید، می توانید در موعد مقرر فرآیندهای لازم را طی کرده و نام نویسی تان را در این مرحله با موفقیت انجام دهید. اما نکته مهم در این رابطه نحوه ثبت نام برای دریافت سهام عدالت است که داوطلبان می خواهند از آن مطلع شوند. در این رابطه باید بگوییم که تا کنون اطلاعیه ای مبنی بر اعلام روش دقیق نام نویسی منشر نشده است. پس نمی توان گفت که دولت دقیقا چه روشی را برای ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان تعیین می کند. اما با توجه به شرایط فعلی کشور، نحوه ثبت نام این سهام در مرحله قبل و روش نام نویسی طرح های مشابه، می توان دو روش کلی را برای انجام این کار در نظر گرفت. در ادامه هر کدام از این روش ها را به شکل مختصر برای تان توضیح می دهیم تا در صورت انتخاب احتمالی، نحوه استفاده از این روش ها را بدانید.

ثبت نام سهام عدالت جاماندگان

در بخش قبل تعدادی از مهم ترین روش های احتمالی که ممکن است برای ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳ مورد استفاده قرار بگیرند را توضیح دادیم. این موارد شامل روش انلاین و غیر حضوری، روش های حضوری مانند مراجعه به دفاتر پیشخوان یا سایر مراکز ارائه دهنده خدمات دولت و ثبت نام همه واجدین شرایط توسط خود دولت بودند.

همان طور که گفتیم، تا کنون اطلاعاتی مبنی بر نحوه نام نویسی برای بهره مندی از این سهام توسط دولت منتشر نشده است. اما با توجه به شرایط فعلی کشور و عملکرد دولت در طرح های مشابه دیگر، احتمال استفاده از روش های انلاین و دفاتر پیشخوان بسیار بالا است. به این ترتیب که سامانه ای به صورت اختصاصی جهت ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان ایجاد می شود. در نتیجه، افراد جامانده با مراجعه به این سامانه امکان نام نویسی خود را خواهند داشت.

حال سوال مهمی که متقاضیان نام نویسی این سهام در دور جدید با آن رو به رو هستند، این است که آیا امکان ثبت نام سهام عدالت با گوشی هم وجود دارد یا خیر. در صورتی که امکان نام نویسی با گوشی فراهم است، داوطلبان به چه صورت باید اقدام کنند. در این رابطه باید بگوییم که بستگی به روش تعیین شده توسط دولت برای نام نویسی دارد. اگر سامانه ای خاص برای ثبت نام این سهام راه اندازی شود، به احتمال زیاد کاربران امکان ورود به این سامانه با استفاده از گوشی موبایل را هم خواهند داشت.

چرا که معمولا ورود به اکثر سامانه های آنلاین در زمینه های مختلف از جمله سامانه های مدیریت سهام عدالت کنونی هم با سیستم های رایانه ای و هم با گوشی موبایل امکان پذیر است. پس در صورتی که دولت سامانه ای را برای ثبت نام سهام عدالت با کد ملی در نظر گیرد، کاربران می توانند با گوشی هم به آن وارد شده و نام نویسی شان را انجام دهند.

 

منبع: اقتصادآنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: